پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2717
۲۲ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۱۱
اندازه متن
مدیرکل دفتر حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

مجلس از پژوهش‌هاي حوزه اعتياد حمایت می‌کند

اگر ستاد تبدیل به یک وزارتخانه شود جزو نهادهاي بالادستي مي شود و با اختیارات کامل بهتر مي تواند در این حوزه عمل کند و دستاوردهای بیشتری را به دست بياورد.
جلیل محبی

مدیرکل دفتر حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از پژوهش‌هاي حوزه اعتياد حمایت می‌کند و همچنین در سال‌های آتی و جاری هم اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌شناسی وضعیت موجود را در دست کار دارد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدرحجت الاسلام جلیل محبی گفت: در جرایم مواد مخدر با دو مقوله اصلی "توزیع خرد مواد مخدر" و "قاچاق مواد مخدر" مواجه هستیم در مورد قاچاق که سودهای بسیار کلانی به جیب قاچاقچیان می‌رود رويكرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر معنای چندانی نخواهد داشت، در این موارد، مجازات‌ها موثرترند كه نقش بازدارندگي هم دارند. اما در جرایم خرد در حوزه موادمخدر، اين رويكرد معنا پیدا می‌کند، مثلا احداث کمپ‌های ترک اعتیاد و استاندارد كردن آنها،  فرهنگ‌سازی و مشاركت مردم در حوزه پيشگيري و بازگرداندن مجرمین به اجتماع از اصول اجتماعی شدن امر مبارزه محسوب مي‌شوند.

وي ادامه داد: مواد مخدر جزو تجارت گران قیمت دنيا محسوب می‌شود و مجرمین به دلیل منفعت و سودی که در خرید و فروش این مواد وجود دارد، به سمت آن حرکت مي‌کنند و از آن طرف، لذت  كاذبي که برخي در مصرف مواد مخدر حس می‌کنند باعث تمایل به سمت اعتیاد در فرد می‌شود که معتقدم در حوزه پیشگیری از اعتياد، یکی از بهترین اقدامات، اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر می باشد كه بايد همگان به آن توجه ويژه‌اي كنند.

مدیرکل دفتر حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دستگاه‌های متعددی در حوزه مواد مخدر کار می‌کنند، قوه قضائيه، وزارت کشور، ناجا، سازمان‌های اطلاعاتی، وزارت بهداشت و... دستگاه‌هایی هستند که مسئله اعتیاد و پیشگیری از آن را در جامعه بررسی و پیگیری مي‌كنند، از منظر ایجابی ستاد مبارزه با مواد مخدر توانسته دستگاه‌ها را به خط کند و در این عرصه موفقیت‌هایی را به دست بیاورد.

وي ادامه داد: اگر ستاد تبدیل به یک وزارتخانه شود جزو نهادهاي بالادستي مي‌شود و با اختیارات کامل بهتر مي‌تواند در این حوزه عمل کند و دستاوردهای بیشتری را به دست بياورد.

حجت الاسلام محبی در انتها بیان داشت: مجلس از پژوهش‌هاي حوزه اعتياد حمایت می‌کند، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در دو سه سال گذشته کارها و اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده که مورد استقبال نمایندگان واقع شد، مجلس هم در سال‌های آتی و جاری اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌شناسی وضعیت موجود را در دست کار دارد و حتما از پژوهش‌هایی که بیرون از مجلس و مرکز پژوهش‌ها در این زمینه انجام ‌شود، استفاده مي‌كند.

 منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر