پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1396
۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۳
اندازه متن
انتقاد اژه‌ای به روند برگزاری جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر

افشار: جلسات ستادکارساز بود

سخنگوی قوه قضائیه از تعداد جلسات رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر و عدم حضور رئیس‌جمهوری در این جلسات انتقاد کرده است اما سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر می گوید این تصور که جلسات ستاد محدود به جلسات اصلی است تصور غلطی است.
پرویز افشار

تعداد جلسات رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر و حضور رئیس‌جمهوری در این جلسات موضوعی بود که مورد انتقاد سخنگوی قوه قضائیه قرار گرفته است. البته بررسی وضعیت جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت‌های گذشته نشان می‌دهد که حال و روز جلسات ستاد در دولت یازدهم نسبت به دولت نهم و دهم بهتر است. اگرچه غلامحسین محسنی‌اژه‌ای معتقد است اگر کسانی که در این راستا وظیفه داشتند وقت می‌گذاشتند، می‌توانستیم اعدام‌ها را کم کنیم. اما سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است تغییر قانون در مورد اعدام‌ها را مجلس باید تصویب کند و در انتظار مصوبه مجلس هستیم. پرویز افشار همچنین می‌گوید: «در طول هشت سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد کمتر از چهارجلسه تشکیل شده است؛ جلساتی که نه‌تنها رئیس‌جمهوری نبوده که وزیر کشور هم در آن حضور نداشت و تنها در یک جلسه رئیس‌جمهوری حاضر شده است. ما باید کارنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر را بررسی کنیم.» در طول دولت‌های نهم و دهم در بحث مبارزه با مواد مخدر نظارت جدی اعمال نمی‌شد، همین موضوع دلیلی شد که در جهت اجرای سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب با هدف مهار اعتیاد و جلوگیری از تغییر الگوی مصرف مواد از کم‌خطر به پرخطر صادر شود.

 تصورات غلط است
پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «این تصور که جلسات ستاد محدود به جلسات اصلی است تصور غلطی است، زیرا ستاد مبارزه با مواد مخدر هر ماه جلسات تخصصی دارد که تصمیمات مهم و اساسی ستاد در این جلسات گرفته می‌شود.» او با بیان اینکه برگزاری جلسات اصلی ستاد معیار خوبی برای بررسی کارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست، می‌افزاید: «10 کمیته در ستاد وجود دارد که هرکدام از آنها جلسات یک‌ماه و نیم یک‌باری دارند که در این جلسات در مورد مسائل تخصصی کمیته‌ تصمیم‌گیری می‌شود. زمانی که موضوعات جنبه کشوری داشته باشد یا نیاز به اقدامات جدید داشته باشیم، جلسه اصلی ستاد تشکیل می‌شود.» به گفته افشار، از زمان آغاز به کار دولت یازدهم سه جلسه اصلی در ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده است که شخص رئیس‌جمهوری در یکی از این جلسات حضور داشته و نتایج خوبی هم از این جلسه به دست آمده است.

 4 جلسه در 8 سال

او می‌گوید: «اگر تعداد جلسات اصلی ستاد و میزان حضور رئیس‌جمهوری مورد انتقاد است باید بگویم که در طول هشت سال ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد کمتر از چهار جلسه برگزار شد که کارنامه آن دوران نشان می‌دهد که وضعیت مواد مخدر چگونه بود.» افشار درباره آمار بالای اعدام و اشاره سخنگوی دستگاه قضا به لزوم کاهش این آمار تاکید کرد: «اعدام‌ها مصوبه قانونی بوده و قانون مبارزه با مواد مخدر ثابت است که برای چه افرادی اعدام صادر می‌شود. البته اختیارات به مجلس داده شده که مجلس در این‌باره بازنگری کند و این موضوع ربطی به جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر ندارد. در حال حاضر نیز موضوع لغو اعدام از قاچاق غیرمسلحانه مواد مخدر در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است.» او با اشاره به اینکه کارگروه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسات جداگانه‌ای دارند، می‌افزاید: «مصوباتی که در این کارگروه‌ها تصویب می‌شود، برای تمامی دستگاه‌ها لازم‌الاجراست، یعنی نمی‌توان گفت که ستاد مبارزه با مواد مخدر معطل جلسات اصلی می‌ماند.» به گفته افشار، ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت تدبیر و امید کارنامه‌ای موفق دارد و ما همان‌طور با قوت کار خود را ادامه خواهیم داد، زیرا کارنامه کاری ما در آخر به همه ثابت می‌کند که عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر چگونه است.

 دوران طلایی
همچنین فرید براتی‌سده، مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر به «فرهیختگان» می‌گوید: «طلایی‌ترین دوره ستاد مبارزه با مواد مخدر زمان آقای هاشمی‌رفسنجانی بوده است. چون رئیس‌جمهوری توجه ویژه‌ای به بحث مبارزه با مواد مخدر داشت. درست است که وضعیت مواد مخدر در 10 سال گذشته بدتر شده، اما با برنامه‌های جدیدی که سازمان‌های مختلف پیش رو دارند، می‌توان امیدوار بود وضعیت بهبود پیدا کند.»

مطهره واعظی‌پور

 منبع: روزنامه فرهیختگان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر