پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 627
۰۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۲
اندازه متن

سر و سامان دادن هرندی برعهده کیست؟

طبق بررسی‌های انجام شده 90 درصد کارتن‌خواب‌ها را معتادین تشکیل می‌دهند/اجرایی نشدن طرح انضباط اجتماعی در محله هرندی به علت عدم همکاری بین بخشی است/آسیب‌های موجود در منطقه 12 به ویژه محله هرندی به کمک یک نهاد و دستگاه اجرایی حل نمی‌شود.
فاطمه دانشور

محله هرندی این روزها به دلیل افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و کارتن‌خوابی نیازمند توجه ویژه مسئولان شهری است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، محله هرندی واقع در منطقه 12 شهر تهران یکی از قدیمی‌ترین محلات این شهر است که متأسفانه امروزه تبدیل به یکی از محله‌های پرآسیب شهر تهران تبدیل شده است.

در حال حاضر 7 هزار و 843 خانواده در این محله ساکن هستند که جمعیتی بالغ بر 28 هزار و 289 نفر را تشکیل می‌دهند.

اعتیاد، کارتن‌خوابی، کودکان کار و توزیع زیاد موادمخدر از جمله مشکلات موجود در این منطقه به ویژه پارک‌های آن است. وضعیت محله شوش به گونه‌ای است که این روزها مورد انتقاد اعضای شهر تهران نیز قرار گرفته است.

فاطمه دانشور عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مشکلات محله هرندی گفته بیشترین مشکل این محله را معضل کارتن‌خوابی تشکیل می‌دهد، به گونه‌ای که از سال 89 با رشد قابل توجه‌ای در زمینه کارتن‌خوابی مواجه هستیم که در سال 91 حدود 12 هزار کارتن‌خواب و در سال 92 این تعداد به 15 هزار نفر و در سال 93 به 20 هزار فرد رسیده است.

 مهاجرت زمینه بروز پدیده کارتن‌خوابی

بی‌شک یکی از دلایل افزایش تعداد کارتن‌خواب‌ها در شهر تهران پدیده مهاجرت است که از دلایل آن بروز خشکسالی‌ها در روستاها و بیکاری‌های ایجاد شده است. طبق بررسی‌های انجام شده 90 درصد کارتن‌خواب‌ها را معتادین تشکیل می‌دهند و 60 درصد آن‌ها از روستاها به تهران آمده‌اند و محله هرندی یکی از محلاتی است که بیشتر از نقاط دیگر شهر تهران پذیرنده این گونه افراد شده است.

دانشور عضو شورای شهر تهران تنها بودن شهرداری در خصوص محله هرندی را مطرح می‌کند و ورود دولت را در این زمینه الزامی می‌داند.

اما از 2 سال پیش در شهرداری تهران به منظور ساماندهی معتادین منطقه 12 طرح انضباط اجتماعی مطرح شده است که تا به امروز آن چنان که باید اجرایی نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید طرح انضباط اجتماعی برای ایجاد امنیت در محله هرندی تهیه شده و آن چه مسلم است لازمه اجرای مطالعه جامع پیرامون طرح است در خصوص این طرح نیز مطالعه زیادی انجام شده اما در محله هرندی به مرحله اجرا نرسیده است.

دانشور عدم اجرایی شدن طرح انضباط اجتماعی در محله هرندی را عدم همکاری بین بخشی می‌داند و این که نهادهایی مانند دادستانی، نیروی انتظامی و سایر سازمان‌ها هنوز به یک هماهنگی لازم در مورد مشکلات موجود در این محله نرسیده‌اند. اما سوال اینجا پیش می‌آید که چرا بعد سال‌ها دست و پنجه نرم کردن هرندی با اعتیاد و کارتن‌خوابی چرا هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی ایجاد نشده است.

دانشور وجود منیّت در بین نهادها و این که هر سازمانی، خودش را بالاتر و جلوتر از دیگر سازمان‌ها می‌بیند و عدم همکاری در این زمینه را علت ناهماهنگی بین دستگاه‌ها می‌داند.

اما آن چه مسلم است آسیب‌های موجود در منطقه 12 به ویژه محله هرندی به کمک یک نهاد و دستگاه اجرایی حل نمی‌شود و نیازمند همکاری بین نهادهای مختلف از جمله قوه قضاییه، نیروی انتظامی در بحث جمع‌آوری معتادین، آموزش و پرورش در زمینه آموزش کودکان کار و... قابل حل شدن است و نیازمند همکاری مستمر بین این دستگاه‌ها است.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر