پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 586
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱
اندازه متن
کمیته مبارزه با مواد مخدر مجمع بررسی کرد:

مدیریت مصرف، تعاریف، الزامات اجرایی و چالش‌ها

هشتاد و ششمین نشست تخصصی كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار شد.
 هشتاد و ششمین نشست تخصصی كميته مستقل مبارزه با مو

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجمع، هشتاد و ششمین نشست تخصصی كميته مستقل مبارزه با مواد مخدر دبیرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام روز سه شنبه بیست و چهارم شهریور، به ریاست دکتر علی هاشمی رئیس کمیته و نمایندگان دستگاههای عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر و جمعی از صاحبنظران در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد.

در این نشست نمایندگان تام‌الاختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارتخانه‌های بهداشت، علوم و تحقیقات، آموزش و پرورش، امور خارجه، اطلاعات، ورزش و جوانان و سازمان‌های بهزیستی، صدا و سیما ، زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی، بسیج مستضعفین و همچنین نمایندگانی از سازمان‌های مردم‌نهاد و صاحبنظران و پژوهشگران حوزه مبارزه با مواد مخدر حضور داشتند.

در ابتدای این نشست دکتر علی هاشمی رئیس کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر با بیان مقدمه ای درباره ضرورت مدیریت مصرف در حوزه مبارزه با مواد مخدر در راستای مهار اعتیاد، اهداف این رویکرد نوین را ساماندهی کاهش تقاضا در کشور و قطع ارتباط بین شبکه‌های مافیایی و مصرف کنندگان و دخالت جدی دولت در چرخه ارتباط با مصرف کنندگان تا مراحل مداخله درمانی و بازتوانی معتادان عنوان کردند.

سپس رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر کمیته مبارزه با مواد مخدر و مدیرکل برنامه ریزی ستاد با ارائه مطالبی در خصوص بحث مدیریت مصرف مواد مخدر در چارچوب سیاستها و اهداف برنامه ششم توسعه چالش های فراروی این موضوع در کشور را تشریح کردند

در ادامه نمایندگان دستگاهها و سازمانهای مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر و همچنین صاحبنظران و اعضای هیات علمی حاضر در نشست نظرات کارشناسی خود را در خصوص لزوم توجه جدی به مدیریت مصرف و همچنین رفع موانع موجود در دستگاههای مرتبط بیان و پیشنهادات کارشناسی جهت تحقق این موضوع را ارائه نمودند.

در جمع بندی نهایی این نشست توسط ریاست جلسه بر محورهای ذیل تاکید شد:

- بحث مدیریت مصرف تا حصول نتیجه نهایی باید با نگاهی جامع، علمی و کارشناسی در تمامی ابعاد بررسی و برای دست اندرکاران حوزه مبارزه با مواد مخدر تبیین شد.

- در موضوع مدیریت مصرف باید به ابعاد و زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علل گرایش به مصرف مواد مخدر در جامعه نگاه علمی و کارشناسی شده و یک بعدی با این موضوع برخودر نشود.

- در کنار مدیریت مصرف ، توجه اساسی به مدیریت بروز مصرف (پیشگیری) باید در کانون توجه صاحبنظران و دستگاههای متولی مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد.

- تاکید بر ضرورت حذف جذابیت‌های اقتصادی در مدیریت مصرف؛ به نحوی که امکان تحقق این رویکرد علمی زمینه ساز ظهور مافیای جدید در حوزه درمان معتادان نگردد.

- اکثریت حاضران در این نشست تخصصی بر ناکارآمدی ساختار فعلی در مبارزه با مواد مخدر تاکید نمودند. به عقیده حاضران مشکل اساسی در مبارزه با مواد مخدر نه به سیاستها و قانون که به ساختار نامتوازن فعلی بر می گردد. به نحوی که در اجرای سیاستهای ابلاغی ساختار فعلی از ضعف‌ها و کاستی‌های جدی برخوردار بوده و توجه جدی و همه جانبه‌ای به ابعاد معضل مواد مخدر در آن دیده نمی شود.​​

منبع : پایگاه اطلاع رسانی مجمع

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر