پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4544
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۱۲
اندازه متن

سرانجام مراکز بهاران پس از رد «لایحه قلابی» چه می‌شود؟

دست رد شورای شهری‌ها به واگذاری ۸ مرکز بهاران به بهزیستی که نمی‌خواستند مهر تائید آنها بر این پیشنهاد، باعث بدنامی‌شان شود باز هم چالش برانگیز شد و حالا توپ در زمین شهرداری تهران افتاده است.
مراکز بهاران

دست رد شورای شهری‌ها به واگذاری ۸ مرکز بهاران به بهزیستی که نمی‌خواستند مهر تائید آنها بر این پیشنهاد، باعث بدنامی‌شان شود باز هم چالش برانگیز شد و حالا توپ در زمین شهرداری تهران افتاده است.

 بر اساس تصمیم مدیریت شهری در دوره‌های گذشته قرار بود ۴۴ مرکز بهاران یعنی به طور متوسط دو مرکز در هر منطقه تهران به منظور توانمند سازی و بهبود یافتگان اعتیاد افتتاح شود. اما این روند با کندی پیش رفت در نهایت ۲۳ مرکز بهاران راه‌اندازی شد که از این تعداد هم دو مرکز در حال حاضر در اختیار پلیس راهور، یک مرکز به ستاد مبارزه با مواد مخدر و دو مرکز برای نگه داری از کودکان کار واگذار شده است. و یک مرکز دیگر نیز به مرکز مادر و کودک تبدیل شده است و مابقی هم غیرفعال است و تنها ۸ مرکز فعال از این مراکز باقی مانده است.

این در حالی است که شهرداری تهران به ستاد مبارزه با مواد مخدر قول داده بود که به بازپروری ۶ هزار نفر در این مراکز بپردازد اما در حال حاضر چیزی حدود ۲ هزار نفر در این مراکز مدیریت شده‌اند و این مساله باعث اعتراض استاندار تهران شده است.

خط و نشان استاندار برای شهرداری

انوشیروان محسنی بندپی در واکنش به بدعهدی شهرداری تهران مهرماه سال گذشته در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، با بیان اینکه آسیب اجتماعی یک کار تلفیقی است و درمان و برگشت‌پذیری راحتی ندارد، گفت: در صورتی که شهرداری تهران با اختیار تام مراکز بهاران را به بهزیستی واگذار نکند، ما به محاکم قضائی و ریاست جمهوری شکایت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه بهزیستی با همکاری شهرداری‌ها باید نسبت به بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری درمان ناشی از آسیب معتادان متجاهر و راه‌اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبودیافته در استان‌ها اقدام کنند، گفته بود دو صدای مختلف در مدیریت شهری وجود دارد، یک زمانی معاونت اجتماعی پای کار می‌آید، صدای دیگر اینکه متأسفانه شورای شهر می‌گوید ما به هیچ عنوان مرکز بهاران را در اختیار بهزیستی قرار نمی‌دهیم. اگر شهرداری امروز با اختیار تام این مراکز را واگذار کرد که هیچ، اگر نکرد ما به محاکم قضائی و ریاست جمهوری شکایت خواهیم کرد.

این چندگانگی رفتاری که استاندار تهران از آن یاد می‌کند به توافقی باز می‌گشت که معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با استانداری توافقی ترتیب داده بود تا بر اساس آن مراکز بهاران به سازمان بهزیستی واگذار شود اما کمیسیون فرهنگی شورای شهر با انجام این کار مخالف کرد و حجت نظری یکی از دلایل مخالفتشان را اینگونه عنوان کرد که همواره بر اساس آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی به آن اشاره شده است، باید از تمرکز دولت ملی بکاهیم و به اختیارات و مسئولیت‌های دولت محلی اضافه کنیم؛ واگذاری مراکز به بهزیستی که با اراده معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار در حال رقم خوردن بود دقیقاً عکس این رویکرد بود؛ در واقع معاون شهردار با این اقدام در حال کاستن از قدرت حکومت محلی و افزودن به قدرت حکومت ملی بود.

نجم‌الدین محمدی؛ رئیس وقت سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه این مراکز بدون مجوز بهره‌برداری و نظارت دستگاه ناظر بر استانداردها صلاحیت افراد و کارکنان فعالیت داشته است و باید از سازمان بهزیستی مجوز اخذ می‌کرد. گفت: از آنجایی که ما در پی رعایت قانون هستیم، نامه‌ای به بهزیستی ارسال کردیم تا نسبت به صدور پروانه بهره‌برداری برای این مراکز اقدام شود همچنین تفاهمنامه‌ای با استانداری تهران امضا کردیم تا بر اساس آن ۸ مورد از مراکز بهاران پس از تأیید شورای شهر در اختیارشان قرار گیرد؛ به این منظور نیز لایحه‌ای تهیه و به شورای شهر تهران ارائه شده تا درباره آن اظهارنظر شود.

چالش واگذاری و نگه داشت مراکز بهاران میان سازمان بهزیستی و شهرداری تهران بعد از یک سال با ارسال لایحه مورد اشاره به شورای شهر باز هم نمایان شد و شورای شهری‌ها هم که نمی‌خواستند مهر تائید آنها بر این لایحه آنها را به قول خودشان بدنام کند؛ آن‌را قلابی خوانده و تصمیم به رد آن گرفتند.

توافق استاندار و رئیس پیشین سازمان خدمات اجتماعی برای واگذاری مراکز بهاران

یکشنبه هفته گذشته آخرین دستور جلسه شورای شهر تهران به بررسی «مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از هشت مرکز بهاران به سازمان بهزیستی استان تهران» رسید و حجت نظری با اشاره به اینکه دو مجموعه از مراکز بهاران در اختیار بهزیستی قرار گرفته است، گفت: از دو سال پیش تاکنون سازمان بهزیستی حتی یک خودکار در این دو مجموعه جا به جا نکرده و به نظر می‌رسد که این واگذاری‌ها صرفاً یک امتیاز برای عزیزان است اما مشخص نیست با آنچه می‌کنند. به علاوه سازمان بهزیستی می‌خواهد این مراکز را تحویل بگیرد و برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده کند این در حالی است که شهرداری خود در حال انجام این امر است.

وی افزود: درخواست من این است که به این واگذاری‌ها پایان دهیم. این سلیقه رئیس وقت سازمان بود چراکه خودش نیز پیش‌تر در سازمان بهزیستی بود و با توافق با آقای استاندار اقدام به این واگذاری کرده بود.

تصمیم درباره این لایحه با دستور رئیس شورای شهر به جلسه بعدی موکول شد و در ابتدای این جلسه محسن هاشمی ابراز داشت: به نظر بنده اغلب مراکز بهاران غیر فعال است و خروجی ندارد.

معاون اجتماعی شهرداری تهران در ادامه اظهار داشت: نهادهای بالا دستی اصرار به واگذاری این مراکز به بهزیستی دارند. برخی دوستان کمیسیون اجتماعی می‌گویند که کار ما جرم است اما کار قبلی ما در واگذاری تخلف نیست ولی لایحه را نیز پس نخواهیم گرفت.

حناچی پاسخگو باشد

سپس هاشمی خطاب به جوادی یگانه گفت: آیا شهرداری علاقه مند به واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی است یا خیر؟ جوادی یگانه نیز در پاسخ گفت: ما نمی‌خواهیم به بهزیستی واگذار شود اما مصوبه خود را پس نمی‌گیریم.
هاشمی نیز عنوان کرد: پس لایحه قلابی فرستاده‌اید، بنابراین لایحه باید به شهرداری پس فرستاده شود و آقای حناچی خود درباره آن پاسخگو باشد.

زهرا صدر اعظم نوری عضو شورای شهر نیز با اشاره به تغییر کاربری ۱۶ ساختمان بهاران اظهار داشت: سرمایه‌های شهرداری باید در اختیار شهرداری باشد و توان خود را برای مدیریت آنها افزایش دهد. این لایحه با رأی اعضای شورای شهر رد شد.

پس از گذشت ۳ روز سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در واکنش به موضع‌گیری یکی از مقامات بهزیستی که تاکید کرده‌است که نه تنها این سازمان هیچ درخواستی برای در اختیار گرفتن مراکز بهاران شهرداری نداشته، بلکه دو مرکز مناطق ۵ و ۸ نیز با اراده و پیشنهاد شهرداری برای نگهداری از کودکان کار و خیابان در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است. اعلام کرد: واگذاری ۸ مرکز بهاران برابر مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران مورخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸و تغییر کاربری دو مرکز ۵ و ۸ به کودکان کار نیز بر اساس بند یک مصوبات ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران مورخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸ بوده است و به صراحت اعلام می‌شود که پیشنهاد تحویل ۸ مرکز بهاران به بهزیستی و همچنین استفاده از ۲ مرکز بهاران به عنوان مرکز نگهداری از کودکان کار و خیابان نیز بنا بر پیشنهاد شفاف مدیرکل وقت بهزیستی استان تهران بوده که مستندات آن ارائه شد.

اکنون سرانجام تعیین تکلیف وضعیت مراکز بهارانی که با توجه به اختلافات نیمه تعطیل هستند و ساختمان‌های آن یا خاک می‌خورند و یا بی حساب به فعالیت‌های دیگر اختصاص داده شده است باز هم به شهردار واگذار شده، مسأله‌ای که به نظر می‌رسد شهردار و معاونانش علاقه‌ای به ورود به آن را ندارند و ترجیح می‌دادند با مهر تائید شورای شهری‌ها با واگذاری مدیریتش به بهزیستی سپرده شود.

منبع: خبرگزاری مهر

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر