پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4445
۱۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۲۶
اندازه متن

نامه رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور به قوه قضاییه و ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره واردات داروی «LIPOD INVO»

دکتر جمال فرهمندیان، رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور به دکتر زنگانه مدیر کل محترم پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور و دکتر یاوری معاونت محترم کاهش تقاضا و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور درباره واردات داروی «LIPOD INVO» نامه نوشت.
جمال فرهمندیان

متن نامه دکتر جمال فرهمندیان، رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور به دکتر زنگانه مدیر کل محترم پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور و دکتر یاوری معاونت محترم کاهش تقاضا و مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور درباره واردات داروی «LIPOD INVO»:

احتراما به استحضار می رساند داروی LIPOD INVO ، حاوی فراورده CBD ماری جوانا به شکل قطره لیپوزومال با سه میلی گرم در هر سی سی، با شماره ثبت (IRC) ۷۹۱۱۳۰۶۰۸۴۳۷۸۲۲۵ به قیمت یک صد و نود هزار تومان با ادعای تسکین درد بر روی جعبه، در داروخانه های شهر تهران در دسترس قرار گرفته است.

مستحضرید که اشکال دارویی متعدد این عصاره در دنیا مورد تایید مجامع علمی قرار گرفته اند از جمله داروهای Sativex برای کاهش کرامپ های عضلانی بیماران مبتلا به ام اس، Nabilon برای درمان تهوع بیماران شیمی درمانی، Dronabinol برای افزایش اشتهای بیماران کاشکتیک ( تحلیل رفته) مبتلا به ایدز و Epidiolex برای درمان تشنج  های مقاوم به درمان. اما سایر موارد کاربرد این دارو مانند اثر ضد افسردگی، ضد درد و هزاران ادعای دیگر هنوز در سطح جهانی مورد بررسی قرار دارد.

همچنین مستحضرید با توجه به بافت فرهنگی کشورمان و شرایط فعلی که متقاعد سازی جوانان در خصوص خطرات ماده گل به سختی صورت می گیرد و حتی کشورمان از خبر آزادسازی این ماده در امریکا وکانادا و همچنین کاهش جایگاه ماری جوانا در جدول طبقه بندی مواد خطرناک در دنیا نیز لطمات پنهان فرهنگی بسیاری خورده است، صدور مجوز برای چنین دارویی در شرایط فعلی مشکلات را صد چندان سخت تر می نماید. آن هم دارویی با کاربرد ضد درد در کشوری که با معضل دسترسی آسان به انواع داروهای مخدر و  مسکن در بازار آزاد دست به گریبان است.

 قطعا با صدور اولین مجوز سایر شرکت های دارویی در اقدامی مشابه واردات این محصول را توسعه می دهند و در این آشفته بازار سیاه دارویی کشور این محصول نیز سر از بازار عطاری در خواهد آورد و باری سنگین تر از قبل بر دوش حوزه های پیشگیری و درمان اعتیاد خواهد  نهاد. قطعا این مساله بر شیوع مصرف گل نیز بی تاثیر نخواهد بود.

 در شرایطی که موضع کشورمان در نشست بین المللی ارزیابی جایگاه ماری جوانا  و بررسی کنوانسیون های قبلی آن کاملا مخالف بوده است، صدور مجوز تولید این فراورده در داخل کشور نشانگر یک ناهماهنگی کامل بین دستگاهی است.

 معمولا بعد از واردات دارویی در کشور ویزیتورهای علمی برای توجیه پزشکان به مطب ها می روند و شرایط تجویز و دسترسی به این دارو را تشریح می کنند. اما نه تنها چنین نشده  بلکه شواهدی حاکی است که این فراورده در بدو ورود مانند اکسی کدون، زولپیدوم، کلونازپام، دیفنوکسیلات و ترامادول بعضا بدون نسخه نیز در اختیار خریداران قرار می گیرد.

 بهتر بود تا سازمان غذا و داروی کشورمان در شرایط فعلی تحریم و پاندومی کرونا که با کمبود مسکن هایی مانند ناپروکسن، داروی انسولین تزریقی و واکسن آنفولانزا روبرو هستیم با هشیاری کامل داروهای ضروری را وارد نماید.

در حال حاضر این سوالات مطرح است که وجود این فراورده در چرخه درمان این کشور چقدر ضروری بوده است؟ آیا در خصوص صدور مجوز مربوطه از ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز استعلامی صورت گرفته است؟ کدام انجمن علمی درخواست نیاز به این دارو را صادر کرده است؟ آیا سازمان غذا و دارو عواقب جبران ناپذیر واردات این محصول را بر حوزه مصرف ماده گل توسط جوانان بر عهده خواهد گرفت؟ در انتها خواهشمند است دستور فرمایید از مجاری قانونی کشور این پرونده مورد رسیدگی عاجل قرار گیرد.


پایان پیام
بازنشر
نظرات (1)
سعید | ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
2 -1
با سلام، این دارو چقدر ضروری است؟؟؟؟ آقای فرهمندیان شما بیمار مبتلا به صرع مقاوم به درمان ندارید تا بفهمید این دارو چقدر معجزه می کند. بهتر است کمی هم نورولوژی مطالعه کنید و به سلامت مردم عادی اهمیت بدهید تا اینکه درباره معتادان نگران باشید
ارسال نظر