پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4382
۰۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۰۱
اندازه متن

نامه اعتراض شدید انجمن پزشکان عمومی ایران به ابلاغ ضابطه نظام توزیع و عرضه داروهای تحت کنترل در داروخانه‌ها

دکتر عباس کامیابی، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با ارسال نامه‌ای خطاب به ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت و همچنین سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ضمن اعتراض به بخشنامه ضابطه نظام توزیع و عرضه داروهای تحت کنترل در داروخانه‌ها، خواهان لغو این بخشنامه شد.
دکتر عباس کامیابی

دکتر عباس کامیابی، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با ارسال نامه‌ای خطاب به ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت و همچنین سایر دستگاه‌های ذی‌ربط ضمن اعتراض به بخشنامه ضابطه نظام توزیع و عرضه داروهای تحت کنترل در داروخانه‌ها، خواهان لغو این بخشنامه شد. متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر اسکندر مومنی دبیرکل محترم ستاد مبارزه با مواد مخدر

جناب آقای دکتر نمکی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام،

نظر به ابلاغ بخشنامه شماره ۶۱۷۵۳/۶۵۵ مورخ ۹۹/۶/۳۰ رییس سازمان غذا و دارو به دانشگاه‌های علوم پزشکی، مبنی بر «ضابطه توزیع و عرضه داروهای تحت کنترل در داروخانه‌ها»، بدین‌وسیله اعتراض انجمن پزشکان عمومی ایران به ابلاغیه فوق اعلام و تقاضا دارد نسبت به تفحص پیرامون اقدامات مکرر این سازمان در اخلال امور درمان‌گران اعتیاد، تشویش مدد‌جویان و بی‌توجهی به نظامات و مراتب حاکم بر تشکیلات درمان اعتیاد، امر به اقدام فرمایید.

به پیوست گزارش تحلیلی این انجمن پیرامون بند ۸ مصوبات جلسه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر که قبلا طی نامه شماره ۴۳۳/۱۰/۹۸پ‌ع مورخ ۶/۹/۹۸ ارسال گردیده است مجددا، تقدیم می‌گردد. در این گزارش جامع، با رویکردی حقوقی و علمی تلاش شده است تا با ارایه تصویری از وضعیت موجود و آسیب‌شناسی مداخلات غیرعلمی و غیرموجه در فرایند درمان بیماران، از خدشه به دستاوردهای چندین ساله کنترل اعتیاد، تعدی به حقوق بیماران و تضییع حقوق مکتسبه درمانگران اعتیاد پیشگیری شود.

در عین حال مواردی موجز به جهت تنویر موضوع ارایه می‌شود:

 ۱- این بخشنامه با اهداف و روح قوانین بالادستی از جمله سیاست‌های کلی نظام در حوزه مبارزه با مواد مخدر، برنامه ششم توسعه، قانون مبارزه با مواد مخدر و همچنین کنوانسیون¬ها و تعهدات بین¬المللی مغایرت داشته و بخشی از دستاوردهای چندین ساله مراکز ترک اعتیاد را به عنوان بزرگترین شبکه کنترل اعتیاد در خاورمیانه، ازجمله کاهش شگرف آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد تزریقی و همچنین کنترل بیماری‌هایی همچون ایدز و هپاتیتC را در معرض خطر قرار خواهد داد. روند مورد نظر این بخشنامه(فارغ از اشکالات متعدد فنی که در تحلیل پیوست بدان‌ها اشاره شده است)، موجب اطاله فرایند درمان و ریزش مراجعات قریب به یک میلیون و دویست هزار مددجو خواهد شد؛ که نهایتا شاهد افزایش مجدد آسیب‌های مخرب اجتماعی خواهیم بود. این پیش‌آگهی نباید از سوی مراجع قانون‌گذار به دیده تساهل نگریسته شود.

۲- حیف و میل منابع عمومی و سرمایه انسانی صرف شده در این شبکه، که طی چندین سال در همکاری منسجم بین بخش خصوصی و دولت به حاصل رسیده است، با تسامح آشکار و آزمون و خطای واضح در این بخشنامه (که بدون پشتوانه علمی و همکاری اندیشمندان و ذینفعان تدوین و ابلاغ شده است)، بی‌تردید از سوی مبادی وظیفه‌مدار و نظارتی مستوجب پیگیری است.

۳- تضییع حقوق مکتسبه و معیشت قریب به ۳۰ هزار نفر از پزشکان و شاغلان این مراکز که طی چندین سال در این عرصه همت گماشته‌اند، به راحتی ممکن نیست و اعتراض گسترده این همکاران به زودی در مبادی قضایی مورد توجه و پیگیری قرار خواهد گرفت.

۴- تخطی از مصوبه کمیته درمان کشوری به شماره ۲۶۴۲۳۴۶/۱۷ مورخ ۹۸/۱۰/۱۵ (پیوست) مبنی بر ممنوعیت مطلق عرضه داروهای آگونیست در داروخانه‌های منتخب (که حتی توزیع آن نیز بایستی براساس: نیازسنجی، اعلام تمایل دانشگاه‌ها، بررسی در کمیته درمان و در نهایت تأیید و تصویب در شورای مبارزه با مواد مخدر استان و بدون هرگونه بار اضافی مالی برای مددجویان باشد)؛ اعتماد عمومی نسبت به پای‌بندی مسوولین به مصوبات و تعهدات خویش را مخدوش و تجری سازمان غذا و دارو را برای اتخاذ ضوابط خودسرانه آشکار ساخت، که ورود مبادی نظارتی درون سازمانی در وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر را نیز طلب می‌نماید.

۵- تسری و تبدیل بی‌جهت این موضوع، به تداخلات بین‌رشته‌ای فیمابین دو گروه تاثیرگذار در نظام سلامت کشور (که همواره با مسالمت و احترام متقابل مشغول انجام وظیفه بوده‌اند)، متاسفانه به اختلافات موجود بین‌ رشته‌ای اضافه شد. ضمن ابراز تاسف از فضای موجود و تقاضای سعه‌صدر از همکاران فرهیخته، ورود سریع سازمان نظام پزشکی به مقوله «تنظیم روابط بین شاغلین حرف پزشکی» درخواست می‌شود. اطمینان دارد اعتراض همکاران عزیز، با انسجام بزرگ مدنی و در عین حال، وارد نشدن به چرخه‌ی بی‌احترامی و دیگرساخته ، منتهی به احقاق حقوق آنان خواهد شد.

دکتر عباس کامیابی، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر