پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 4251
۱۹ امرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۰۶
اندازه متن
اختصاصی ادنا/

ارائه خدمات طب تسکینی در مراکز درمان سوء‌مصرف مواد

محمدرضا جلالي؛ نماينده درمانگران سوءمصرف مواد استا

متاسفانه دردهای شدید برخی بیماران لاعلاج یا صعب‌العلاج به مسکن های عادی موجود در بازار پاسخ نمی‌دهند و آنها نیاز به استفاده از مسکن های تولید‌شده برپایه اپیوم مانند ترکیبات مرفین دارند.

از سالها قبل این بیماران با ارائه مستندات و تشکیل پرونده در معاونت غذا وداروی دانشگاههای علوم پزشکی از مراکز منتخب داروی موردنیاز خود را تهیه می‌کنند. هرچند تعداد این بیماران و متاسفانه طول مدت درمان آنها کم است ولی بخصوص در شهرهای بزرگ و استانهای پهناور تمرکز توزیع دارو در یک یا دو نقطه مرکز استان دشواری‌های زیادی را برای آنها و خانواده موجب می‌گردد.

خوشبختانه در جلسه ۶۸ کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب شده‌است که توزیع این داروها از طریق مراکز درمان سوء‌مصرف صورت گیرد. این اقدام باتوجه به گسترگی جغرافیایی مراکز موجب سهولت دسترسی بیماران به داروهای موردنیاز می‌گردد و ما درمانگران از هر گونه خدمت جدیدی به جامعه و بیماران استقبال می کنیم. سالها تجربه موفق این مراکز در توزیع داروهای مشابه موید توانمندی مراکز در ارائه این خدمات است . بدیهی است وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر جایگاه تدوین آیین‌نامه های موردنیاز و نظارت بر حسن انجام امور را برعهده دارند.

البته نباید فراموش کرد که کل موارد فوت ناشی از همه انواع سرطان در کشور سالیانه حدود ۵۵ هزار نفر است که تنها بخشی از آنها نیازمند طب تسکینی هستند ، لذا عدد گیرندگان این خدمت چندان زیاد نیست و ارائه دارو به این بیماران در برابر یک و نیم میلیون بیمار تحت درمان فعلی مراکز دشوار نیست.

نزدیک به ده هزار مراکز درمان سوء‌مصرف مواد با حدود سی هزار پرسنل آموزش دیده که در سراسر کشور توزیع شده اند بالقوه توان ارائه خدمات بیشتری را به جامعه و سلامت کشور دارند و بدون تحمیل هیچ‌گونه بار مالی به کشور در عرصه‌هایی مانند ترک الکل ، ترک سیگار و ترک رفتارهای اعتیادی مانند بازیهای رایانه‌ای می‌توانند همکاری های موثری نمایند .

دکتر محمدرضا جلالي؛ درمانگر سوء مصرف مواد و فعال صنفی این حوزه 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر