پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3901
۰۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۲۴
اندازه متن

مناقشه بر سر واگذاری «مراکز بهاران» ادامه دارد

اگر شهرداری تهران صلاح بداند و «مرکز بهاران » را به بهزیستی واگذار کند در حوزه تخصصی اقداماتی که متناسب با نیرو، ظرفیت و وظیفه‌مندی بهزیستی است در این مراکز ارائه خواهد شد ضمن اینکه واگذاری این مراکز باید از مسیر قانونی صورت بگیرد.
مجید رضازاده

معاون سازمان بهزیستی بر این اعتقاد است که واگذاری «مراکز بهاران» به بهزیستی باید از مسیر قانونی انجام شود.

قرار بود «مراکز بهاران» شهرداری تهران که مراکزی برای نگهداری و حرفه‌آموزی برای معتادان بهبودیافته بود، برون‌سپاری شود و در این راستا 8 «مرکز بهاران» در شهر تهران برای حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته به سازمان بهزیستی واگذار شود، اما این اتفاق نیفتاد. موضوع واگذاری «مراکز بهاران» مدتهاست به محلی برای اختلاف نظر شهرداری، شورا و سازمان بهزیستی تبدیل شده و قرار است لایحه شهرداری تهران برای واگذاری این مراکز در شورای شهر تهران بررسی شود چون بدون تایید شورای شهر واگذاری این مراکز غیرقانونی است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد، مجید رضا‌زاده درباره واگذاری «مرکز بهاران » از سوی شهرداری به سازمان بهزیستی اظهار کرد: هنوز نمی‌دانیم شهرداری این مراکز را به سازمان بهزیستی واگذار می‌کند یا خیر، چون به تصمیم شهرداری مربوط است اما این آمادگی را داریم که بتوانیم در صورت واگذاری این مراکز خدمات تخصصی ارائه دهیم.

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور افزود: بنابراین اگر شهرداری تهران صلاح بداند و «مرکز بهاران » را به بهزیستی واگذار کند در حوزه تخصصی اقداماتی که متناسب با نیرو، ظرفیت و وظیفه‌مندی بهزیستی است در این مراکز ارائه خواهد شد ضمن اینکه واگذاری این مراکز باید از مسیر قانونی صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: با همکاری شهرداری و مسئولان مربوطه حتما ظرفیت بهزیستی برای ارائه خدمات توانمندسازی و جامعه‌پذیری افزایش می‌یابد چون متاسفانه حوزه توانمندسازی و جامعه پذیری در کشور دچار مشکل شده است و بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات را رفع کند.

دلیل مخالفت با واگذاری «مرکز بهاران » به بهزیستی به روایت حجت نظری

حجت نظری نیز درباره مطرح شدن واگذاری «مرکز بهاران » ( مراکز ویژه بازپروری و ایجاد فضای کسب و کار برای بازگشت معتادان به جامعه) از سوی شهرداری تهران به سازمان بهزیستی به پانا گفت:«وقتی زیرساختی از سوی شهرداری تهران ایجادشده و شورای شهر بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته است، زیرساخت مذکور باید در اختیار مدیریت شهری و در راستای رفع نیازهای شهر باشد.»

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: «برای ساخت «مرکز بهاران » هزینه شده و این هزینه از سوی مدیریت شهری صورت گرفته، اما به دنبال این هستند که همه چیز را حاضر و آماده، در اختیار یک سازمان دیگر قرار دهند.»

وی خاطرنشان کرد: «زمانی که درباره موضوع کودکان کار و خیابان صحبت می‌شود، مدیریت شهری هیچ مسئولیتی در این بخش ندارد اما زمانی که درباره متکدیان و معتادان متجاهر صحبت می‌شود به نظر می‌رسد به اندازه‌ای که سازمان بهزیستی وظیفه دارد، شهرداری نیز مسئول است. بنابراین طرحی همچون «مرکز بهاران » که از طرح‌های خوب مدیریت شهری است، باید با نظارت مدیریت شهری به سرانجام برسد.»

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: «اگر قرار است زیرساختی از سوی شهرداری آماده شود و برای آن هزینه‌ای شود و آن زیرساخت در اختیار سازمان بهزیستی یا هر نهاد دیگری قرار گیرد که آنها مجموعه را برون‌سپاری کنند، باید گفت که این کار، کاملا غیرعقلانی است. چون مدیریت شهری آنقدر توانایی دارد که سازمان‌های مردم‌نهاد فعال و صالح را شناسایی کند تا آن مجموعه را برون‌سپاری کند.»

نظری در پاسخ به این سوال که آیا مجموعه شهرداری تهران با واگذاری «مرکز بهاران » موافق است؟ گفت: «به نظر نمی‌رسد تمام شهرداری با این موضوع موافق باشند. ممکن است بخشی از شهرداری با این واگذاری موافق باشند اما کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران موافق این واگذاری نیست.»

منبع: خبرگزاری پانا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر