پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3888
۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۳:۴۵
اندازه متن

آزموده را آزمودن خطاست

ما از تجربه‌های گذشته درس نگرفته‌ایم، همچنان راه‌حل را در جمع‌آوری معتادان متجاهر و درمان اجباری می‌دانیم. این در حالی است که صدها بار طرح‌های این‌چنینی اجرا شده است و نتیجه مثبتی در بلندمدت عاید ما نشده است.
فرید براتی سده

اگر بخواهم در یک جمله نظرم را در مورد دستگیری معتادان دره فرحزاد بگویم، باید بگویم:« آزموده را آزمودن خطاست.»

 سال‌هاست معتادان متجاهر را جمع‌آوری و به مراکز درمان اجباری بردیم این در حالی است که آنها همچنان در شهر حضور دارند. یک پاتوق مصرف مواد را پاکسازی کردیم، پاتوق دیگری در جای دیگری سبز شد. در همین تجربه اخیر جمع‌آوری معتادان متجاهر از شوش، مولوی و هرندی هم همان تجربه همیشگی تکرار شد. درست است که هم‌اکنون تعداد معتادان متجاهری که در این مناطق دیده می‌شوند به نسبت قبل کمتر است اما دلیلش این است که تعداد زیادی از معتادانی که دستگیرشده‌اند هنوز در مراکز درمان اجباری هستند و در این مناطق نیروی انتظامی همچنان حضور فعال دارد و دلیل دیگر اینکه معتادان به خاطر اینکه در این مناطق دیگر مانند گذشته احساس امنیت ندارند به جاهای دیگر شهر رفته‌اند. شهردار منطقه 16 مدتی پیش اعلام کرد که شهروندان منطقه 16 از وجود معتادان متجاهر در محل زندگی‌شان اظهار نارضایتی کرده‌اند. معتادان حرکت کرده‌اند از منطقه 12 به منطقه 16 رفته‌اند!

ما از تجربه‌های گذشته درس نگرفته‌ایم، همچنان راه‌حل را در جمع‌آوری معتادان متجاهر و درمان اجباری می‌دانیم. این در حالی است که صدها بار طرح‌های این‌چنینی اجرا شده است و نتیجه مثبتی در بلندمدت عاید ما نشده است.

می‌دانیم که این اقدامات ضربتی اثربخش نیست و حتی راه‌حل را هم می‌دانیم اما اشتباه گذشته را مدام تکرار می‌کنیم به امید اینکه این بار نتیجه‌ای متفاوت از قبل حاصل شود که نمی‌شود. راه‌حل ارائه خدمات کاهش آسیب به این معتادان و حمایت اجتماعی از آنها است.

 حالا این بار قرعه به نام دره فرحزاد افتاده است و در حال جمع‌آوری معتادان این منطقه هستند. کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که مخالفت خود را با این اقدام بیان کنیم و اعلام کنیم که مراکز کاهش آسیب سازمان بهزیستی که در منطقه فرحزاد فعال هستند همچنان به فعالیت خود در این منطقه ادامه می‌دهند؛ همان‌طور که مراکز کاهش آسیب ما در منطقه شوش و هرندی و مولوی همچنان فعال هستند و اجازه نمی‌دهیم این مراکز تعطیل شود.

دکتر فرید براتی سده، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور

منبع: روزنامه شهروند

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر