پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3837
۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۶:۲۱
اندازه متن
معاون وزیر بهداشت:

مراکز کاهش آسیب و ترک اعتیاد در نظام شبکه بهداشت ادغام می‌شوند

برای نخستین بار در سطح منطقه، مراکز کاهش آسیب و ترک اعتیاد را در نظام شبکه بهداشت و درمان ادغام کردیم که در استان سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت اجرایی، 31 مرکز راه اندازی شده است.
علیرضا رئیسی

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای نخستین بار در سطح منطقه بنا داریم مراکز کاهش آسیب و ترک اعتیاد را در نظام شبکه بهداشت و درمان ادغام کنیم و این طرح در استان سیستان و بلوچستان با راه اندازی 31 مرکز بصورت پایلوت به اجرا درآمده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا رئیسی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح مرکز منطقه ای درمان اختلالات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر که در مرکز ملی مطالعات اعتیاد در بیمارستان فارابی تهران برگزار شد، افزود: نتیجه مطالعات سی ساله در حوزه مواد مخدر و بخصوص تریاک نشان می دهد که مواد مخدر در تشدید سرطان دستگاه گوارش نقش برجسته ای داشته و کاملا ثابت شده و ضرورت گسترش درمان و کاهش آسیب را می طلبد.

وی ادامه داد: با تصمیم گیری خوبی که طی سه دهه گذشته صورت گرفته، شاهد این هستیم که علاوه بر کاهش میزان درصد معتادان تزریقی در کشور، انتقال ویروس «اچ ای وی» از راه تزریق هم از ۹۰ درصد به ۶0 درصد رسیده است.

معاون وزیر بهداشت کاهش این امر را ناشی از اقدام دقیق توزیع سرنگ به افراد معتاد عنوان کرد و گفت: افرادی که غیر علمی و کارشناسی اظهار نظر می کنند باید به این امر توجه داشته باشند. امیدواریم این مرکز تحقیقات پاسخ قاطع و دندان شکن به افرادی بدهد که مخالف آموزش هستند.

آموزش در حوزه پیشگیری در اولویت است

رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه آموزش در حوزه پیشگیری باید در اولویت و رکن اصلی قرار گیرد، یادآور شد: یکی از اقداماتی که در کشور باید در اولویت قرار دهیم آموزش است. در حوزه کاهش آسیب از سال۹۳ تا کنون، ۱۸۰۰ کارشناس سلامت روان بکارگیری کردیم.

وی ادامه داد: ایران یکی از قوی ترین شبکه بهداشت و درمان در منطقه و دنیا را دارد و در حوزه درمان نزدیک به 9 هزار مرکز داریم که هفت هزار مرکز در مشارکت بخش خصوصی فعال است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین برای نخستین بار در سطح منطقه، مراکز کاهش آسیب و ترک اعتیاد را در نظام شبکه بهداشت و درمان ادغام کردیم که در استان سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت اجرایی، 31 مرکز راه اندازی شده است.

وی افزود: بیش از 140 مرکز «دی ای سی» (خدمات سرپایی) در حال فعالیت است ضمن اینکه همه پاتوق هایی که افرادی در آن روزگار می گذرانند و نیاز به رسیدگی دارند شناسایی شده است.

رئیسی ادامه داد: یک ماه پیش، ۱۵ موبایل کلینیک در سطح کشور راه اندازی کردیم که می توانند در پاتوق ها حضور پیدا کنند. همچنین 130 تیم سیار هم در محل های پرخطر ارایه خدمت خواهند داد.

وی گفت:‌ با اقداماتی که در حوزه کاهش آسیب و ترک اعتیاد در حال اجرا است، آینده خوبی در پیش رو داریم. در حوزه الکل، مواد مخدر، هپاتیت سی و ایدز هم همزمان اقدام میکنیم تا کاهش آسیب شود.

معاون وزیر بهداشت، افزایش رفتار پرخطر در میان افرادی که دچار اعتیاد و سوءمصرف مواد هستند را چالش دیگر اعتیاد در کشور دانست و گفت: این افراد دارای رفتار پرخطر جنسی هستند که ‌شانس انتقال بیماری را بالا می برند. بنابراین وقتی پیشگیری می کنیم اطمینان خاطر داریم که سرمایه گذاری مناسب برای کاهش انتقال بیماری ها هم انجام داده ایم.

وی یادآور شد: اکنون بیش از 10 دانشگاه و مرکز، در حوزه کاهش آسیب، تحقیقات فعالی دارند که می توانند به این مرکز بپیوندند و از همکاری دوجانبه موفق تر عمل کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
نظرات (1)
دکتر اسماعیل رجبی | ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
0 0
باسلام اینجانب بیش از ده سال است که در حوزه درمان اعتیاد فعالیت می کنم
درمان اعتیاد امری پیچیده ومشکل زیرا عوامل مختلفی در ایجاد اعتیاد دخیل است از قبیل عوامل اجتماعی،خانوادگی،روحی روانی،مشکلات خانوادگی ،ژنیتکی
بااین گستردگی عوامل ،ببماری اعتیاد را از سایر ببماری ها متمایز میکند . درمان اعتیاد نیز بایستی اختصاصا توسط پزشکانی صورت گیرد که آموزش های لازم را دیده و ابن درمان در مراکزی صورت گیرد که شرایط لازم را دارا باشند
ادغام درمان اعتیاد در مراکز بهداشتی کار غیره کارشناسی شده است که نه تنها در امر پیشگیری ودرمان اعتیاد موثر نیست بلکه موجب فرار معتاد از درمان خواهد
زیرا معتاد حاضر نیست هویتش درمراکز عمومی فاش گردد
درسالهای1394 و1395دکتر ایمانیه رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصمیم به ادغام مراکز درمان اعتیاد در مراکز بهدا شتی نمود که در این راستا موفق نشد
ارسال نظر