پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 3835
۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۵:۴۱
اندازه متن
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

یک میلیون نفر از خدمات ۹۲۰۰ مرکز درمان اعتیاد بهره‌مند شدند

بر اساس گزارش جهانی مواد مخدر که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، اختلالات مصرف مواد مخدر رو به فزونی است و تنها در سال ۲۰۱۷، ۵۸۵ هزار مرگ و میر ناشی از مصرف موادمخدر در دنیا گزارش شده که زنگ خطری برای جهان است.
مومنی

 دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که جمهوری اسلامی بر این باور است که جوانان دنیا همانند هموطنان درون مرزی هستند، گفت: در حال حاضر ۹۲۰۰ مرکز درمانی بدون هیچ گونه تبعیضی به خدمت رسانی در زمینه درمان اعتیاد می پردازند و تاکنون بیش از یک میلیون نفر از این خدمات بهره مند شده اند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سردار اسکندر مومنی در مراسم افتتاح مرکز منطقه ای درمان اختلالات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر که در مرکز ملی مطالعات اعتیاد واقع در بیمارستان فارابی تهران برگزار شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه های دینی و تعهدات بین المللی در حوزه مقابله با عرضه، درمان و پیشگیری همواره تلاش های وافری داشته است. به طوری که در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر،‌ در هشت ماهه نخست امسال بیش از ۷۰۰ تن مواد مخدر را کشف و ضبط کرده است. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که مجاز شدن مصرف مواد مخدر در برخی کشورها نه تنها باعث کاهش مصرف نشده، بلکه روند رو به رشدی داشته است، اظهار داشت: راه حل اصلی ما پیشگیری است تا گروه های هدف یعنی جوانان و نوجوانان به گونه ای تحت کنترل قرار گیرند که به هرگونه مواد مخدر نه بگویند.
وی افزود: در این راه طرح یاریگران ناظر بر این است که همه نهادهای مدنی و دولتی دست در دست هم به مهارت آموزی، بازتوانی و بازگرداندن افراد به چرخه زندگی کمک کنند. ضمن این که افراد دیگری گرفتار این بلای خانمان سوز نشوند.

۵۸۵ هزار نفر بر اثر اختلالات مصرف موادمخدر جان باخته‌اند
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: بر اساس گزارش جهانی مواد مخدر که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، اختلالات مصرف مواد مخدر رو به فزونی است و تنها در سال ۲۰۱۷، ۵۸۵ هزار مرگ و میر ناشی از مصرف موادمخدر در دنیا گزارش شده که زنگ خطری برای جهان است.
وی افزود: در اسناد بین المللی و قوانین جاری بسیاری از کشورها و به خصوص ایران ضرورت پیشگیری و مقابله مورد توجه قرار گرفته است بر همین مبنا جمهوری اسلامی به واسطه نزدیکی با کشور افغانستان که بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر در جهان است، در حوزه مقابله با عرضه بیش از ۳۳۰۰ کیلومتر موانع فیزیکی ایجاد کرده و توانسته است در مبارزات جدی ۵۰ هزار باند را منهدم و بیش از ۱۲ هزار تن کشف و ضبط کند.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: در حوزه درمان هم، امر کاهش مرگ و میر و ابتلا به ایدز و بازتوانی را پیشه و بیش از یک میلیون نفر در سراسر کشور را تحت پوشش درمانی قرار داده است.

تحریم ها تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی در امر مبارزه نخواهد داشت

وی متذکر شد: ارتقای همکاری های چندجانبه از جمله اهداف سازمان ملل متحد است که در این راستا جمهوری اسلامی ایران در ادامه همکاری تنگاتنگ با سازمان ملل، این مرکز را با هدف امکان اجرایی کردن حوزه درمان بهینه افتتاح می کند. این مرکز در امتداد و مکمل درمان خواهد بود و افتتاح آن حاکی از آن است که تحریم های یکجانبه در اراده جمهوری اسلامی در عمل به مسئولیت خود خللی وارد نمی کند.
مومنی خاطرنشان کرد: در این امر به مساعدت سازمان جهانی برای حصول نتایج ملموس تر نیاز است هر چند این کمک ها به هیچ عنوان متناسب با حجم مقابله با مواد مخدر نبوده و لازم است بر اصل مشارکت تاکید شود؛ چرا که جمهوری اسلای ایران به نمایندگی از دنیا این بار بزرگ را بدوش می کشد.
این مرکز با حضور مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین، اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، ژان لوک لماهیو نماینده ویژه سازمان ملل و معاون مقر اروپایی سازمان ملل متحد و آفرین رحیمی رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد در بیمارستان فارابی تهران افتتاح شد.
مرکز منطقه ای ظرفیت سازی و پژوهش درمان اختلالات مصرف مواد مخدر به منظور مطالعات چند کشوری، تبادل تجربیات و آموزه ها، ارتقای درمان تخصصی و بسیاری موارد دیگر راه اندازی شده است.
ایران جزو کشورهای تولیدکننده علم اعتیاد در جهان و کشور سیزدهم به شمار می رود؛ در حالی که بودجه ایران هشت هزار بار کمتر از مراکز مطالعات در زمینه اعتیاد در جهان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر