پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 342
۲۶ امرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۳
اندازه متن
پژوهشگران کشف کرده اند:

نبود هدف و معنای غایی در زندگی، با مصرف الکل، مواد مخدر ودیگر مشکلات سلامت روانی مرتبط است

یکی از رایجترین مدلهای مورد استفاده در درمان اعتیاد، مدل 12 قدمی است که در دهه 1930 رواج یافت و ریشه در معنویت دارد اما جای تعجب دارد که هنوز درک روشنی از چگونگی عملکرد معنویت در میان افرادی که در حال درمان اعتیاد هستند، وجود ندارد.
درمان اعتیاد و معنویت

به گزارش پایگاه خبری ادنا (ADNA)، در پژوهشی منحصر بفرد تحت عنوان «سبک دلبستگی، معنویت و علائم افسردگی در میان افراد در حال درمان اعتیاد»، که در ژورنال پژوهش خدمات اجتماعی (Social Service Research)توسط گیل هورتون، دارای مدرک دکترا، استادیار؛ نالیس لونا، دارای مدرک دکترا، استادیار، دانشکده مددکاری در کالج طراحی و تحقیق اجتماعی در دانشگاه آتلانتیک فلوریدا، و تامی مالوی، مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز، مدیر اجرایی بالینی، سلامت رفتاری سواحل نخل (BHOPB)، به چاپ رسیده است، استدلال کردند که فقدان هدف و معنای غایی در زندگی که بعد مهمی از معنویت به شمار می آید، با سوء مصرف الکل و اعتیاد به مواد مخدر و همچنین سایر مشکلات سلامت روانی شامل اضطراب و افسردگی مرتبط است.

اگرچه سبکهای دلبستگی بزرگسالان و معنویت نشان داده اند که عوامل حمایت کننده در مقابله با علائم افسردگی در میان افراد در حال درمان اختلالات مصرف مواد مخدر به شمار می روند، هیچ مطالعه ای تاکنون چگونگی ارتباط این دو عامل را تواما با علائم افسرده کننده در این افراد مورد آزمایش قرار نداده است.

هورتون، لونا و مالوی در رابطه با چگونگی ارتباط سبکهای دلبستگی بزرگسالان (امن در مقابل ناامن) و دو بعد مجزای معنویت (هدف/ معنای وجودی در زندگی و رفاه مذهبی یا رابطه مفهومی با خدا) با علائم افسردگی را مورد بررسی قرار دادند.

با همکاری با سلامت رفتاری سواحل نخل (BHOPB)، یک مرکز درمان مصرف مواد مخدر در ناحیه ساحل نخل (Palm Beach County) ، هورتون، لونا و مالوی یک مدل تحقیقاتی را ایجاد نمودند که چگونه خلاقیت، خدمت و خلوت می توانند با تحکیم هدف و معنا در زندگی در راه درمان اعتیاد موثر واقع گردند. آنها یافتند که با تحریک استعدادهای خلاقانه افراد (همچون نقاشی، نگارش)، فرصت دادن با آنها جهت خدمت به دیگران، و کمک به آنها جهت ارتباط با ارزشهای اساسی و خود واقعی شان از طریق عبادت و تفکر، به آنها کمک خواهند شد تا هدف و معنای غایی زندگی را به عنوان بخشی از فرآیند بهبود شان کشف نمایند.

یک یافته کلیدی این تحقیق حاکی از آن است که داشتن سبک دلبستگی ناامن باعث به وجود آمدن یک عامل خطرزا جهت توسعه علائم افسردگی است. یافته مهم دیگری حاکی از آن است که جنبه معنویت هدف و معنای وجودی در زندگی به نظر می رسد مهمترین عامل مربوط به علائم افسردگی در این نمونه افراد باشد.

هورتون و لونا اشاره نمودند که اگرچه نتایج تحقیقاتشان نشان می دهد که متخصصین می توانند تمرکز بر ارتقا روابط پیشرفته بین فردی را برای افراد دارای سبک دلبستگی ناامن، در نظر گیرند، اما آنها ممکن است بخواهند هدف و معنای توسعه یافته را در زندگی بعنوان اولویت بالاتر برنامه درمانی قرار دهند.

مالوی اظهار داشت، «برنامه هایی مانند مدل 12 قدمی احتمالا می خواهند اهمیت نسبی دو بعد معنوی را در نظر گیرند و پشتیبانی برنامه ریزی را جهت توسعه هدف و معنا در زندگی قرار دهند تا اینکه صرفا بر ارتباط نزدیک ادراکی با خدا تاکید ورزند.»

امروزه اعتیاد یکی از مخربترین مشکلات سلامتی در امریکا به شمار می آید و سازمان جهانی بهداشت WHO گزارش کرده است که تا سال 2020 ، سلامت روانی و اختلالات مصرف مواد مخدر دلیل اصلی ناتوانی در سطح جهان خواهند بود و از مشکلات جسمانی پیشی می گیرند. در سال 2009 ، برآورد شد که 23.5 میلیون امریکایی 12 ساله یا بیشتر درخواست درمان اعتیاد داشتند. هزینه اجتماعی مشکلات مصرف مواد مخدر تقریبا 511  میلیارد دلار برآورد شده است.

جان ر. گراهام، داراری مدرک دکترا، پروفسور و مدیر دانشکده مددکاری دانشگاه آتلانتیک فلوریدا اظهار داشت، «این پژوهش نوین انجام گرفته توسط دکتر هورتون، لونا و خانم مالوی از اهمیت به سزایی برخوردار است چرا که روشهای گوناگون در راه کمک به افرادی که در حال اعتیاد هستند، را متبلور می سازد و نه تنها به مددجویان کمک می کند تا درمان شوند، بلکه چگونگی اجرای کار متخصصین اعتیاد را با کمک به رفاه و سلامتی بخش بزرگتری از جامعه ارتقا می دهد.»

منبع: ساینس دیلی Sciencedaily


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر