پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2946
۱۶ امرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۴۲
اندازه متن
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

آمار اعتیاد زنان افزایش نیافته است

بیش از 90 درصد شیشه ای که در مملکت ما وجود دارد خارجی است و از کشورهایی همانند ترکیه و شمال عراق وارد می شود. از مرزهای شرقی نیز اطلاعاتی داریم که شروع به صادرات مواد مخدر شیشه می کنند.
افشار

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برخی از این قاچاقچیان بزرگ اطلاعات مهمی دارند، سرشاخه های باند مهم بین المللی هستند حتما باید از این سرشاخه ها اطلاعات به دست آید، به همین دلیل است که اجرای حکم قاچاقچیان بزرگ به دیرتر از قاچاقچیان خرد است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از  خبرگزاری شبستان، پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که در برنامه «هاشور» رادیو گفتگو برگزار شد پاسخگوی پرسش خبرنگاران شد.افشار درباره ی نظارت بر پیش سازهای  وارداتی گفت: مواد مخدر دو بخش مهم کاهش تقاضا و مقابله با عرضه را دارد.

وی افزود: مقابله با عرضه تنها مقابله با قاچاق نیست، سرمنشا مواد ممکن است در موادی باشد که روزمره مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در این پیش سازها انحراف به وجود آید تبدیل به مواد مخدر و محرک می شوند.

افشار با بیان اینکه به واسطه همین امر کمیته کنترل پیش سازها راه اندازی شده است ادامه داد: کارگروهی برای بررسی پیش ساز ها اقدامات لازم را انجام دادند و نتایج آن به کمیته کنترل به کمیته کنترل ارجاع داده شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدرتصریح کرد: نتایج بررسی این کارگروه موجب شد تا مصرف شیشه کاهش یابد. پیش سازهای دارو مسکن و حساسیت برای  شیشه هم به کار می رود.

محدودیت در تولید پیش سازهای داروهای مسکن/ کاهش مصرف شیشه

وی ادامه داد: برای تولید این داروها 7.5 تا 10 تن پیشساز نیاز است اما در مقطعی از زمان شاهد بودیم  سالانه 65 تن از این پیش ساز در کشور وجود دارد که با بررسی های کارگروه و محدودیت ها  به 9 تن رسید.

افشار بیان کرد:علیرغم اینکه برخی از شرکت های دارویی توجیح داشتند که ظرفیت قابل توجه ای از آنان معطوف به این ماده بود و عمده ای این پیش ساز ها صرف دارو می شود اما چون ما مطمئن نبودیم و ممکن بود در آشپزخانه ها تبدیل به شیشه شود، کمیته کنترل پیش سازها، در این ارتباط محدودیت ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه سامانه ای هم در این زمینه وجود دارد که کاملا ورودی پیش سازها را بررسی می کند گفت: شرکت ها و کمپانی هایی که این پیش ساز ها را تحویل می گیرند، نیز مشخص است. قیمت شیشه در آن مقطع به شدت پایین آمد و الگوی شیشه نیز به سمت مصرف شیشه رفته بود. به طوری که در سال 1390، 26 درصد از معتادان شیشه مصرف می کردند. اما با محدودیت پیش سازها، در سال 94 و 95 مصرف شیشه پایین آمد و به 8.2 درصد رسید.

وی ادامه داد: قیمت شیشه با کنترل پیش سازها از پنج میلیون تومان ابتدا به 120 میلیون و سپس به 80 میلیون تومان رسید و اکنون نیز 60 میلیون تومان است.البته مکانیسم کنترلی معطوف به این موضوع نیست. بلکه پیش سازهایی  که برای متادون استفاده می شود هم کنترل می شود. برخی پیش سازها داخلی است و برخی دیگر خارجی، آنان که خارجی است بر اساس سامانه ثبت وزارت بهداشت این کار صورت می گیرد و داخلی ها هم با نظارت ستاد مواد مبارزه تحویل گرفته می شود و به شرکت های مواد اولیه دارویی داده می شود.

افشار گفت: بیش از 90 درصد شیشه ای که در مملکت ما وجود دارد خارجی است و از کشورهایی همانند ترکیه و شمال عراق وارد می شود. از مرزهای شرقی نیز اطلاعاتی داریم که شروع به صادرات مواد مخدر شیشه می کنند. متاسفانه مصادیقی داریم هنگامی که قرص متادون و ترامادول در کشور کم می شود، پاره ای از شرکت ها دقیقا همانند کمپانی ایرانی دارو را تولید می کنند که در آزمایشگاه متوجه می شویم میزانی که استفاده شده در آزمایشگاه های ایرانی نبوده است و در کشور دیگر تولید شده است، این یک معادله پرسود و تجارت سیاه است که قاچاقچیان را به این سمت می برد که هر اقدامی را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه هشدارها نسبت به مواد مخدر در کشور افزایش یافته است و هیچ مواد مخدر تایید شده ای وجود ندارد بیان کرد: برخی ها این تبلیغ را می کنند که «گل» عوارض کمتری دارد اینگونه نیست و به هیچ عنوان تایید نمی کنیم. گل سرشاخه ماری جوانا است که ممکن است عوارض جسمی کمی داشته باشد اما تخریب مغزی آن زیاد است. گل جزء ترکیبات روانگردان است.  

اعتیاد زنان افزایش نیافته است

افشار با تاکید بر اینکه اعتیاد ما در زنان در طول چند سال گذشته افزایش نیافته است گفت: دهه 80 تا 90 افزایش اعتیاد زنان را داشتیم که در سال 80، پنج درصد بود و در سال 90 این مصرف مواد به 9 درصد رسید. از سال 90 تاکنون رشد نداشته ایم بلکه کمتر هم شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سن اعتیاد در مدارس پایین نیامده است بیان کرد:تجربه مصرف در گروه های زنان و نوجوانان افزایش یافته اما منجر به اعتیاد نشده است.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در زمینه پیشگیری و آگاهی‌دهی به مردم جامعه از سوی وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است و سازمان تعزیزات نیز نظارت خود را در مراکز زنان همانند آرایشگاه ها افزایش داد و از گروه های مرجع زنان همانند ورزشکاران بنام به  جامعه معرفی شدند تا اطلاع رسانی های لازم را انجام دهند.

حکم اجرای « تمساح خلیج» و «قورباغه مکران»

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به پرسش خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه از دستگیر قاچاقچیان  بزرگ همانند « تمساح خلیج» و «قورباغه مکران» چند سالی می گذرد اما خبری از اجرای حکم نیست گفت: اجرای حکم به این سادگی نیست.

وی ادامه داد: برخی از این قاچاقچیان بزرگ اطلاعات مهمی دارند، سرشاخه های باند مهم بین المللی هستند حتما باید از این سرشاخه ها اطلاعات به دست آید، تیم های بین المللی باید ارتباط هایی را هماهنگ کنند، گاهی ممکن است یک قاچاقچی را آنقدر رصد کنیم تا به سرشاخه ها برسیم.

افشار تاکید کرد: مطمئنا اجرای عدالت برای آنان انجام می گیرد اما واقعا باید به این جمع بندی سیستم قضایی و اطلاعاتی  برسد که اطلاعاتی در نزد آنان نمانده است.متاسفانه برخی از قاچاقچیان هوشمندانه عمل می کنند که ادله اثبات کافی وجود ندارد، یعنی یک قاچاقچی بین المللی وجود دارد که مواد زیادی حمل کرده اما یک گرام ازآن هم به نام خودش نیست و حتی اموالی هم به نام ندارد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این موارد نیاز به کارهای پیچیده و بررسی سرشاخه های مالی و اطلاعاتی را  دارد به همین دلیل است که اجرای احکام این قاچاقچیان بزرگ نسبت به قاچاقچیان کوچک تر به تعویق می افتد.

وی با بیان اینکه حکم قاچاق مواد مخدر اعدام و کمی بوده است گفت:درماده واحده ای که در مجلس تغییر پیدا کرد آن را محدود کردند. میزان جرم  ماده مخدر حمل شده بالاتر رفته است. اما کسانی که در حقیقت به عنوان جرایم خشن از آنان یاد می شود حمل مسلحانه، ارتباط با گروه های تروریستی دارند، جریان مالی قاچاق اختلال در اقتصاد کشور ایجاد می کند به صورت باندی و گروهی در قالب کاروان حرکت می کند و رعب و وحشت می اندازند،  برخورد با آنان بسیار سختگیرانه است و حکم آنان اعدام است برخی ها حبس های طولانی شامل می شود.

افشار تاکید کرد: یکی دیگر از کارهایی که انجام می شود ضربه زدن به اموال و اقتصاد این گروه ها است که کشف و ضبط می شود تا هنگامی که قاچاق سود دارد این کار انجام می شود، باید اقداماتی دهیم که قاچاق سود نداشته باشد.

همدستی قاچاقچیان با تروریست ها

وی تصریح کرد: اخیرا در طول یکی دو سال گذشته مواردی در خاش و سراوان کشف شده است که کنار حمل مواد مخدر حمل محموله اسلحه و مواد منفجره و تروریستی وجود داشته است. کیک ارتباط بین تجارت مواد مخدر و تروریسم وجود دارد اما اینکه به کدام گروه تروریستی می رود، مشخص نیست ولی مطمئنا گروه های تروریستی برای تامین مالی با توجه به اینکه اخلاقیات هم ندارند به هر سمت و سویی می روند.

وی درباره ی  متاداونی که به معتادان در کلینک ها داده می شود گفت: حدود 7 هزار مرکز وجود دارد. سازوکارهای نظارتی در استان ها حدود 4 کارشناس است. به همین دلیل خیلی نمی توانیم نظارت فیزیکی داشته باشیم به همین دلیل نظارت ها به سمت الکترونیکی می رود. در این سامانه مشخص است که فرد چه زمانی  آمده است، وقتی فرد یک هفته به کلینیک آمده است، کلینیک مجاز نیست که متادون بدهد بلکه باید بیش از سه ماه باشد که این مجوز داده شود.

وی در واکنش به این پرسش که برخی از مراکز متادون را در به افرادی که  تنها یک هفته است به کلینک مراجعه کرده اند نیز می دهند، گفت: اینگونه نیست. به کسانی که بالای سه ماه هستند داده می شود و مصادیق آن را به من بدهید اما طبق پروتکل باید بالای سه ماه باشد اما اگر کلینیکی این کار را انجام دهد با آن برخورد می شود.

منبع: خبرگزاری شبستان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر