پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 2877
۱۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۳
اندازه متن
رئیس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خبر داد:

خانواده دارایی محور، بستر اصلی برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر

یکی از مواردی که بنابر تجربیات جهانی و تجربیات مبتنی بر شواهد همواره مورد تایید متخصصان قرار گرفته است موضوع ارتباطات محله محور و ارتباطات میدانی با شهروندان بوده است .
مهدویان فر

بر اساس مفاد آورده شده در محتوای برنامه ششم توسعه اعتیاد به مواد مخدر به عنوان جدی ترین و خطرناک ترین آسیب اجتماعی در کنار موضوعاتی هم چون طلاق ، مفاسد اخلاقی ، حاشیه نشینی و کودکان کار آورده شده است. نرخ شیوع این آسیب بر اساس شیوع شناسی در سال 1395 در کشور 4/5 درصد و در استان اصفهان 4/2  درصد بوده است . بر اساس تصمیمات شورای مبارزه با مواد مخدر پنج کمیته مشتمل بر کمیته مقابله با عرضه ، کمیته پیشگیری و فرهنگی ، کمیته مشارکتهای مردمی ، کمیته درمان، بازتوانی و کاهش آسیب و کمیته حقوقی و قضایی عهده دار امر مبارزه با مواد مخدر شده اند که عمده وظایف شهرداری ها در موضوع مبارزه با مواد مخدر حول موضوعاتی مرتبط با کمیته پیشگیری و فرهنگی تعریف شده است. شهرداری اصفهان نیز به نوبه خود عمده اقدامات خود را حول محور پیشگیری و ارائه آموزش های خانواده محور به شهروندان شکل داده که اهم این اقدامات هر ساله در هفته مبارزه با مواد مخدر شکل اجرایی به خود می گیرد .

اجرای بیش از یک هزار رویداد شهری در هفته مبارزه با مواد مخدر

رئیس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از اجرای بیش از یک هزار رویداد بزرگ و کوچک شهری در رابطه با موضوع اعتیاد در هفته مبارزه با مواد مخدر توسط شهرداری اصفهان خبر داده و می گوید : در موضوع مبارزه با مواد مخدر اگر چه توجه به موضوعاتی هم چون مقابله با عرضه ، درمان ، کاهش و تقلیل آسیب های اجتماعی وارد شده توسط اعتیاد دارای اهمیت هستند با این حال موضوع پیشگیری و شکل گیری اقدامات پیشگیرانه از جایگاه ویژه ای برخوردار خواهد بود .

مهدویان فر ادامه می دهد : هزینه اجرای اقدامات و برنامه های پیشگیرانه در مقایسه با هزینه های درمانی و آسیب زدایی در موضوع اعتیاد بسیار مقرون به صرفه تر بوده و برطبق شواهد موجود تمامی کشورها در حال گسترش و سوق دادن برنامه های خود به سمت برنامه ها و اقدامات پیشگیرانه هستند.

برگزاری برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر در دل محلات و بافت های شهری

این پژوهشگر حوزه اعتیاد اجرای برنامه های هفته مبارزه با مواد مخدر در دل محلات و بافت های شهری را از نقاط قوت این برنامه ها در سال جاری عنوان کرده و می گوید : یکی از مواردی که بنابر تجربیات جهانی و تجربیات مبتنی بر شواهد همواره مورد تایید متخصصان قرار گرفته است موضوع ارتباطات محله محور و ارتباطات میدانی با شهروندان بوده است .

وی خاطرنشان می کند : در ارتباطات میدانی و محله محور با اجرای برنامه ها در دل محلات و بافت های شهری حساس سازی مخاطبان نسبت به موضوع اتفاق افتاده و به ویژه در موضوعاتی هم چون اعتیاد تاثیرگذاری اجرای برنامه های پیشگیرانه تا حد قابل توجهی ارتقاء خواهد یافت .

برگزاری نمایشگاههای شهری ، تئاترهای خیابانی ، فضاسازی شهری و پرفرمنس از قالب های اجرایی برنامه ها خواهد بود

مهدویان فر به قالب های اجرایی برنامه ها نیز اشاره کرده و می گوید : برگزاری نمایشگاهایی با عنوان نمایشگاه بشنو و باور نکن یکی از قالب های اجرایی برنامه های محله محور است که در آن باورهایی غلط پیرامون موضوع اعتیاد همانند  اینکه افراد با یک بار مصرف دچار اعتیاد نمی شوند ، افراد از خانواده هایی که بضاعت مالی خوبی دارند از دام اعتیاد به دور خواهند بود ، اگر مقدار مصرف ماده مخدر کم باشد افراد معتاد نخواهند شد و.... در قالب تابلوهایی با طرح های گرافیکی در معرض دید شهروندان قرار خواهند گرفت تا از این طریق این انگاره های غلط از ذهن افراد به ویژه جوانان و نوجوانان تقلیل و در نهایت حذف گردد.

رئیس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به قالب های دیگر اجرای برنامه ها اشاره کرده و اضافه می کند : یکی دیگر از قالب ها، اجرای مانور شهری به همراه فضاسازی های نمادین و پرفرمنس خواهد بود که در آن پنج سناریو که محتوای اصلی آنها نوع ارتباط والدین با فرزندان و نکاتی که می بایست والدین رعایت کنند تا در محیط خانواده ها زمینه برای گرایش فرزندان به اعتیاد محیا نشود به اجرا گذاشته خواهد شد .


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر