پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1965
۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۹
اندازه متن
رئیس سازمان بهزیستی:

محدودیتی برای پذیرش معتادان متجاهر نداریم

بهزیستی کل کشور مشکلی برای تأمین بودجه ندارد. الان با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، محدودیتی برای پذیرش معتادان متجاهر یا کسانی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد اقدام می‌کنند، وجود ندارد.
انوشیروان محسنی بندپی

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، یکی از افرادی بود که روز گذشته در تیم بازدید‌کننده دولت از منطقه باغستان شهریار و کمپ اخوان حضور داشت. او در گفت‌وگو با «شهروند» توضیحاتی درباره وضع نگهداری از معتادان ارایه کرد.
  پس از انتشار گزارش گورخواب‌ها، خیلی از مسئولان درباره ساماندهی معتادان صحبت‌هایی کردند. مسئولان بهزیستی استان تهران هم جزو آنها بودند، اما آنها تأکید کردند که برای ساماندهی این تعداد معتاد، اعتبار کافی وجود ندارد.
ببینید، به‌طور کلی بهزیستی کل کشور مشکلی برای تأمین بودجه ندارد. الان با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، محدودیتی برای پذیرش معتادان متجاهر یا کسانی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد اقدام می‌کنند، وجود ندارد. در این میان برای زنان معتاد هم اقداماتی انجام شد.
  یعنی سازمان بهزیستی برای نگهداری و درمان این افراد مشکل مالی ندارد؟
خیر، چرا که ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتبارها را افزایش داده است.
  در برنامه ششم توسعه چطور؟ در این برنامه چقدر به این بخش توجه شده است؟
برنامه ششم توسعه خیلی خوب به این موضوع توجه کرده و بسته آسیب اجتماعی را به صورت علمی دیده‌اند. دستگاه‌هایی که باید پای کار بیایند، دیده شده‌اند؛ مثل وزارت بهداشت، وزارت کار و ....  شرایطی  فراهم شده تا در تهران نقاط منفی برطرف و نقاط قوی تقویت شود. در گذشته ما این افراد را ٢١ روز نگهداری می‌کردیم، الان سه‌ماه. همچنین برای اشتغال و حرفه‌آموزی این افراد اقداماتی صورت می‌گیرد.
  یعنی درحال حاضر هم این کار انجام می‌شود؟
بله؛ بهزیستی از اعتبارات بخش اشتغال‌زایی حدود ١٠‌درصد را برای اشتغال بهبودیافتگان از اعتیاد در نظر گرفته است. همچنین تفاهمنامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای امضا شده تا آموزش این افراد به صورت رایگان انجام شود.
  شما خودتان تصاویر منتشرشده از گورخواب‌های نصیرآباد را دیدید؟ واکنش‌تان چه بود؟
بله؛ هر کس باید نگاهی به این مسأله داشته باشد. این‌طور نیست که این اتفاق در یک شبانه‌روز رخ داده باشد. هر زمان نسبت به شناسایی این معضلات اقدام شود، می‌تواند اثربخش باشد.
  در بازدید از مرکز ترک اعتیاد اخوان، وضع را چگونه دیدید؟ خیلی از اینها می‌گویند که قبلا هم برای ترک اعتیاد آمده بودند.
برخی از این افراد می‌گویند، ما سه، چهار ماه پیش هم این‌جا آمده بودیم، اما بعدش رها شدیم. نظر ما این است که باید تمام اقدامات یعنی فرهنگی و پیشگیری و ... با هم انجام شود. باید درمان اثربخش و اجتما‌ع‌محور باشد، چرا که اعتیاد تمام ارکان یک شخص را مورد حمله قرار می‌دهد، بنابراین باید برای بازگشت فرد به جامعه او را از نظر روحی و روانی آماده کرد.
  تمام مراکز ترک اعتیاد باید از بهزیستی مجوز داشته باشند؟ برخی می‌گویند که این مراکز فعال هستند، اما هیچ مجوزی ندارند.
بله؛ کمپ‌ها باید مجوز بهزیستی را داشته باشند. آن مطب‌هایی که درمان و ترک اعتیاد را انجام می‌دهند، هم می‌توانند از بهزیستی و هم از وزارت بهداشت مجوز داشته باشند، اما کمپ‌هایی مانند کمپ اخوان و مراکز ترک اعتیاد باید حتما از بهزیستی مجوز داشته باشند.
  درحال حاضر در استان تهران چند کمپ ترک اعتیاد وجود دارد؟
٢١٥ مرکز ترک اعتیاد ماده ١٥ و ١٦ را در استان تهران داریم که فعال هستند.
  با برخی از این معتادان که صحبت کردیم، تأکید می‌کردند که وضع کمپ‌ها خوب نیست. آنها می‌گویند که به گرمخانه بیشتر از کمپ احتیاج دارند.
ما هم به این موضوع توجه داریم. از ابتدای آبان‌ماه هم در ملارد و شهر قدس سالن‌هایی در نظر گرفتیم که این افراد می‌توانند شب تا صبح همان‌جا استراحت کنند. درش هم باز است.
  استقبالی می‌شود؟
بله؛ خیلی‌ها می‌آیند.
  از وضع کمپ‌های ترک اعتیاد، انتقاد زیاد می‌شود. معتادان می‌گویند با آنها در این مراکز بدرفتاری می‌شود.
ما منکر برخی از این رفتارها نیستیم. به همین دلیل هم درحال بازنگری روش‌ها هستیم. به مددکاران آموزش بیشتری داده‌ایم و این کار درحال انجام است. آنچه مربوط به ما می‌شود، تحت نظارت قرار دارد و تیم مددکاری ما در این زمینه فعالیت می‌کند. ما صدور مجوز را منوط به داشتن استانداردها کردیم. افرادی که مجوز می‌خواهند، نسبت به آموزش دوره‌ای آنها نظارت داریم تا اثربخشی بالا برود.
  به نظرتان توجه مسئولان پس از انتشار گزارش گورخواب‌ها، می‌تواند منجر به بهبود وضع معتادان شود؟
بله؛ ما به این موضوع به‌عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم.

 منبع: روزنامه شهروند

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر