پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1543
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۱۵
اندازه متن
یک مقام سازمان بهزیستی اعلام کرد:

طرح آسیب های زیر پوست شهر با تلفن 1480

برای کارهای میدانی مددکاران بهزیستی به برخی حمایت های قانونی نیاز است تا مددکاران تبدیل به ضابطان قضایی شوند/در برخی موارد مانند اعتیاد پرخطر ، 250 تیم سیار ما به پاتوق معتادان مراجعه کرده و کارهای مددکاری را انجام می دهند.
خط 1480

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی گفت: اغلب زنانی با مرکز صدای مشاوره بهزیستی با تلفن 1480 تماس می گیرند که یا برای مراجعه حضوری مراکز مشاوره پول نداشته یا اجازه خارج شدن از خانه را ندارند و آسیب های زیر پوست شهر را با این سامانه در میان می گذارند.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید رضازاده در حاشیه نشست هم اندیشی و معرفی کلیات برنامه راهبردی جدید در جمع خبرنگاران به خط ملی ترک اعتیاد  و شماره 09628 اشاره کرد و گفت: سال گذشته 400 هزار تماس با این خط گرفته شد؛ همچنین یکهزار و 600 مرکز مشاوره حضوری در کشور وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر در سال به این مراکز مراجعه می کنند.
رضازاده تصریح کرد: نباید وضع آسیب های اجتماعی مانند وضعیت فعلی طلاق شود که در یک برهه زمانی ، سر و صدا کند ؛ باید اینگونه مسائل رسیدگی کنیم بطور مثال تلفن صدای مشاور با شماره 1480 ، 10 سال پیش به ما می گفت که مسائل زناشویی دچار اختلال شده و روند رو به رشد طلاق از آن زمان در حال آغاز شدن بوده که ما آن را خیلی جدی نگرفتیم.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در خصوص آمار اعتیاد نیز اظهار داشت: پیمایشی در خصوص اعتیاد در کشور در حال انجام است که نتایج آن در آینده اعلام خواهد شد.
رضازاده افزود: اینکه چه تعداد مراجعه کننده به مراکز کاهش آسیب بهزیستی مراجعه می کنند نمی تواند بیانگر آمار آسیب های اجتماعی در کل کشور باشد زیرا ممکن است برخی از این مراجعه کنندگان چندین بار به مراکز ما مراجعه کنند یا علل مختلفی در مراجعه آنها تاثیر داشته باشد بطورمثال در مراکز کاهش آسیب اعتیاد، هنگامی که بگیر و ببندها زیاد می شود تعداد مراجعه کنندگان تا یک دهم کاهش می یابد.

ضرورت تبدیل مددکار اجتماعی به ضابط قضایی
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا مددکاران بهزیستی در ایران مانند کشورهای خارجی به صورت میدانی کار نمی کنند و به محلات وقوع آسیب های اجتماعی نمی روند، گفت: مددکاران ما اینگونه تربیت نشده اند که به خانه های با مورد آسیب های اجتماعی بروند اما هم اکنون سیستم مددکاری ما در حال حرکت به این سمت است .
رضازاده تصریح کرد: برای کارهای میدانی مددکاران بهزیستی به برخی حمایت های قانونی نیاز است که این حمایت ها در حال آماده شدن هستند تا مددکاران ما تبدیل به ضابطان قضایی شوند.
وی خاطرنشان کرد: البته در برخی موارد مانند اعتیاد پرخطر ، 250 تیم سیار ما به پاتوق معتادان مراجعه کرده و کارهای مددکاری را انجام می دهند.

ضرورت شناسایی افراد آسیب دیده که مغفول مانده اند 
رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی گفت: باید راهی برای شناسایی کسانی که در حوزه آسیب های اجتماع شناسایی نمی شوند، پیدا شود.
رضازاده افزود: بطورمثال کودکانی که به دلیل مختلف در حیطه آسیب های اجتماعی قرار می گیرند باید شناسایی شوند ؛ یکی از گروه کودکان ، کودکانی هستند که به دلایلی مانند ویروس اچ.آی.وی والدین خود را از دست می دهند ، هم اکنون 18 تا 20 کودک در مراکز بهزیستی به سر می برند که والدین خود را به خاطر بیماری ایدز از دست داده اند و وظیفه دولت و بهزیستی است که به آنان رسیدگی کند.
وی تاکید کرد: هیچ کودک بی سرپرست نیازمند حمایتی پشت نوبت دریافت خدمات حمایتی بهزیستی نداریم .

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر