پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1511
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۰
اندازه متن
دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران:

معتادان کد رهگیری می‌گیرند

قرار است مراکز درمانی سرپایی که درمان شان بر اساس متادون تراپی است، نظام مند شود تا یک فرد نتواند همزمان از چند کلینیک ترک اعتیاد، متادون دریافت کند برای این منظور مددجوها کد رهگیری می‌گیرند.
محمدرضا آذرنیا

قرار است به منظور کنترل متادون مصرفی معتادان و جلوگیری از نشت متادون به بازار سیاه و عطاریها، معتادان هولوگرام دار شوند و کد رهگیری بگیرند تا به این وسیله چرخه قاچاق متادون متوقف شود.
 به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از روزنامه ایران، دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران خبر هولوگرام دار شدن معتادانی که به مراکز متادون درمانی مراجعه می‌کنند را تأیید کرد و گفت: قرار است مراکز درمانی سرپایی که درمان شان بر اساس متادون تراپی است، نظام مند شود تا یک فرد نتواند همزمان از چند کلینیک ترک اعتیاد، متادون دریافت کند. برای این منظور مددجوها کد رهگیری می‌گیرند تا نامشان هنگام دریافت متادون در سیستم ثبت شود و نتوانند همزمان از چند مرکز ترک اعتیاد متادون بگیرند.
محمدرضا آذرنیا در ادامه افزود: مشابه این کار به‌صورت پایلوت در دو استان کردستان و مازندران انجام شده است و بزودی بعد از اقدامات کارشناسی در تهران نیز اجرا خواهد شد. وی با بیان اینکه اطلاعات مددجوهایی که بارکد دریافت می‌کنند و شماره ملی آنها ثبت می‌شود کاملاً محرمانه خواهد بود و به جایی درز پیدا نخواهد کرد، اظهار داشت: پیشنهاد طرح بارکد دار کردن معتادانی که تحت متادون درمانی قرار می‌گیرند، از سوی وزارت بهداشت و شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران مطرح شده است.
وی گفت: روز دوشنبه این پیشنهاد در کمیسیون درمان شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شد و قرار است این طرح توسط کارشناسان بررسی و سپس روش اجرای آن ابلاغ شود. دکتر فرهاد بهزادی دبیر کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران نیز مقصر نشت متادون و شربت تریاک را گسترش بی‌رویه مراکز ترک اعتیاد در تهران و نبود نظارت‌های منطقی و دقیق از سوی بازرسان وزارت بهداشت می‌داند: «چون سیستم ثبت منسجمی نداریم یک مددجو می‌تواند همزمان از چند مرکز ترک اعتیاد دارو دریافت کند و آن را در بازار آزاد بفروشد. از این رو قرار است برای حل این معضل شماره ملی مددجوها هنگام مراجعه به مراکز ترک اعتیاد ثبت شود و به آنها هولوگرام یا بارکد داده شود تا زنجیره قاچاق متادون قطع شود.»
 

منبع: روزنامه ایران 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر