پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1443
۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۳
اندازه متن
معاون كاهش تقاضا ی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

زنان معتاد متجاهر مبتلا به HIV ایدز تحت درمان قرار گرفتند/ از همکاری بهزیستی رضایت داریم

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد می گوید: کسانی که وارد مرکز می شوند تحت مشاوره قرار گرفته و تست می شوند، در صورتی که فردی مبتلا به بیماری HIV ایدز باشد به معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی معرفی و تحت کنترل قرار می گیرد.
پرویز افشار

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه زنان معتاد متجاهر کارتن خواب مبتلا به HIV ایدز تحت درمان قرار گرفتند، گفت: در صورتی که فردی مبتلا به بیماری HIV ایدز باشد به معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی معرفی و تحت کنترل قرار می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری شبستان، دکتر پرویز افشار در خصوص زنان معتاد متجاهر مبتلا به HIV ایدز گفت: شکی وجود ندارد که در بین معتادان تزریقی خیابانی چه مرد و چه زن که هم اعتیاد و هم رفتارهای مخاطره آمیز دیگر دارند، HIV ایدز، هپاتیت و بیماری های نوپدید وجود داشته باشد. اینها دارای دستورالعمل خاصی هستند. کسانی که وارد مرکز می شوند تحت مشاوره قرار گرفته و تست می شوند، در صورتی که فردی مبتلا به بیماری HIV ایدز باشد به معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی معرفی و تحت کنترل قرار می گیرد. مطمئنا هم در بین زنان معتاد متجاهر جمع آوری شده زنان مبتلا به HIV ایدز وجود دارند.

وی تصریح کرد: بعضی از افراد ادعاهایی مبنی بر این دارند که افراد مبتلا به HIV ایدز باید از سایر افراد جدا شوند در حالی که به این صورت نیست، کسی که HIV دارد اگر رفتارهای پرخطر نداشته باشد و از لوازم کاهش آسیب به خوبی استفاده کند و سایر افراد هم مواظب رفتارهای خود باشند انتقال بیماری HIV رخ نمی دهد، به این  موضوع می گویند احتیاط های همه جانبه ،یعنی اگر ما در یک مکان جمعی باشیم که 90 درصدشان HIV‌ ایدز نداشته باشند تا رفتارهای مخاطره آمیز وجود نداشته باشد ایدز منتقل نمی شود چون از راه هوا، غذا و سایر راههای دیگر این بیماری انتقال نمی یابد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: به همین خاطر در جاهای مختلف دنیا افراد مبتلا به HIV را جدا نمی کنند، اما کسی که وارد فاز ایدز شده باشد یعنی سطح ایمنی بدن شان به شدت کاهش  یافته باشد این افراد در دسته بیماران صعب العلاج و مزمن قرار می گیرند، چون سطح ایمنی بدن آنها پایین آمده و عفونت های عادی ممکن است باعث مرگ و میر آنها شود و اینها اصلا قابلیت نگهداری در مراکز درمانی را ندارند و فقط حیات آنها و مدیریت بیماری ایدزشان به درمان اعتیادشان ارجحیت دارد. سپس این افراد از مراکز درمانی ترخیص و در اختیار معاونت های بهداشتی و بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی قرار می گیرند. این فرآیند هم  در برنامه های ما رعایت شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی معتادان متجاهر خیابانی جزء تاکیدات وزیر کشور در سال جاری می باشد، خاطرنشان کرد: آن چیزی که مراد ماست این است که فقط بسنده به نگهداری در مراکز درمانی و مراکز سم زدایی نکنیم و بعد از طی این مراحل معتادان به مراکز بهاران و مراکز توانمندسازی وصل شوند، این کار با ظرافت ادامه خواهد یافت.

افشار در ادامه بیان کرد: ما فقط هم به ظرفیت مراکز ماده 16 موجود بسنده نمی کنیم ، بیشتر نگاهمان این است که از ظرفیت  مراکز ماده 15 در قالب تبصره ب ذیل ماده 16 استفاده کنیم و افراد را برای درمان به آنجا بفرستیم، این کار ادامه دارد و مشکل جدی هم در این زمینه احساس نمی شود.

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به گله مندی شورای شهر تهران از عدم همکاری سازمان بهزیستی در آموزش معتادان متجاهر گفت: سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت از اعضای اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند و در فرآیند ساماندهی معتادان متجاهر خیابانی تکلیف قانونی دارند که کمک کنند. بخش درمان و بهداشت همه مراکز ماده 16 ستاد بر عهده وزارت بهداشت و بخش مددکاری آن بر عهده سازمان بهزیستی است. این دو سازمان هم از لحاظ منابع انسانی بضاعتی دارند در مورد این مراکز اگر خودشان نیرو داشته باشند از نیروهای خود استفاده می کنند در صورتی که نداشته باشند به تیم های بیرونی برون سپاری کرده و کار را برایشان انجام می دهند.

افشار ادامه داد: اگر مرکز ماده 16 ای وجود داشته باشد یا مراکز دی ای سی وابسته به سازمان بهزیستی یا وزارت بهداشت اینها نیرویش را تامین می کنند، من نمی دانم، مراد شورای شهر از عدم همکاری سازمان بهزیستی چیست ؟

وی با بیان اینکه ما از عملکرد مددکاران بهزیستی در مراکز درمان راضی هستیم، تصریح کرد: اگر شورای شهر مراکز جدیدی را جهت ساماندهی معتادان متجاهر راه اندازی کرده و می خواهد از بهزیستی جهت ارایه خدمات  در آنجا استفاده کند ما در جریان آن نیستیم اما آن چیزی که ما به عنوان ستاد در جریان آن قرار داریم این است که سازمان بهزیستی وظایف خود را به خوبی انجام داده و ما رضایت کافی داریم.

منبع: خبرگزاری شبستان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر