پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 1242
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۰۵
اندازه متن
در صورت تصویب مجلس انجام می‌گیرد

کاهش 25 درصدی شیوع موادمخدر در 5 سال آینده

شناسایی معتادان و ارائه مواد مخدر بسیار کم خطر به آنها، در برخی کشورها پایلوت شده اما به نظر می‌رسد این طرح با توجه به شرایط فرهنگی کشور و تجریبات چند سال گذشته به بررسی کارشناسی نیاز دارد و نمی‌توان بسادگی در این مورد تصمیم‌گیری کرد.
عباس دیلمی زاده

رئیس کارگروه مبارزه با مواد مخدر مجلس شورای اسلامی از تدوین و گنجاندن طرحی برای کاهش شیوع مواد مخدر در برنامه ششم توسعه خبر داده و اعلام کرده است با اجرای این برنامه طی ۵ سال شیوع مصرف ۲۵درصد کاهش پیدا می‌کند. به گفته عبدالرحمان رستمیان، در برخی از کشورها با شناسایی افراد معتاد، کارت به آنها داده می‌شود و با معرفی این افراد به مراکز خاص، آنها هم خدمات روانشناسی دریافت می‌کنند و هم مواد در اختیارشان قرار می‌گیرد. علاوه بر آن در صورت اجرای این طرح، هم قاچاقچیان حذف می‌شوند و هم آسیب‌هایی که افراد معتاد با آن روبه‌رو می‌شوند، کاهش پیدا می‌کند.  با وجود آنکه قرار است برای اجرایی شدن چنین طرح‌هایی از تجریبات کشورهایی مانند سوئیس که در مسیر کاهش جمعیت معتادان خوب عمل کرده‌اند استفاده شود اما باید دید، چقدر می‌توان امیدوار بود که در اختیار گذاشتن مواد مخدر در کاهش تقاضا و کنترل مواد مخدر مؤثر باشد؟
عباس دیلمی‌زاده کارشناس حوزه اعتیاد و مدیر عامل جمعیت تولد دوباره نیز در این باره به «ایران» می‌گوید:  در سیاست‌های کلان نظام به موضوع جرم‌زدایی از مصرف‌کنندگان مواد مخدر و تغییر الگوی مصرف و بروز رفتارهای کم خطر اشاره و پیش‌بینی شده برای اینکه مصرف‌کنندگان به سمت مواد کم خطر بروند، می‌توان دارو یا مواد مخدر کم خطر در اختیار آنها قرار داد.

 او در ادامه اظهار می دارد: شناسایی معتادان و ارائه مواد مخدر بسیار کم خطر به آنها، در برخی کشورها پایلوت شده اما به نظر می‌رسد این طرح با توجه به شرایط فرهنگی کشور و تجریبات چند سال گذشته که داروی متادون و شربت تریاک در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده می‌شد به بررسی کارشناسی و استفاده از تجربیات علمی و پژوهش‌های دقیق نیاز دارد و نمی‌توان بسادگی در این مورد تصمیم‌گیری کرد.

این کارشناس حوزه اعتیاد در ادامه به جمع‌آوری معتادان پر خطر و درمان اجباری آنها در کمپ‌ها به عنوان سیاست‌های فعلی کاهش نرخ شیوع اعتیاد در کشور اشاره می کند و می افزاید: در اختیار گذاشتن مواد مخدر کم خطر‌تر به معتادان، چرخش 180درجه‌ای برای کنترل مصرف مواد مخدر است در حالی که تصمیم‌گیری برای کنترل مواد مخدر به شیوه‌ای متعادل نیاز دارد.

منبع: روزنامه ایران

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر