پایگاه خبری ادنا

کد خبر: 2337 تاریخ خبر: ۱۳۹۶-۰۶-۰۸


برنامه‌های فوق‌العاده آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی


مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های فوق‌العاده آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی گفت: در سال تحصیلی 96-1395، با حمایت شورای اجتماعی کشور و با رویکرد مداخلات زودرس و مداخلات مربوط به دوره شیوع و نیز مراقبت اجتماعی از دانش آموزان، 100 درصد دانش آموزان پایه‌های ششم تا نهم، تحت پوشش آموزش‌ها و خدمات توانمندسازی قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، نادر منصورکیایی با دسته بندی فعالیت‌های حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی به سه محور فعالیت های آموزشی، فرهنگی و مراقبتی ، در مورد دستاوردهای بخش آموزش پیشگیری گفت: دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در سال تحصیلی 93-1392 ، در حالی کار خود را آغاز کرد که برای نخستین بار، طرح‌های آموزش پیشگیری برای سه دوره تحصیلی را طراحی و طی یک دوره چهارساله شروع به اجرا کرد.

وی افزود: نرخ پوشش این طرحها از 10 درصد به بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همچنین طی این دوره چهار ساله، سالانه بیش از 100 هزار نفر از کارکنان مدارس و نیز بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر از والدین، تحت پوشش کارگاه های آموزشی قرار گرفتند عنوان کرد: علاوه بر این، طرح های آموزش همزمان دانش آموزان، والدین و کارکنان و نیز اجرای طرح های مبتنی بر شواهد در زمینه مشارکت خانواده و کلاس درس برای پیشگیری، طراحی و پایه گذاری شد که یکی از نمونه‌های شاخص آن، تدوین راهنمای آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر ، برای استفاده معلمان سه دوره تحصیلی بوده است.

وی درباره دستاوردهای نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در مقایسه با سال 93-1392 ، جشنواره نوجوان سالم که ویژه پیشگیری از رفتارهای پرخطر برگزار می شود، اکنون در تمامی دوره های تحصیلی فراگیر شده است و ضمن تنوع و گسترش شاخه های برگزاری جشنواره ، میزان استقبال از جشنواره به 100 برابر در سال تحصیلی 96-1395 افزایش یافته است.

کیایی افزود: همچنین ، برنامه‌های «هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی»، برگزاری «نمایشگاه های سیار پیشگیری »، « همیاران پیشگیری » طی این دوره چهارساله، طراحی و پایه گذاری شد.

وی با اشاره به دستاوردهای بخش مراقبت اجتماعی از دانش آموزان گفت: از سال تحصیلی 93-1392 ، موضوع شناسایی، درمان و حمایت های اجتماعی دانش آموزان در معرض خطر و دارای اختلالات مرتبط با رفتارهای پرخطر ، طراحی و پایه گذاری شد که طی این دوره چهارساله، با تدوین شیوه نامه ها و دستورالعمل ها و برگزاری کارگاه های آموزشی، ظرفیت های لازم برای شناسایی و کمک به این دسته از دانش آموزان فراهم شد.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه علاوه بر این، تدوین و اجرای آزمایشی طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان ( نماد ) و نیز راه اندازی سامانه پایش و مدیریت آسیبهای اجتماعی دانش آموزان ، از دیگر اقدامات در این محور بوده است، درباره برنامه‌های فوق العاده آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: در سال تحصیلی 96-1395 ، با حمایت شورای اجتماعی کشور و با رویکرد مداخلات زودرس و مداخلات مربوط به دوره شیوع و نیز مراقبت اجتماعی از دانش آموزان ، 100 درصد دانش آموزان پایه‌های ششم تا نهم، تحت پوشش آموزش ها و خدمات توانمندسازی قرار گرفتند.

طبق اعلام کیایی، کارگاه کشوری استانداردسازی فعالیت های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس ، با حضور روسای ادارات مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ادارات کل آموزش و پرورش استانها از 26 تا 28 تیر ماه 1396 ، در شهر تبریز برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا