پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 991
۰۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۴
اندازه متن

جولان خاموش ماده مخدر «پان» در بین دانش آموزان جنوب شرق

پان ماده ای غلیظ، سرخ رنگ و دست ساز است که از برگ درخت مخصوصی در هندوستان تهیه شده و در قالب پودر، آدامس و پاستیل، خوشبو کننده دهان با طعم های مختلف گیاهی از جمله نعناع عرضه می شود و ارزان قیمت است.
پان

پایگاه خبری تحلیلی عصر هامون مطلبی با عنوان 'جولان خاموش ماده مخدر «پان» در بین دانش آموزان جنوب شرق' منتشرکرده است. 

 به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از  خبرگزاری ایرنا، دراین مطلب آمده است: همگام و به موازات پیشرفت جوامع، الگوی مصرف و نوع ماده ی مخدر مصرفی مرتبا در حال تغییر و دگرگونی است و هر روز مواد مخدر جدید با اسامی جدید وارد بازار می شود.

یکی از این مواد مخدر که به وفور در سیستان و بلوچستان یافت می شود پان است. این ماده مخدر در بسته آلومینیومی و با تصاویری جذاب و رنگی ارائه می شود. 
پان ماده ای غلیظ، سرخ رنگ و دست ساز است که از برگ درخت مخصوصی در هندوستان تهیه شده و در قالب پودر، آدامس و پاستیل، خوشبو کننده دهان با طعم های مختلف گیاهی از جمله نعناع عرضه می شود و چون ارزان به فروش می رسد شمار زیادی از جوانان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می دهد. 
پان معمولا در کارگاه های کوچک و غیر قانونی به صورت دست ساز و غیر بهداشتی تولید می شود که به منظور جلب مشتری و سودآوری بیشتر برای تولید کنندگان این ماده، ممکن است انواع مواد مخدر دیگر نیز به آن افزوده شود. 
پان یک نوع مخدر به شمار می رود 
متخصص بیماری های داخلی گفت: پان در اشکال مختلفی وجود دارد. یک نوع این ماده مخدر ترکیبی از تنباکو (نیکوتین) و حشیش می باشد و مواد دیگری مثل آهک، خاکستر و اسانس های شیمیایی غیرمجاز و ساخارین به آن افزوده شده وبه صورت جویدنی مورد استفاده قرار می گیرد و به نام ناس وار معروف است. 
دکتر محمدرضا میرادی اظهار داشت: نوع رایج دیگری از این ماده در کشور ما ترکیبی از تنباکو، آهک، خاکستر و ناس است که به صورت سیگاری می باشد. نیکوتین موجود در آن از طریق مخاط دهان جذب بدن شده و حالت های غیر طبیعی ایجاد میکند. 
وی ادامه داد: نمونه دیگری از انواع این ماده مخدر که به آن اصطلاحا پان پرگ گفته می شود به صورت جویدنی مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این ماده ابتدا در هندوستان رایج شد. در کشور های هندوستان و پاکستان بعد از جوشاندن این ماده، معمولا آن را روی برگ تازه گیاه VIN پیچانده (که در این صورت به آن گوتکا می گویند) و مصرف کننده با جویدن، احساس لذت و سرخوشی کاذب می کند. 
پان دارای عوارض می باشد 
متخصص بیماری های داخلی عنوان کرد: خوشبو کننده ی دهان، مست کننده، راجا، تایتانیک، آدامسی، 100%، پان 2، پان 4، ‏پان پرک براغ، 80%، نسوار، ناس خارجی، پان پاکستان، پان عربی، راجا عربی، پان ‏پتی، بمب، دپی، کوپر هندوستانی، ناس افغانی، ویتامین، ملوان زبل، پان اسفناج، ناس ‏کابلی، پان چاپی، نسوار پاکستانی، سرحال کننده و سیگار چرس، اسامی رایج پان در کشور می باشد. 
میرادی گفت: وابستگی (اعتیاد)‏، احساس سبکی و گیجی در سر و از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی عمده عوارض مصرف پان به شمار می رود. 
‏وی ادامه داد: از آنجا که این ماده به صورت غیر بهداشتی تهیه می شود مصرف کننده به علت ‏ترشح بزاق در اثر مصرف مجبور است دائماً آب دهانش را بیرون بریزد (شبیه مصرف ‏ناس در افاغنه) که باعث انتقال بیماری های عفونی مانند سل و هپاتیت می گردد.‏ 
وی تصریح کرد: سرطان دهان و حنجره‏، بد رنگ شدن و افزایش پوسیدگی دندان ها، تخریب استخوان های اطراف دهان، بیماری های لثه و سرطان لثه، سرطان روده بزرگ و بیماری های کلیوی (به دلیل ساخارین موجود در آن)، تغییر فشار خون، مشکلاتی برای جنین و اختلالات رفتاری از دیگر عوارض مصرف پان به شمار می رود. 
مصرف پان در نوجوانان باعث افت تحصیل می شود 
متخصص بیماری های داخلی اظهار داشت: در صورت مصرف پان به عنوان خوشبو کننده دهان در نوجوانان و جوانان در سنین ‏مدرسه باعث ایجاد سرگیجه و نشئگی و به دنبال آن افت تحصیلی در دانش آموزان می ‏گردد. 
‏میرادی افزود: افزودن داورهای روانگردان از قبیل اکستازی به پان موجب بروز عوارض ناشی از ‏مصرف روانگردان ها نیز می شود. 
پان علاوه بر وابستگی جسمی، وابستگی روانی نیز دارد 
متخصص بیماری های داخلی گفت: گیجی، سردرد، تعریق و لرزش، افسردگی، اختلال در خواب، پرخاشگری و اضطراب، بیقراری، خستگی و افزایش اشتها عمده علایم قطع مصرف پان به شمار می رود. 
میرادی خاطرنشان کرد: اصولاً این ماده ی مخدر هم وابستگی روانی و هم وابستگی جسمانی ایجاد می کند که هر دو نیاز ‏به درمان دارند. 
وی تاکید کرد: با آگاه سازی جوانان و نوجوانان در مورد خطرات و مضرات ماده ی مخدر پان‏، آموزش به معلمین و والدین در مورد نحوه ی برخورد با دانش آموزان مصرف کننده و پیگیری و ارجاع افراد مصرف کننده به مراکز درمان مهم ترین راهکارهای پیشگیری و مبارزه با این ماده مخدر به شمار می رود.

 منبع: خبرگزاری ایرنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر