پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 986
۰۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰
اندازه متن

6 استراتژی وزارت بهداشت برای مقابله با سیگار

یکی از راه‌های کاهش مصرف سیگار افزایش قیمت آن است. این در حالیست که ما هر چه تلاش کردیم مالیات بر سیگار را افزایش دهیم، به بهانه افزایش قاچاق موفق نشدیم/باید تلاش کنیم که با قاچاق سیگار مبارزه کنیم.
کتر علی اکبر سیاری

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر "ممنوع شدن فروش سیگار بدون مجوز"، معاون بهداشت وزارت بهداشت شش استراتژی این وزارتخانه در حوزه سیگار را بر شمرد و گفت: یکی از راه‌های کاهش مصرف سیگار افزایش قیمت آن است، اما ما هر چه تلاش کردیم که مالیات بر سیگار را افزایش دهیم به بهانه افزایش قاچاق موفق نشدیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری با برشمردن 6 استراتژی وزارت بهداشت برای سیگار گفت: ممنوعیت دسترسی در افراد زیر 18 سال به سیگار، ممنوعیت مصرف در اماکن عمومی، افزایش اطلاع‌رسانی به مردم از نظر خطری که با استعمال سیگار ایجاد می‌شود، فراهم کردن زمینه ترک برای کسانی که می‌خواهند اعتیاد خود را ترک کنند، افزایش قیمت از طریق مالیات که آن را دنبال می‌کنیم و تحقیق و نظارت در اجرای این سیاست‌ها از استراتژی‌های وزارت بهداشت در حوزه سیگار است که آنها را دنبال می‌کنیم.

عدم موفقیت در افزایش مالیات بر سیگار به بهانه‌های قاچاق

وی با بیان اینکه مشکلی که در این زمینه وجود دارد مشکل قاچاق سیگار در ایران است، افزود: یکی از راه‌های کاهش مصرف سیگار افزایش قیمت آن است. این در حالیست که ما هر چه تلاش کردیم مالیات بر سیگار را افزایش دهیم، به بهانه افزایش قاچاق موفق نشدیم.

سیاری در ادامه گفت: بنابراین تصیم گرفتیم که بخش اعظم نیروی‌مان را بر روی کاهش قاچاق سیگار بگذاریم. البته این اقدام، کار دشواری است اما تلاش ما این است که این کار را با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام دهیم.

وی ادامه داد: در این راستا با وزارت صنعت و معدن، ستاد مبارزه با کالای قاچاق و حتی صنایع تولیدکننده دخانیات جلسات و گفت‌وگوهایی را داشته‌ایم تا تعیین شود که چگونه می‌شود با این پدیده مبارزه کرد. این ارگان‌ها و سازمان‌ها نیز باید در این زمینه به وزارت بهداشت کمک کنند. بنابراین فعلا باید تلاش کنیم که با قاچاق سیگار مبارزه کنیم.

منبع:‌ خبرگزاری ایسنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر