پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 979
۰۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۸
اندازه متن
قاليباف از جلسه مسوولان با رهبر انقلاب درباره آسيب‌هاي اجتماعي گفت

پايتخت در كانون بحران اجتماعي

بايد هماهنگي بين دستگاه‌هاي دولتي افزايش يابد چرا كه حل موضوعات آسيب‌هاي اجتماعي ماهيتي فرهنگي و اجتماعي دارد/حل آسيب‌هاي اجتماعي در پايتخت قهرمان نمي‌خواهد بلكه خدمتگزاري مي‌خواهد كه در ميدان بايستد/ كميته امداد با تمام قوا پاي كار است.
شورای شهر

ديروز درحالي كه يك هفته قبل معاون وزير كشور خبر از ارايه گزارش آسيب‌هاي اجتماعي به رهبر انقلاب داده بود، مسوولان نهادهاي مختلف اجرايي، نظامي، قضايي، شهري و... براي نخستين‌بار در شوراي شهر به بهانه اجراي طرح انضباط «اجتماعي» گرد هم آمدند تا ضمن اشاره به وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي پايتخت، از نقشي كه مي‌توانند در كنترل و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي در تهران، بخصوص در مورد محله هرندي داشته باشند، صحبت كنند. شهردار تهران، رييس كميته امداد، معاون سازمان بهزيستي، دادستان تهران، رييس پليس تهران بزرگ و معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر مسوولاني بودند كه در نخستين رديف صندلي‌هاي شورا دركنار هم چند ساعتي را سركردند تا در حضور اعضاي شوراي شهر و خبرنگاران به بحث آسيب‌هاي اجتماعي بپردازند.
قاليباف: آسيب‌هاي اجتماعي تهران قهرمان نمي‌خواهد
محمدباقر قاليباف در اين جلسه با ذكر اينكه مباحث كافي در خصوص شناخت و لزوم اجراي اين طرح در قالب يك سند تنظيم شده و تقديم رييس شوراي شهر شده است و با بيان اينكه مشاركت در تمام ابعاد مختلف براي حل آسيب‌هاي اجتماعي ضروري است، گفت: بايد هماهنگي بين دستگاه‌هاي دولتي نيز افزايش يابد چرا كه حل موضوعات آسيب‌هاي اجتماعي ماهيتي فرهنگي و اجتماعي دارد و از جنس مباحث كالبدي و انتظامي صرف نيست.
شهردار تهران با بيان اينكه دو جلسه سه‌ساعته در هفته‌هاي اخير با مقام معظم رهبري در خصوص بررسي مباحث آسيب‌هاي اجتماعي برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبري در اين جلسات عنوان كردند كه از بحث آسيب‌هاي اجتماعي غفلت شده است. وي با بيان اينكه براي حل مسائل اجتماعي منطقه ١٢ مدل بومي تجربه شده نداشتيم، تصريح كرد: در جلسات متعدد بيش از ٢٠٠ طرح در خصوص آسيب‌هاي اجتماعي اين منطقه بررسي شد كه نشان مي‌دهد آسيب‌هاي اجتماعي ريشه در كج‌ كاركردهاي نظام اداري دارد. وي افزود: حل آسيب‌هاي اجتماعي در پايتخت قهرمان نمي‌خواهد بلكه خدمتگزاري مي‌خواهد كه در ميدان بايستد. قاليباف افزود: پيشنهاد مي‌شود ستاد يا دبيرخانه‌اي در منطقه ١٢ تشكيل دهند كه همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط با يكديگر همكاري كرده و تبلور مشاركت معني‌دار باشد تا بتوانيم با دل و جان مشكلات مردم را حل كنيم چرا كه مردم شهر بسيار كريم و مهربان هستند.
فتاح: در حل آسيب‌هاي اجتماعي كنار نمي‌كشيم
سيد پرويز فتاح، رييس كميته امداد امام خميني (ره) ديگر سخنران اين جلسه با بيان اينكه كار كميته امداد بعد از بروز آسيب‌هاي اجتماعي آغاز مي‌شود، گفت: مددكاران كميته امداد، زماني كه فقر به سراغ فرد آسيب ديده رفت اقدامات لازم را براي توانمندسازي فرد آسيب ديده انجام مي‌دهند. او براين نكته نيز تاكيد كرد كه كار كميته امداد يك نوع پيشگيري است و به تاكيد مقام معظم رهبري كه اين نهاد روي درمان و پيشگيري سرمايه‌گذاري وسيعي را انجام داده است، اشاره كرد. به گفته فتاح در واقع كاري كه در كميته امداد و بهزيستي صورت مي‌گيرد سرريز تمام اقدامات مديريتي كشور است.
وي با انتقاد از اينكه متاسفانه برخي‌ به افراد آسيب‌ديده به دور از انسان نگاه مي‌كنند،گفت: اين افراد به همراه خانواده‌هاي‌شان بايد از طرف نظام حمايت شوند. رييس كميته امداد امام خميني (ره) از آمادگي اين نهاد جهت همكاري و همراهي شهرداري تهران براي اجراي طرح ارتقاي كيفيت زندگي در منطقه ١٢ و به ويژه شهيد هرندي خبر داد و با ذكر اينكه كميته امداد با تمام ظرفيت و پتانسيل آمادگي هر نوع همكاري را در اين طرح دارد گفت: ما نمي‌خواهيم خود را كنار بكشيم، كميته امداد با تمام قوا پاي كار است.
وجود ٣٨ پاتوق معتادان و كارتن‌خواب‌ها  در پايتخت
اما شايد صريح‌ترين اشاره به وضعيت هرندي را رييس پليس تهران داشت. به گفته سردار حسين ساجدي نيا معضل هرندي به ١٤ سال گذشته برمي‌گردد وهر سال هم اين وضعيت بدتر و بدتر مي‌شود. وي همچنين اشاره‌اي هم داشت به اينكه پليس طي پنج سال اخير ٢٣ مرحله طرح گسترده در اين محله اجرا كرده است. اما با اين وجود متاسفانه هربار افراد دستگير شده بعد از چند روز مجددا رها مي‌شوند و دوباره به چرخه معيوب باز مي‌گردند.
ساجدي‌نيا با بيان اينكه اين منطقه بهترين مكان براي ايجاد پاتوق براي معتادان شهرستاني است از وجود ١٦ هزار نفر معتاد متجاهر در پايتخت خبرداد كه ١٥٠٠ نفر آنها زن هستند. وي در بين صحبت‌هاي خود گفت كه پليس هيچ مشكلي براي جمع‌آوري اين معتادين ندارد و قول مي‌دهد در صورت آمادگي ساير دستگاه‌ها ظرف يك هفته ٩٧درصد معتادان متجاهر پايتخت را جمع‌آوري كند. ساجدي نيا با بيان اينكه ٣٨ پاتوق ديگر به مانند هرندي در سطح پايتخت وجود دارد، اظهار كرد: اگر اين ٣٨ پاتوق را جمع كنيم به مانند جمع‌آوري دو سوم مشكلات هرندي است و چه خوب است كه شورا فكري به حال اين محلات بكند. به گفته رييس پليس تهران روزانه پليس ١٤٠ مواد فروش خرد را در سطح پايتخت دستگير مي‌كند. همچنين او گفت كه در هشت ماهه ابتدايي امسال ١٢ تن مواد مخدر در پايتخت كشف و ضبط شده كه در اين آمار نسبت به سال گذشته رشد ٤١ درصدي كشفيات را شاهد بوده‌ايم. هادي‌نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بين‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدرنيز سومين سخنران جلسه شوراي ديروز بود كه از مشخص نبودن محل تامين اعتبار معتادان متجاهر گلايه كرد. وي با بيان اينكه در تهران همه مسوولان براي بهبود وضعيت قول مي‌دهند، گفت: با اين حال پيشرفتي حاصل نمي‌شود چراكه پرداخت هزينه نگهداري معتادان متجاهر مشخص  نيست توسط چه سازماني بايد تقبل شود.
وي در ادامه اشاره‌اي داشت به بودجه ١٧٠ ميليارد توماني مجلس درسال گذشته كه تنها ٧٠ درصد آن تخصيص داده شده، در حالي است كه براي نگهداري معتادان شهر تهران سالانه ٦٤ ميليارد تومان پول لازم است. معاون مقابله با عرضه و امور بين‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر كه به عنوان يك سازمان هماهنگ‌كننده به ساير دستگاه‌ها كمك مي‌كند، گفت: تهران با همه زيبايي‌هايي كه دارد اما لكه‌هاي نامانوس همچون فرحزاد و... دارد و حتي معتادان در حاشيه اتوبان‌هاي چمران، نيايش و... لابه‌لاي شمشادها پنهان مي‌شوند و حتي ديده شده كه با آدامس و سيخ از صندوق‌هاي كميته امداد پول در مي‌آورند و هيچ‌كس اعتراض نمي‌كند. هادي‌نژاد افزود: خيرين در مرحله فعلي تعدادشان زياد شده و اميدواريم بتوانيم با ايجاد يك هماهنگي تحت هر عنوان اعم از قرارگاه و دبيرخانه، با كمك خيرين بتوانيم مشكلات را حل كنيم.
مشكل اصلي در مبارزه با معتادين، كمبود كمپ‌هاي درماني است
اما رييس دادگستري استان تهران در ادامه يكي از مهم‌ترين مشكلات ريشه كن كردن معضل اعتياد را كمبود مراكز و كمپ‌هاي درماني عنوان كرد و گفت: متاسفانه ظرفيت فعلي پاسخگوي درمان معتادان نيست و در اين زمينه بايد اقدامات لازم انجام گيرد.
 غلامحسين اسماعيلي در جريان جلسه ديروز شورا با اشاره به طرح ارتقاي كيفيت زندگي در منطقه ١٢ (شهيد هرندي) اظهار داشت: بايد موضوع آسيب‌هاي اجتماعي را به‌طور ويژه بشناسيم و رويكردمان براي رفع آسيب‌ها بايد رويكردي اجتماعي و پيشگيري از آسيب‌ها و درمان باشيم.
وي با اشاره به نامگذاري سال ٩٤ از سوي مقام معظم رهبري به عنوان سال همدلي و همزباني دولت و ملت گفت: بايد بر اساس اين شعار حركت كنيم و گام‌هاي موثري را‌ برداريم ضمن اينكه علاوه بر مسووليت قانوني در حل آسيب‌هاي اجتماعي، مسووليت اجتماعي خود را نيز بپذيريم. رييس دادگستري استان تهران تاكيدي هم داشت براينكه در حل آسيب‌هاي اجتماعي نبايد يكديگر را متهم كنيم. به همين دليل ودر همين راستا دادگستري كل استان تهران و قوه قضاييه چه از باب وظايف قانوني و چه دستگاه حاكميتي قطعا به وظايف خود در حل مشكلات آسيب‌هاي اجتماعي در سطح شهر تهران به‌طور ويژه محله هرندي عمل خواهد كرد.
اسماعيلي با اشاره به قانون برخورد با مجازات و جرايم گفت: ما مي‌توانيم بر اساس همين قانون و قوانين مقررات گام‌هاي موثري را در برخورد با جرايم و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي‌برداريم. وي با اشاره به كمبود كمپ‌ها و مراكز درماني جهت درمان معتادان خاطرنشان كرد: متاسفانه ظرفيت موجود پاسخگوي مشكلات نيست كه اميدواريم در اين زمينه اقدامات لازم صورت گيرد. وي همچنين از آمادگي دستگاه قضايي و همچنين دادگستري استان تهران جهت همراهي با شهرداري تهران در پروژه شهيد هرندي خبر داد و گفت: ما تمامي امكانات را براي اجراي طرح اشاره شده به كار خواهيم گرفت.  همچنين محمدرضا آذرنيا، دبير ستاد شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران در اين جلسه با اشاره به افزايش ظرفيت مراكز ساماندهي معتادان به شش هزار نفر گفت: « براي معتادان ماده ١٥ نيز ظرفيتي هفت  هزار نفري  درنظر گرفته شده و با اين اقدامات همه‌چيز آماده ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي است.» وي تنها مشكل موجود در اين زمينه را كمبود اعتبار دانسته و گفت: هر دوره درمان كه بايد هر  ٤ سال يكبار تكرار شود هزينه‌اي حدود ١٦ ميليارد تومان در بر دارد.
به اين‌ترتيب به نظر مي‌رسد براي نخستين‌بار فرصتي براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي در پايتخت و به خصوص در محله هرندي به وجود آمده كه در آن تمامي سازمان‌هاي مرتبط مصمم هستند تا نقشي در اين حركت ايفا كنند؛ آسيب‌هايي كه مي‌تواند آينده هر جامعه‌اي را تحت تاثير قرار دهد.

حميد رضا خالدي

 منبع: روزنامه اعتماد 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر