پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 976
۰۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۵
اندازه متن
مقام مسئول در کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر:

برنامه ای برای اجرای ایده اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد ارائه نشده است

برای ریشه یابی اعتیاد ضعف هایی وجود دارد و یکی از این ضعف ها این است که اعتیاد را به یک مساله اجتماعی تبدیل نکرده ایم/ضرری که موادمخدر و اعتیاد به جامعه وارد می کند، 40 هزار میلیارد تومان است اما بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر 140 میلیارد تومان است.
سعید صفاتیان

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، معتقد است، برنامه اساسی برای اجرای ایده اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر ارائه نشده است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از  خبرگزاری ایرنا، سعید صفاتیان به ایده وزیر کشور مبنی بر اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در کشور اشاره کرد و افزود: برای این ایده برنامه ای اساسی ارائه نشده است.
رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر که از سوی وزیر کشور مطرح شده، مبتنی بر مشارکت مردم و حضور سازمان های مردم نهاد برای مبارزه جدی با اعتیاد بویژه فعالیت موثر و همکاری های همه جانبه در بخش های پیشگیری، درمان و صیانت از معتادان بهبود یافته در کشور است.
وی با بیان اینکه باید آسیب شناسی جدی در این زمینه صورت گیرد، گفت: اگر این اتفاق نیافتد، مشکلات جدی در عرصه مهار اعتیاد پیش می آید، همانطوریکه اکنون میزان مصرف کنندگان روانگردان ها از پنج به 26 درصد افزایش یافته است.
صفاتیان گفت: برای ریشه یابی اعتیاد ضعف هایی وجود دارد و یکی از این ضعف ها این است که اعتیاد را به یک مساله اجتماعی تبدیل نکرده ایم.
وی افزود: همچنان نتوانسته ایم موضوع اعتیاد را به جمع خانواده ها بیاوریم و در مورد آن در جمع خانوادگی حرف بزنیم که یکی از دلایل این اتفاق، تابو بودن اعتیاد است.
صفاتیان مشکلات در ساختارها، کافی نبودن بودجه و کاربردی نبودن تحقیقات را از دیگر ضعف های مقابله با اعتیاد برشمرد و ادامه داد: ضرری که موادمخدر و اعتیاد به جامعه وارد می کند، 40 هزار میلیارد تومان است اما بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر 140 میلیارد تومان است.
صفاتیان خاطرنشان کرد: به خاطر همین مشکلات، رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی مربوط به آسیب های اجتماعی بمنظور ریشه یابی این آسیب ها بویژه اعتیاد را در کشور مطرح کردند تا بخشی از ضعف ها در حوزه اعتیاد با ابلاغ این سیاست ها رفع شود.
وی اعتیاد، خشونت و فقر را شایع ترین آسیب در جامعه برشمرد و گفت: اکنون مساله اصلی این است که باید با توجه به دستور رهبری، موضوع اعتیاد ریشه یابی و آسیب شناسی شود.
صفاتیان ادامه داد: ضعف در مدیریت و ناهماهنگی نیز مشکل دیگری است که باید مورد بررسی بیشتر متولیان امر مبارزه با موادمخدر صورت گیرد زیرا اکنون بازار موادمخدر عرضه و تقاضا دارد اما این پرسش مطرح است که کجای آن قرار گرفته ایم و چگونه بر مصرف موادمخدر در کشور مدیریت کرده ایم؟
وی گفت: امروز آسیب اجتماعی اعتیاد به معضلی جدی تبدیل شده، در همه رسانه ها صحبت از اقدامات برای مبارزه با موادمخدر است اما در عمل هیچ کاری انجام نمی شود.
رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: گرچه آسیب شناسی در این زمینه صورت گرفته اما برنامه ای برای کاهش اعتیاد نداشته ایم که این موضوع به ضعف مدیریت و ناهماهنگی در اجرا باز می گردد.
براساس آمارها یک میلیون و 325 هزار نفر به عنوان مصرف کننده اصلی موادمخدر در کشور هستند.

 منبع: خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر