پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 934
۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۲
اندازه متن

متولی اصلی ساماندهی معتادان کیست؟

با افزايش تعداد گرمخانه‌ها و مراكزي كه شهرداري وعده آن‌را داده، ظرفيت اين مراكز از 3هزار نفر به حدود 7هزار نفر خواهد رسيد/تهران مديران قوي و كارآمدي دارد اما لازم است اين افراد كنار يكديگر بنشينند و خالصانه و بدون توجيه جلو بيايند.
متولی اصلی ساماندهی معتادان کیست؟

بررسی اقدامات انجام شده و تلاش بر حل معضلاتی که به واسطه حضور معتادان متجاهر و کارتن‌خواب تهران ایجاد شده، به‌تازگی موضوع نشست مشترک مدیریت شهری با مجمع نمایندگان تهران بوده است.

نشستي كه پيش از آن شوراي شهر تهران با سازمان‌هاي مربوط در كاهش و رفع معضلات اجتماعي با تمركز بر منطقه12و محله هرندي برگزار كرد تا بتواند به اجماع مطلوبي براي كاهش معضلات برسد. معضلاتي كه اگر امروز تنها گريبان اهالي بخش‌هايي از پايتخت را مي‌فشرد و زندگي را برايشان سخت كرده، فردا مي‌تواند به مشكلي عام‌تر تبديل شود؛ مثل 7هزار معتاد متجاهري كه تعدادشان از 3سال گذشته تاكنون به 15هزار نفر رسيده است.

رحمت‌الله حافظي، عضو شوراي شهر تهران كه بعد از بازديد از محله هرندي به همراه ديگر اعضاي شوراي شهر تأكيد كرده بود با همكاري ديگر دستگاه‌ها، ‌اقدامات شهرداري دراين حوزه به نتيجه خواهد رسيد و در همين راستا نخستين جلسه مشترك با مسئولان دستگاه‌ها را در پايان مهرماه برگزار كرد، مي‌گويد: «با جلساتي كه تاكنون برگزار شده همه دستگاه‌ها براي حل اين مشكل اعلام آمادگي كرده‌اند.» وي در گفت‌وگو با همشهري مي‌‌افزايد: «با افزايش تعداد گرمخانه‌ها و مراكزي كه شهرداري وعده آن‌را داده، ظرفيت اين مراكز از 3هزار نفر به حدود 7هزار نفر خواهد رسيد و انتظار مي‌رود با اين اتفاق، به‌زودي تغييرات محسوسي را در شهر شاهد باشيم.» آنگونه كه حافظي عضو شوراي شهر تهران اعلام كرده جلسات مشترك با مجمع نمايندگان تهران ادامه خواهد داشت و قرار است بعد از راه‌اندازي مراكز شهرداري، اين موضوع همچنان پيگيري شود.

  • غيبت مسئولان اصلي

رئيس مجمع نمايندگان استان تهران نيز با اشاره به دوبرابر شدن تعداد معتادان متجاهر طي 3سال، مشكل اصلي تهران را بحران مديريت مي‌داند. حسين طلا به همشهري مي‌گويد: «‌تهران مديران قوي و كارآمدي دارد اما لازم است اين افراد كنار يكديگر بنشينند و خالصانه و بدون توجيه جلو بيايند، در اين صورت در حل مشكلات پايتخت موفق خواهيم بود.»

طبق مصوبه سال گذشته مجلس، وظيفه ايجاد مراكز و كمپ‌هاي ترك اعتياد با استانداري و شوراي هماهنگي مبارزه با مواد‌مخدر است اما طلا، نماينده مردم تهران در مجلس اعتقاد دارد تاكنون جاي استانداري به‌عنوان متولي خالي بوده است؛ «بهزيستي، مجلس، شهرداري و شوراي شهر در مورد اين موضوع صحبت كرده‌اند اما كساني كه مسئوليت اصلي دارند كمتر صحبت مي‌كنند و پاي كار مي‌آيند.»

يكي ديگر از نمايندگان تهران در مجلس معتقد است دولت با روند ضعيفي در حال برخورد با مسئله معتادان است. زهره طبيب‌زاده نوري به همشهري مي‌گويد: «استانداري و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر بايد در كنار شهرداري قدم برداشته و بودجه دولت نيز به كمك شهرداري‌هاي كشور بيايد تا اين مشكل حل شود.» عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين با اشاره به اينكه استانداري و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، بودجه را مشكل اصلي مي‌دانند، مي‌افزايد: «‌از وزير كشور اين مطلب را سؤال كرده و موضوع آن‌را به صحن خواهم برد.»

بيژن نوباوه، عضو كميسيون فرهنگي مجلس اما مي‌گويد:« اينكه براي برخورد با اعتياد، به‌دنبال متولي خاصي باشيم، درست مثل اين است كه براي مقوله «تربيت» به‌دنبال متولي بگرديم. اين گفته، تأكيد مقام معظم رهبري است كه براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي نظير اعتياد، همه نظام بايد دست‌به‌دست هم دهند و با اين معضل به‌صورت ريشه‌اي برخورد كنند؛ بنابراين تا زماني كه شهرداري تهران در بحث ساماندهي معتادان تنها باشد، نبايد منتظر هيچ اتفاق خاصي باشيم.»

  • عملكرد مطلوب شهرداري

معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با تأكيد بر اينكه عملكرد شهرداري تهران در اجراي طرح ارتقاي كيفيت زندگي در منطقه12 گام مؤثري در مسير حذف آسيب‌هاي اجتماعي از چهره پايتخت است، نيز مي‌گويد:« تا زماني كه سازمان‌ها همگي با هم مشاركت نداشته باشند، شهرداري در روند اجراي اين طرح دست تنها خواهد بود.» حبيب‌الله مسعودي فريد با تأكيد بر اينكه طبق قانون سازماندهي معتادان متجاهر ماده16 برعهده ستاد مبارزه با مواد‌مخدر است گفته در تلاش هستيم تقسيم كاري بين سازماني به‌وجود‌آيد تا وظايف هر سازمان مشخص شود. به‌گفته وي هم‌اكنون در منطقه12 چندين گروه در حال ساماندهي معتادان متجاهر هستند درحالي‌كه طبق نص صريح قانون سازماندهي معتادان به‌طور كلي برعهده ستاد مبارزه با مواد‌مخدر است. هرچند كه در اين زمينه شاهد هستيم شهرداري عملكرد بسيار خوبي داشته است.

  • كاهش مراكز، افزايش معتادان

مراكز ترك اعتياد اخوان واقع درشهريار، كمرد در جاجرود و شفق در كهريزك مراكزي بودند كه تا مدتي پيش فعاليت داشتند. اما به‌دليل بروز برخي مشكلات 2مركز تعطيل شده و تنها مركز اخوان با ظرفيت حدود 500نفر مشغول فعاليت است كه البته به گفته حسين طلا اين مركز قابليت افزايش ظرفيت را نيز دارد. اين در حالي است كه آمار نشان مي‌دهد تعداد معتادان متجاهر پايتخت از سال91تا 94، ‌بيش از دوبرابر افزايش يافته. طبيب‌زاده نوري در اين خصوص مي‌گويد:«‌نيروي انتظامي عنوان كرده مشكلي براي جمع‌آوري معتادان در كمترين زمان ندارد، قوه قضاييه هم حكم اعزام به زندان يا مركز ترك اعتياد را به سرعت صادر مي‌كند اما مركز ترك اعتيادي وجود ندارد.»

الهام مصدقی‌راد

منبع: روزنامه همشهری

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر