پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 932
۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۲۴
اندازه متن

پروژه‌ نیمه‌کاره «پل حامی» سهم کارتن‌‌خواب‌ها ‌شد

شهرداری گویا کاری جز ساختن پل ندارد و حل معضل ترافیک را در احداث تقاطع هم‌همسطح می‌بیند/عباسی کم توجهی شهرداری کرج نسبت به پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی پروژه‌های سطح شهر را تایید کرده و معتقد است شهرداری کرج در این زمینه ضعیف عمل می‌کند.
پل حامی

پروژه نیمه کاره پل حامی در ورودی شهر کرج نیمه کاره رها شده است و معتادان کارتن خواب برای فرار از سرما به خرابه‌های کنار این پل پناه آورده و آن را سهم خود کرده اند.

 ساعت ۲ و نیم بعد از ظهر یک روز سرد پاییزی در حال عبور از خیابان تهران هستم. میدان کرج از دور پیدا است. خودروها به سرعت در حال گذر هستند. بسیاری از عابران برای فرار از سرما قدم‌های بلند بر می‌دارند. ناگهان جمله «شاید مرده باشد» توجه‌ام را جلب می‌کند. سری بر می‌گردانم و عده‌ای را می‌بینم که دور تا دور ایستاده در حال صحبت کردن هستند. به جمع آنها ملحق می‌شوم رو به رویم خرابه ای در دل شهر است. دیوارهایش سیاه شده و در گوشه گوشه این فضا معتادان کارتن خواب برای در امان ماندن از سرما آتش به پا کرده‌اند تا دلتان بخواهد کارتن‌های مختلف کف زمین ریخته است. کارتن‌هایی که گویی کفن معتادان بخت برگشته است. کمی آن سو تر مردی روی زمین افتاده مشخص نیست که زنده است یا مرده.

بسیاری از کسانی که در محل حضور دارند کسبه خیابان تهران هستند. یکی از آنها می گوید: به اورژانس خبر داده ایم الان پیدایشان می‌شود. یکی دیگر در حال حرف زدن با بغل دستی‌اش می گوید: شهرداری کرج کلنگ پروژه پل حامی را زمین زده است حال مدتی است که کار خوابیده گویا داستان تکراری بی اعتباری دامن این پروژه را گرفته است.

دیگری می گوید: پروژه های نیمه کاره شهر کرج بهشت معتادان کارتن خواب شده است و یکی دیگر از کسبه می‌گوید: شهرداری گویا کاری جز ساختن پل ندارد و حل معضل ترافیک را در احداث تقاطع های غیرهمسطح می‌بیند.

یکی دیگر از کسبه می‌گوید: مشکلات خیابان تهران برای خودش یک کتاب است هر روز صبح با معتادانی رو به رو می‌شویم که برای فرار از سرما زیر پل نیمه تمام حامی و پل تاریخی صفوی پناه برده‌اند.

در همین حین که به صحبت های کسبه گوش می‌کنم نیروهای امدادی اورژانس سر می‌رسند چند ثانیه ای نمی‌گذرد که مامور اورژانس به همکارش می‌گوید زنده است و به هر حال ماموران امدادی کارتن خواب نقش بر زمین شده را روی برناکارد گذاشته و با خود می‌برند.

آقای نجفی که کمی هم شاکی به نظر می‌رسد  در گفت و گو با مهر می گوید: ۵ مغازه از این راسته توسط شهرداری تملک شده است تا برای توسعه پل حامی مورد استفاده قرار بگیرد این مغازه‌ها تبدیل به خرابه ای شده‌اند که سرپناه معتادان کارتن خواب شده است.

وی در ادامه می‌گوید: کل مغازه هایی که باید تملک شود ۲۱ باب است و خدا می‌داند شهرداری چه زمانی این ۲۱ باب را خریداری کند و خدا می‌داند ما تا کی باید این صحنه ها را هر روز صبح ببینیم.

برای پیگیری وضعیت این پروژه که در حال حاضر سهم معتادان کارتن‌خواب شده است با معاون عمرانی شهرداری کرج تماس می‌گیریم تماس های مکرر ما و عدم پاسخگویی علی اصغر کمالی زاده کمکی به رفع مجهولات معادله نمی‌کند. پیامکی برایش ارسال می کنم که خبرنگار هستم و سوالاتی دارم اما آن هم بی‌پاسخ می‌ماند.

کمالی زاده اما مهرماه سال ۹۱ در گفتگو با رسانه ها از احداث پل مکمل حامی در تقاطع بلوار شهید مدرس خبر داده و گفته بود: احداث تقاطع غيرهمسطح حامی که در تقاطع بلوار شهید مدرس و رودخانه کرج واقع شده، سرویس ترافیک عبوری در تقاطع غیرهمسطح حافظ را افزایش خواهد داد.

ضعف شهرداری در زمینه پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی پروژه‌ها

پل مکمل حامی به عنوان رابط بین کریدور ورودی شهر (بلوار مدرس) با تقاطع غیرهمسطح حافظ احداث خواهد شد؛ کمالی زاده پیشتر در خصوص سازه این پل گفته بود: گونه این پل رودخانه ای و نوع آن بتنی با معماری ویژه است عرض کلی عرشه این پل ۱۶ تا ۱۷ متر و طول آن ۷۵ تا ۸۰ متر و دارای سه خط حرکتی است.

اما؛ حسام عباسی یکی از اعضای شورای شهر کرج در این خصوص به  خبرنگار مهر می‌گوید: پروژه پل حامی در بخش تملکات اراضی با مشکل مواجه بود مالکان خانه و مغازه‌ها در این محدوده همکاری نمی‌کردند پس از بررسی یک لایحه دوفوریتی در صحن شورای شهر کرج، مقرر شد که این مشکلات در کوتاهترین زمان ممکن حل شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این پروژه با مشکل بی اعتبار مواجه است، می‌افزاید: خیر این پروژه مشکل اعتباری ندارد عدم همکاری مردم در واگذاری ملک کار را با مشکل مواجه کرده بود چرا که بسیاری از شهروندان وقتی خانه یا ملکشان در طرحی قرار می‌گیرد برای واگذاری به شهرداری رقم را بالا و پایین می‌کنند همین مسئله زمینه ساز کندی پروژه می‌شود.

عباسی در ادامه با تاکید بر اینکه شورای شهر اجرای پروسه مهندسی ارزش را برای همه پروژه‌های عمرانی در سطح شهر لازم می‌داند، در پاسخ به این پرسش که آیا لحاظ کردن پیوست های اجتماعی در پروژه های عمرانی مورد توجه قرار می‌گیرد یا خیر، می‌گوید: بررسی همه جانبه پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی در همه پروژه ها از اهمیت زیادی برخوردار است شورا بر این مهم پافشاری دارد.

واقعیت غیرقابل انکار این است که شهرداری کرج نسبت به پیوست های اجتماعی و فرهنگی پروژه های سطح شهر کم توجه است عباسی عضو شورای شهر کرج نیز با مهر موافق است و می‌گوید: معتقدیم شهرداری کرج در این زمینه ضعیف عمل می‌کند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که شورای شهر در خصوص ضعف عملکرد شهرداری چه رویه‌ای در پیش خواهد گرفت، گفت: قطعا به شهرداری تذکرات لازم داده خواهد شد تا در اجرای پروژه‌ها پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی لحاظ و با دقت به این مهم توجه شود.

در ادامه تماس با مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان البرز برای پیگیر وضعیت معتادان کارتن‌خوابی که از خرابه‌های ناشی از پروژه‌های عمرانی سطح شهر و یا از خرابه های دیگر به بیمارستان منتقل می‌شوند ضروری به نظر می‌رسد. آرش رحمتی معاون این مرکز به خبرنگار مهر می‌گوید: معتادان و کارتن خواب‌هایی که بالای اتوبان جمع‌آوری می‌شوند به بیمارستان شهید رجایی و آنانی که پایین محدوده جغرافیایی اتوبان تهران – کرج جمع‌آوری می‌شوند به بیمارستان شریعتی منتقل می‌شوند.

وی در ادامه می‌افزاید: اگر اعضای بدن معتادان کارتن‌خواب آسیب ببیند آنها را به بیمارستان شهید مدنی کرج منتقل می‌کنیم برخی از معتادان به علت استعمال زیاد مواد مخدر به محض انتقال به بیمارستان داروهایی را دریافت می‌کنند که اثر مواد مخدر را از بین ببرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از معتادان کارتن خواب که روانه بیمارستان های شهر می شوند، وجود دارد، گفت: خیر آماری تحت عنوان بیماران معتاد کارتن خواب وجود ندارد.

معاون مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان البرز گفت: بسیاری از معتادان کارتن‌خواب با ماموران امدادی همکاری نمی‌کنند ولی برخی نیز تمایل به بهبودی دارند که از بیمارستان به کمپ ترک اعتیادی در حصارک کرج منتقل می‌شوند.

رحمتی در پایان افزود: متاسفانه معضل کارتن‌خوابی متولی خاصی ندارد در بسیار از مواقع معتادانی که به کمپ منتقل می‌شوند پس از چندی دوباره به دام اعتیاد افتاده و کارتن خواب می‌شوند.

سید علی اکبر میروکیلی معاون فرهنگی شهرداری کرج نیز در گفتگو با  خبرنگار مهر می‌گوید: معاونت فرهنگی شهرداری کرج در خصوص فرهنگ سازی در حوزه اعتیاد اقدامات متفاوتی انجام می‌دهد.

وی در ادامه می‌افزاید: اعتیاد مادر بسیاری از معضلات اجتماعی است در حال حاضر یکی از دلایل افزایش طلاق در البرز اعتیاد یکی از طرفین است. به همین منظور با کمک دادگستری استان فرهنگسرای الغدیر را به کلاس های مشاوره ای در این زمینه اختصاص داده‌ایم. روزانه ۱۰ مشاور هم زمان آقایان و بانوانی را که قصد طلاق دارند، مشاوره می‌دهد تدوام این اقدامات باعث شده است ۱۰ درصد طلاق های توافقی کاهش پیدا کند.

وی در پایان می‌گوید: پیشگیری از اعتیاد در حوزه این معاونت تعریف شده است در آموزش های شهروندی سعی می‌کنیم به معضل اعتیاد به طور ویژه ای بپردازیم ولی معضل کارتن خواب‌ها و معتادان خیابانی به این معاونت مربوط نمی‌شود.

در پایان باید گفت؛ به نظر می‌رسد وجود معتادان کارتن‌خواب و معضلات ناشی از این پدیده برای شهرداری و دیگر نهادهای متولی در اولویت نخست قرار ندارد و این در حالی است که میدان کرج فقط یکی از محله‌هایی است که در سطح شهر شب‌های بسیاری را میزبان معتادان کارتن‌خوابان است و رسانه ها در این خصوص گزارش و اخبار بیشماری را منتشر کرده اند.

به نظر می رسد ساختن تقاطغ غیرهمسطح و پل روگذر و زیرگذر برای شهرداری کرج تبدیل به مسابقه ای شده که از دیگر کلانشهرها جا نماند و این در حالی است که شمار معتادان و کارتن خوابان زیر سایه پروژه های عمرانی در سطح شهر رو به افزایش است.

منبع: خبرگزاری مهر 



پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر