پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 926
۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
اندازه متن

ضعف شدید دستگاه های اجرایی در رسیدگی به معتادان خیابانی

در بحث مراکز ماده 16 (مراکز درمان اجباری) خیلی شتابزده عمل شده و در مراکز ماده 15 (مراکز درمان اختیاری) نیز خوب کار نشده و اکنون وضعیت معتادان خیابانی در تهران یک موضوع بحرانی شده است/به آتش کشیدن کارتن معتاد، اصلا کمکی به جامعه نمی کند.
سعید صفاتیان

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام از ضعف شدید دستگاه های متولی امر برای رسیدگی به وضعیت معتادان خیابانی در کشور به ویژه در تهران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری ایرنا، سعید صفاتیان افزود: 80 تا 90 درصد کارتن خواب ها معتادند و برای معتادان خیابانی یا همان کارتن خواب ها از سوی دستگاه هایی همچون ستاد مبارزه با موادمخدر، شهرداری، بهزیستی، وزارت بهداشت، دادستانی، نیروی انتظامی، شورای اسلامی شهر و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدامی جدی مشاهده نمی کنیم.
وی، عدم هماهنگی میان این دستگاه ها را مهم ترین مشکل در راستای رسیدگی به وضعیت معتادان کارتن خواب عنوان کرد و افزود: نمی توان طی مدت یک تا دو ماه، معتادان را جمع آوری کرد و بدون هیچ گونه برنامه مشاوره ای و مددکاری به آنان خدمت رسانی کنیم و فقط به فکر درمان آنان باشیم.
وی، تصریح کرد: اینکه 21 روز درمان معتاد انجام شود و وی پس از درمان اعتیادش بدون داشتن مکانی جهت اسکان، دوباره در خیابان رها شود، کار درستی نیست؛ بلکه برای این قشر باید ابتدا به فکر اسکان، پس از آن مددکاری و درمان باشیم و این امور، جزء برنامه های اصولی متولیان امر قرار گیرد.
وی، خاطرنشان کرد: دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر در هماهنگی با دستگاه های اجرایی دیگر و متولیان امر مشکل دارد و برنامه کارشناسی برای معتادان، خوب اجرا نشده و حتی بودجه ها برای کاهش آسیب نیز کمتر شده است.

وضعیت معتادان خیابانی در تهران در شرایط بحرانی 
رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بحث مراکز ماده 16 (مراکز درمان اجباری) خیلی شتابزده عمل شده و در مراکز ماده 15 (مراکز درمان اختیاری) نیز خوب کار نشده و اکنون وضعیت معتادان خیابانی در تهران یک موضوع بحرانی شده است.
وی، ادامه داد: دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر باید همه دستگاه های متولی را پای کار بیاورد چرا که این دستگاه ها اگر با هم هماهنگ نباشند برای مقابله با اعتیاد دچار چالش می شویم.
صفاتیان، ورود سازمان های مردم نهاد به این قضیه را امری ضروری دانست و گفت: باید از سازمان های مردم نهاد به خوبی استفاده کرد؛ در زمان حاضر از نظر تامین بودجه مشکلی نداریم و فقط بی برنامگی و عدم هماهنگی دستگاه ها باعث شده است که وضعیت اینگونه شود.
صفاتیان، ادامه داد: باید از ظرفیت مردم در این زمینه نیز استفاده کرد و گرنه مشکلاتی که امروز وجود دارد همچنان وجود خواهد داشت. در زمان حاضر برخی، جایگاه ها و کارتن های معتادان کارتن خواب را به آتش می کشند که با این اقدامات ، معتاد کارتن خواب برای تامین محل خواب خود می تواند از جایی به جای دیگر و از پارکی به پارک دیگر نقل مکان کند و این موضوع یعنی به آتش کشیدن کارتن معتاد، اصلا کمکی به جامعه نمی کند.
رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدرمجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: از آنجا که معتاد سرمایه، حمایت و هویت اجتماعی خود را از دست داده است باید به این قشر توجه شود تا بتوانیم این هویت را به آنان برگردانیم.
بر اساس آمار یک میلیون و 325 هزار مصرف کننده موادمخدر در کشور وجود دارد که از این شمار ، حدود 15 هزار تن معتاد خیابانی هستند که در تهران به سر می برند.

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا



پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر