پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 916
۱۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۳۴
اندازه متن

كمپ براي درمان است، نه تلنبار معتادان

مرتضی خوشگفتار

راه اندازي قريب الوقوع کمپ نگهداري زنان معتاد و کارتن خواب دراطراف شهر تهران، خبري است که اين روزها زياد تکرار مي شود. آن طورکه مسئولان به ويژه فرماندارتهران بارها توضيح داده هدف از اين کار، جمع آوري زنان معتاد و بي سرپناهي است که در شهر پراکنده اند و موجب نارضايتي مردم شده اند. اما اگر از اين کارکرد کمپ صرفنظر کنيم بايد دقت داشته باشيم که راه اندازي و اداره کمپ ويژه معتادان اسلوبي دارد که اگر رعايت نشود، پيامدهاي سنگيني خواهد داشت. بنابراين مخاطرات تاسيس کمپي با ظرفيتي چنين زياد را مي توان از چند منظر بررسي کرد .
 اول اين که کمپ هايي که از سازمان بهزيستي مجوز مي گيرند نهايتا ظرفيتي صد نفري دارند که براي اين صد بيمار بايد يک پزشک، يک روان شناس، يک پرستار و يک مددکار اجتماعي درکمپ حضورداشته باشد. حال آن که اغلب کمپ هاي موجود براي کاستن از هزينه هاي خود ازبه کارگيري دائمي اين نيروها طفره مي روند و به سرکشي يک بار در هفته اين نيروها از کمپ بسنده مي کنند. بنابراين اگر قرار باشد کمپي 500 نفره آغاز به کار کند بايد يک تيم درماني کامل و مجهزدرآن مستقر باشد که با توجه به تجربه کمپ هاي موجود، اين مهم بعيد به نظر مي رسد . از سوي ديگر بايد باور داشته باشيم که معتادان متجاهر خياباني چيزي براي از دست دادن ندارند و شاکر خواهند بود اگربه کمپ ها منتقل شده و براي مدتي سرپناه داشته باشند. اين درحالي است که اگر مسئولان نيز نگاهشان به کمپ، محلي براي اسکان موقت معتادان و جمع آوري آنها از خيابان ها باشد، بايد گفت راه اندازي کمپ به انحراف رفته است. درواقع اگر فلسفه نهفته در راه اندازي اين کمپ ها تلاش براي بازگرداندن زيبايي شهر به آن است بايد گفت از هدف اصلي تاسيس کمپ فاصله زيادي گرفته ايم چون کمپ ها ايجاد مي شوند تا به درمان معتادان متجاهر کمک کنند نه پاکسازي شهر از وجود آنها .
 به اعتقاد همه کارشناسان، کمپ هايي که اين گونه کار مي کنند فقط دست به مداخلاتي مختصرمي زنند که نه تنها کمکي به درمان اعتياد نمي کند بلکه به اين حوزه آسيب نيزمي زند. مطالعات جهاني نشان داده دربهترين شرايط و درکمپ هايي که بهترين عملکرد را درپيشرفته ترين کشورها درحوزه درمان اعتياد دارند فقط 35 درصد ازمعتادان پاک مي شوند و 65 درصد باقيمانده بعد از خروج از کمپ دوباره آلوده به اعتياد مي شوند.اين درحالي است که بازده کمپ هاي ما کمتر از25 درصد است. اينها را اضافه کنيم به اتفاقاتي که تاکنون در کمپ هاي نگهداري معتادان افتاده و نشان داده بسياري ازآنها با استانداردها فاصله دارند .
 اين را نيز از ياد نبريم که تجربه نشان داده تفکري که معتاد متجاهر را به کمپ ها روانه مي کند تفکري است مبتني بر مداخله مختصردر حوزه اعتياد چون اگر غير از اين بود بايد خدمات مددکاري، درمان و مهم تر از همه ايجاد اشتغال براي معتادان بهبود يافته در اولويت قرار مي گرفت. به عبارت ديگر ما براي اعتياد و معتاد يک نسخه ناقص مي پيچيم که البته کارساز نيز نيست. 

دکتر مرتضي خوشگفتار،کارشناس درمان اعتياد

 منبع : روزنامه جام جم

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر