پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 899
۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰
اندازه متن
رئيس مركز تحقيقات ژنتيك بيمارستان بقيه الله خبر داد:

تشخيص اعتياد از طريق بزاق دهان/ بررسي طرح رابطه اعتياد با ژنتيك

ژنتيك مي‌تواند دريچه‌اي بزرگ در جهت پيشگيري از اعتياد در كشور باشد/ برخي به لحاظ ژني بيشتر مستعد اعتياد بوده و با به وجود آمدن شرايط به اعتياد روی می آورند/در صورت به نتيجه رسيدن اين تحقيقات علمي مي‌توان به ميزان زيادي از اعتياد در جامعه پيشگيري كرد.
محمود تولایی،رئيس مركز تحقيقات ژنتيك بيمارستان بقي

رئيس مركز تحقيقات ژنتيك بيمارستان بقيه الله از بررسي طرح رابطه اعتياد به مواد مخدر با ژنتيك خبر داد و گفت: خانواده‌ها با استفاده از اين موضوع مي‌توانند آگاهي يابند كه تا چه ميزان فرزندانشان در معرض اعتياد به مواد مخدر هستند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمود تولايي اظهار داشت: پيشگيري و مبارزه با مواد مخدر بايد به صورت علمي باشد تا بتوانيم در اين عرصه با كاهش گرايش به مواد مخدر روبرو و به موفقيت‌هاي روز افزون دست يابيم .
وي افزود: بخشي از اعتياد، بيماري بوده و بايد درمان شود و بخشي به دليل تفنن فرد را به بحران فردي و اجتماعي مي‌رساند. بنابراين آن بخشي كه به صورت بيماري بوده به روش ژنتيكي قابل تشخيص است و مي‌توان گفت از طريق علم ژنتيك مي‌توان به اين موضوع كه چه افرادي مستعد به اعتياد هستند دست يافت.
رئيس مركز تحقيقات ژنتيك بيمارستان بقيه الله ادامه داد: طرحي را براي ارتباط ژنتيك با اعتياد در دستور كار داريم و نتايج اوليه علمي در اين زمينه دست يافته ايم و تحقيقات بيشتر در اين زمينه همچنان ادامه دارد و اميد آن مي‌رود كه با بررسي‌‌هاي بيشتر به موفقيت هاي زيادي در اين زمينه دست يابيم.
تولايي تصريح كرد: علم ژنتيك بحث‌هاي زيادي در رابطه با اعتياد دارد و بايد براي كاهش گرايش به مواد مخدر به رويكردهاي علمي توجه بيشتري كنيم. اين مسئله جداي موضوعات اجتماعي و فرهنگي پيشگيري از اعتياد است كه از اين حوزه‌ها نيز نبايد غافل ماند.
رئيس سابق بسيج جامعه علمي کشور ادامه داد: علم ژنتيك مي‌تواند دريچه‌اي بزرگ در جهت پيشگيري از اعتياد در كشور باشد ولي مستلزم اين مسئله آمادگي براي پذيرش آن است. در حال حاضر مقاله هايي در اين رابطه ارائه كرده‌ايم كه ظرفيت سنجي ژنتيكي افراد را در گرايش به اعتياد بسنجيم. چرا كه برخي به لحاظ ژني بيشتر مستعد اعتياد بوده و با به وجود آمدن شرايط اعتياد به اين بليه شوم فردي و اجتماعي روي مي‌آورند.
رئيس مركز تحقيقات ژنتيك بيمارستان بقيه الله گفت: در صورت به نتيجه رسيدن اين تحقيقات علمي مي‌توان به ميزان زيادي از اعتياد در جامعه پيشگيري كرد. همچنين در حال حاضر اين طرح به صورت مشترك با اساتيد دانشگاه تربيت مدرس و بقيه الله انجام شده است و پس از اجراي طرح به صورت پژوهشي مي‌توان از نتايج آن در كل جامعه بهره‌مند شد.
وي بيان اينكه اين طرح به خانواده ها آگاهي مي‌دهد كه آيا فرزندان شما بيشتر در معرض خطر هستند يا خير؟، افزود: آمادگي همكاري همه جانبه در اين رابطه با ستاد مبارزه با مواد مخدر داريم و اميدواريم بتوانيم در راستاي مبارزه با اعتياد و مواد مخدر بتوانيم گام‌هاي موثري برداريم.
تولايي تاكيد كرد: گاه همه‌جانبه مي‌طلبد و سياست‌ها و برنامه‌ها نسبت به گذشته بايد تغيير كند چراكه افزايش اعتياد در جامعه مويد ناكافي بودن برنامه‌هاي سابق است. همچنين در راهبردها و عمليات‌ها و تاكتيك‌ها هماهنگي لازم وجود ندارد و بايد اين مسئله مورد توجه مسئولان در بخش‌‌هاي مختلف قرار گيرد.
رئيس سابق بسيج جامعه علمي کشور گفت: اقدامات فوري و عجله‌اي براي مبارزه با اعتياد جوابگو نيست و بايد بازخوردگيري از روش‌هاي گذشته نيز انجام شود كه يك طرح چقدر در مبارزه با اعتياد موفق بوده است. همچنين برخورد تك نهادي جوابگو نيست چرا كه اگر يك سازمان تصميم بگيرد همه معتادان را جمع آوري كند ولي به موضوع نگهداري و اشتغال كه بر عهده ساير دستگاه‌ها است توجه نشود، به كاهش اعتياد و مبارزه با مواد مخدر دست نمي‌يابيم.
وي تاكيد كرد: بايد به اشتغال معتادان بهبود يافته جهت جلوگيري از بازگشت مجدد آنها به چرخه اعتياد جلوگيري شود و برنامه‌ها به صورت منسجم ميان دستگاه‌هاي مختلف اجرايي شود. بنابراين بايد طرح هاي جامع و برنامه‌هاي منسجم را اجرايي كرد تا جوانان در سايه بي برنامگي دچار اعتياد نشوند.
رئيس مركز تحقيقات ژنتيك بيمارستان بقيه الله خاطرنشان كرد: برنامه‌هاي مانوري و مقطعي براي مبارزه با اعتياد جوابگو نيست و بايد در چارچوب برنامه بلند مدت قابليت اجرايي داشته باشد.
به گفته تولايي افزايش آمار اعتياد نشان مي‌دهد آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد كافي نبوده و بايد در اين زمينه دستگاه‌هاي مسئول اهتمام داشته باشند.
وي با بيان اينكه نظارت و كنترل براي پيشگيري از اعتياد كافي نيست، گفت: شركت‌هاي دانش بنيان توانايي توليد كيت‌هاي تشخيص اعتياد با قيمت يك پنجم نمونه هاي خارجي و وارداتي را دارند و مي توان از آن جهت مقابله با اعتياد و پيشگيري از آن به ويژه در محيط‌هايي همچون دانشگاه‌ها، مدارس، اداره ها و پادگان‌ها شد.
رئيس سابق بسيج جامعه علمي کشور بيان داشت: از طريق اين كيت مي توان با استفاده از چند قطره بزاق دهان فرد به اعتياد آن پي برد. بنابر اين استفاده از آن مثلا در دانشگاه ها سبب شده كه دانشجويان كمتر به مواد مخدر روي آورند چراكه در صورت مشخص شدن اعتيادشان از ادامه تحصيل بازمانده و اين موضوع به اطلاع مسئولان دانشگاه مي‌رسد و در واقع از اعتياد به اين صورت نيز مي‌توان پيشگيري كرد.

منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر