پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 889
۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۰۷
اندازه متن
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

امکان افزایش اعتبارات سازمان زندان‌ها وجود ندارد/اعزام محکومان خرد موادمخدر به کمپ‌ها، بهترین راه تفکیک زندانیان

امروزه 60 تا 70 درصد زندانیان به طور مستقیم به مواد مخدر مربوط هستند/ در مکانیزم جدید می توان با افزایش تعداد کمپ ها، زندانیان مربوط به جرائم خرد مواد مخدر و بیماران معتاد را با کمک مردم و حمایت دولت در کمپ ها نگهداری کرد.
ابوالفضل ابوترابی

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه 60 درصد زندانی‌ها به طور مستقیم به مواد مخدر مربوط است، گفت: تقویت کمپ‌ها و اعزام زندانیان خرد مواد مخدر به کمپ‌ها بهترین راه تفکیک زندانیان مواد مخدر در شرایط کنونی است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از خبرگزاری خانه ملت، ابوالفضل ابوترابی درباره جدا سازی محکومان جرایم مرتبط با مواد مخدر از سایر زندانی‌ها، گفت: با کمک معاون دادستان کل کشور و برخی از نمایندگان در مجلس اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر را آغاز کرده ایم، متاسفانه قانون فعلی مبارزه با مواد مخدر تاکنون نتوانسته نیازهای کشور را برطرف کند، این در حالی است که مواد مخدر یک معضل اساسی جامعه شناخته شده است.

ارتباط مستقیم بیش از 60 درصد زندانیان با مواد مخدر/ تفکیک زندانیان ضروری است

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تفکیک زندان‌ محکومان مواد مخدر از سایر زندانیان یکی از موارد مورد بررسی در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر است، در واقع امروزه 60 تا 70 درصد زندانیان به طور مستقیم به مواد مخدر مربوط هستند البته با لحاظ زندانیان غیرمستقیم وابسته به مواد مخدر آمار بیش از 60 درصد خواهد شد لذا تفکیک زندانی‌های مواد مخدر ضروری و لازم است.

وی با اشاره به اینکه با امکانات و منابع مالی موجود امکان تفکیک زندانی‌ها وجود ندارد، گفت: به دلیل همین محدودیت‌ها، از لحاظ نوع جرم و سن امکان تفکیک زندانیان وجود ندارد، البته در سال‌های گذشته تنها به لحاظ جنسیت افراد زندانی‌ها تفکیک شده‌اند، از این رو ضروری است تا در قانون جدید مبارزه با مواد مخدر مکانیزمی باید برای این مشکل درنظر گرفته شود.

تقویت کمپ ها برای تفکیک زندانیان مواد مخدر

ابوترابی افزود: در مکانیزم جدید می توان با افزایش تعداد کمپ ها، زندانیان مربوط به جرائم خرد مواد مخدر و بیماران معتاد را با کمک مردم و حمایت دولت در کمپ ها نگهداری کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: مباحث مربوط به مواد مخدر پیچیدگی‌هایی دارد، متاسفانه در مواردی زندان‌ها به دانشگاه‌هایی تبدیل می‌شوند که محکومان پس از ورود به زندان سایر جرائمی را آموزش می‌بینند.

وی با تاکید براینکه برخی از مجرمان به دلیل جرم‌های غیرعمد همچون تصادفات و مهریه در زندان‌ها نگهداری می‌شوند، ادامه داد: با توجه به اینکه محکومان به جرایم مواد مخدر بیشترین تاثیر را روی سایر زندانیان دارند ضرورت دارد تا تفکیک صورت گیرد.

امکان افزایش اعتبارات زندانیان وجود ندارد/ افزایش اعتبار به اندازه افزایش بودجه کل کشور

وی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان زندان‌ها مبنی بر مشکلات تامین اعتبار برای جداسازی محکومان جرایم مرتبط با مواد مخدر، گفت: شرایط کشور در وضعیت بغرنجی قرار دارد لذا در توان مجلس و دولت اختصاص اعتباری بیش از آنچه در قبل بوده ندارد، در واقع بهترین راه شرکت دادن مردم در مبارزه با مواد مخدر و تقویت کمپ های ترک اعتیاد و البته اعزام زندانیان خرد مواد مخدر به کمپ ها است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه بودجه دولت بسیار محدود است، گفت: در بودجه سال 95 تنها به میزان درصد افزایش سالیانه کل بودجه، اعتبارات مربوط به زندان ها نیز افزایش خواهد یافت.

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانها گفت: احداث ۷ اردوگاه نگهداری زندانیان مواد مخدر در دستور کار است، سال گذشته  اعتبار موردنیاز برای تکمیل عملیات ساخت این اردوگاهها تصویب شد اما تنها ۳۵ درصد اعتبارات آن تامین شده یعنی اگر پول بدهند زندانیان مواد مخدر به سرعت جدا سازی می شوند.

منبع: خبرگزاری خانه ملت 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر