پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 877
۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
اندازه متن
تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در گفت‌و‌گو با سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

حرکت از شیشه به‌سوی تریاک

اگر شربت تریاک به وفور با قیمت مناسب در دسترس باشد، باعث می‌شود افراد به سمت مصرف شربت تریاک بروند و با این موضوع می‌توان یک مدیریت مصرف انجام داد و تغییری در الگوی مصرف معتادان ایجاد کرد/ هیچ معتادی عقیم نمی‌شود/آمار نوزادان معتاد را نداریم.
تریاک

قیمت شیشه در عرض یک شب از سوتی (هر وعده مصرف شیشه) 20 هزار تومان به سوتی 35 تا 50 هزار تومان می‌رسد و هیچکس نمی‌داند این تغییر قیمت دقیقا از کجا آب می‌خورد. البته افزایش مجازات حمل و نگهداری شیشه که اواخر سال 89 صورت گرفت در این افزایش قیمت بی‌تاثیر نبوده است.

شاید در یک نگاه ساده این تغییر قیمت خیلی قابل اهمیت نباشد؛ زیرا کالایی که قیمتش یک‌شبه تغییر کرده است از جنس مواد مخدر است و خریدارانش معتادان؛ اما همین تغییر قیمت می‌تواند باعث شود افراد به سمت مواد خطرناک‌تر که ارزان‌تر هستند و همچنین به سمت تزریق مواد مخدر بروند که این عوامل می‌تواند کشنده باشد.

البته در این بین میزان کشفیات، میزان ورود، تولید و... انواع مواد می‌تواند به‌راحتی قیمت مواد را جابه‌جا کند، بدون اینکه کسی بتواند جلوی این موضوع را بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از روزنامه فرهیختگان ، پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ،در مورد این تغییر الگوی مصرف می‌گوید: «موضوعی که اخیرا رخ داده این است که به دلیل اینکه قیمت شیشه به یکباره افزایش پیدا کرده، الگوی مصرف به سمت تریاک تغییر کرده است و این نشان می‌دهد که مصرف از صنعتی به سنتی در حال تغییر است.»

اگرچه افشار در گذشته اعلام کرده بود که تغییر قیمت باعث می‌شود معتادان مصرف هروئین را آغاز کنند که از شیشه ارزان‌تر است، اما در مورد اینکه آیا گران شدن شیشه افراد را به سمت هروئین نمی‌کشد تا تریاک؟ معتقد است: «هروئین در بازار در دسترس نیست، به همین دلیل زمانی که هروئین در دسترس افراد نباشد به سمت مواد سنتی کشیده می‌شوند.»

او با بیان اینکه در آینده نزدیک استقبال بیشتری از شربت تریاک خواهد شد و وزارت بهداشت باید به فکر تهیه شربت تریاک در ابعاد وسیع‌تر باشد، می‌گوید: «اگر شربت تریاک به وفور با قیمت مناسب در دسترس باشد، باعث می‌شود افراد به سمت مصرف شربت تریاک بروند و با این موضوع می‌توان یک مدیریت مصرف انجام داد و تغییری در الگوی مصرف معتادان ایجاد کرد.» فرید براتی سده، کارشناس مواد مخدر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درمورد گران شدن «شیشه» و تغییر الگوی مصرف معتادان می‌گوید: «مافیای بازار مواد مخدر برای خودش تغییر قیمت می‌دهد و هر زمان که احساس کند میل به مصرف موادی کم شده است، رونق آن را در بازار بیشتر می‌ کند.»

 هیچ معتادی عقیم نمی‌شود

اگرچه در برخی خبرها به عقیم کردن زنان کارتن خواب اشاره شده بود تا از تولد نوزاد معتاد و بی‌خانمان جلوگیری شود، اما سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر این مطلب را نیز تکذیب کرد.

او با بیان اینکه این خبرکذب محض است به «فرهیختگان» می‌گوید: «هیچ‌کس اجازه ندارد هیچ فردی را که حق حیات، زاد و ولد و تولید مثل دارد عقیم کند؛ چطور امکان دارد که ستاد مبارزه با مواد مخدر حاضر باشد چنین کاری انجام بدهد.»

افشار عنوان می‌کند: «حتی در مورد زنانی که ایدز دارند، داروهای ضد ویروسی به این افراد داده می‌شود که بتوانند حامله بشوند و ویروس وارد بدن نوزاد نشود. زمانی که ما از گروه‌های آسیب‌پذیری که چنین بیماری‌های خطرناکی دارند حمایت می‌کنیم، چطور ممکن است افرادی را به‌عنوان کارتن خواب یا بی‌خانمان عقیم کنیم.»

او با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر به هیچ عنوان به‌دنبال این موضوع نیست، می‌افزاید: «قصه اعتیاد و مواد مخدر ریشه در تاریخ دارد و راهکارش راهکارهای سلبی است؛ قطع نسل و عقیم‌سازی افراد قطعا نمی‌تواند به این افراد کمک کند. زیرا اعتیاد یک بیماری جسمی روانی، اجتماعی، فرهنگی و ژنتیکی است که باید ریشه‌ای درمان شود.»

افشار بر این باور است که هیچ‌کس مجوزی برای عقیم کردن زنان کارتن خواب نخواهد داد و معلوم نیست چه کسی به این موضوع پرداخته است.

آمار نوزادان معتاد را نداریم

پرویز افشار در اولین نشستی که به‌عنوان سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران حضور داشت در مورد میزان مرگ‌ومیر معتادان گفت: «در 6ماهه نخست امسال شاهد افزایش یک درصدی مرگ‌ومیر معتادان بوده‌ایم. طبق آمار پزشکی قانونی، مرگ‌ومیر معتادان در حد یک درصد افزایش داشته و این در حالی است که تا مرداد، تنها 3/0 درصد افزایش را شاهد بودیم؛ ولی در شهریور افزایش مرگ‌ومیر معتادان، آمار مرگ‌ومیر 6 ماهه نخست امسال را تا یک درصد افزایش داد.» او یکی از دلایل احتمالی این افزایش مرگ‌ومیر در شهریور را «گرانی شیشه و مصرف چند ماده‌ای معتادان» عنوان کرد و افزود: «اوردوز یا مصرف بیش از حد مواد، عوارض مزمن ناشی از مصرف طولانی‌مدت مواد مخدر و بیماری‌های ایدز و هپاتیت سه دلیل اصلی مرگ‌ومیر معتادان در کشور است.» افشار همچنین در مورد تولد نوزادان معتاد می‌گوید: «در حال حاضر آمار مستندی در مورد ولادت نوزادان از زنان معتاد نداریم و از وزارت بهداشت خواسته‌ایم که دراین‌باره استعلام کند. ما گرچه در مورد نوزادان معتاد مسئولیتی نداریم و رسیدگی به این موضوع در حیطه وظایف وزارت بهداشت است، ولی نسبت به این موضوع حساسیم.»

مطهره واعظی‌پور

منبع : روزنامه فرهیختگان


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر