پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 785
۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۲۶
اندازه متن
کارشناسان سازمان ملل هشدار دادند:

5.5 میلیارد نفر در جهان هیچ گونه دسترسی به درمان تسکینی ندارند

سه‌چهارم جمعیت جهان، دسترسی محدود یا هیچ‌گونه دسترسی به درمان تسکینی درد ندارند/موانع دسترسی به مراقبت تسکینی باید شناسایی شوند و از میان برداشته شوند تا تسکین آن دسته که به آن نیاز دارند، فراهم آید.
دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل

 کارشناسان سازمان ملل در روز جهانی مراقبت از بیماران مزمن و تسکینی هشدار دادند که  5.5 میلیارد نفر در جهان هیچ‌گونه دسترسی به درمان ندارند.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا)، پیش از روز جهانی مراقبت از بیماران مزمن و تسکینی، دو کارشناس حقوق بشر سازمان ملل خواستار شدند تا دولت‌ها و جامعه بین‌المللی دسترسی جهانی و غیر تبعیض‌آمیز به مراقبت تسکینی را برای افرادی که نیازمند هستند، در اولویت قرار دهند.

روزا کورنفلد- مت، کارشناس مستقل سازمان ملل و داینیوس پوراس، گزارشگر ویژه سازمان ملل در رابطه با برخورداری سالمندان از حقوق بشر ، هشدار دادند و اعلام کردند که در بسیاری از کشورها مراقبت تسکینی همچنان وجود ندارد یا اینکه به عنوان تخصص پزشکی به رسمیت شناخته‌نشده است.

بر اساس گزارش هیئت بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل (INCB)– ارگان مسئول اجرای کنوانسیون‌های مواد مخدر سازمان ملل - تخمین زده می‌شود که 5.5 میلیارد نفر در جهان  به داروهایی که محتوی مواد مخدر هستند یا جهت درمان برای تسکین دردهای شدید به کار برده می شوند،یا  هیچ گونه دسترسی ندارند یا دسترسی کافی ندارند. به عبارت دیگر، سه‌چهارم جمعیت جهان، دسترسی محدود یا هیچ‌گونه دسترسی به درمان تسکینی درد ندارند. سالخوردگان دارای بیماری تهدیدکننده یا محدود کننده زندگی‌  به واسطه مقررات محدود مواد مخدر و شکست اجرای سیستم صحیح عملکرد عرضه و توزیع همچنان دسترسی محدودی به این داروها دارند.

این مشکل اغلب با ظرفیت ناکافی سیستم بهداشت و درمان و فقدان برنامه‌های آموزشی که نیازها و خواسته‌های خاص سالمندان را موردتوجه قرار دهد، تشدید می‌شود. در حقیقت، در بسیاری از کشورها، مراقبت تسکینی همچنان ناموجود یا به عنوان تخصص پزشکی به رسمیت شناخته‌نشده است در حالی که سالمندان باید از حق زندگی همراه با شأن و بدون رنج غیرضروری در سال‌های پایانی زندگی‌شان برخوردار باشند. موانع دسترسی به مراقبت تسکینی باید شناسایی شوند و از میان برداشته شوند تا تسکین آن دسته که به آن نیاز دارند، فراهم آید.

به مناسبت روز جهانی مراقبت از بیماران مزمن و تسکینی، ما از کشورهای عضو می‌خواهیم که به‌طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده و قابلیت دسترسی و در دسترس بودن چنین مراقبتی را برای کلیه کسانی که به آن احتیاج دارند، فراهم نمایند.

روز جهانی مراقبت از بیماری مزمن و تسکینی هرساله در دومین شنبه ماه اکتبر برگزار می‌گردد. این روز به وسیله کمیته اتحاد جهانی مراقبت‌های تسکینی، شبکه‌ای از سازمان‌های درمانی و مراقبت تسکینی ملی و منطقه‌ای برگزار می‌گردد که از توسعه درمان بیماران مزمن و تسکینی در سرتاسر جهان حمایت می‌کنند، ترتیب داده می‌شود. موضوع امسال این مناسبت «زندگی‌های پنهان/ بیماران پنهان» بود.

منبع: دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل

مترجم: داریوش پویان

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر