پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 784
۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۹
اندازه متن
یکی از اعضای گروه پایان کارتن‌خوابی در گفت‌وگوی اختصاصی با ادنا:

تا پایان محرم 5 یخچال ویترینی برای کارتن‌خواب‌ها نصب خواهد شد

گروه پایان کارتن خوابی 17 نفر گروه مشورتی دارد و 5 ماه است کارش را آغاز کرده است/ ابتدا می‌خواهیم در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران یخچال‌ها را نصب کنیم و این اقدام تا پایان ماه محرم انجام خواهد شد/ فعلاً برای نصب یخچال جدید در منطقه شوش برنامه‌ای نداریم.
نصب یخچال

پنجشنبه، 23 مهرماه، عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد یخچالی ویترینی در میدان شوش در حال نصب است. گروهی به نام پایان کارتن‌خوابی هم اعلام کرد که یخچال توسط آنها با نگاه رفع گرسنگی از جامعه در این منطقه قرار داده شده است. نصب یک یخچال آن هم در منطقه شوش که جمعیت بی‌خانمان‌ها بسیار زیاد است، اقدامی نمادین به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود که گروهی که اقدام به نصب این یخچال کرده است برنامه‌ای هدفمند و بلندمدت داشته باشد. پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) با علی حیدری یکی از اعضای این گروه درباره اهدافشان مصاحبه کرده است:

 این اولین بار است که نام گروه پایان کارتن‌خوابی را می‌شنوم، کمی درباره خودتان برایمان بگویید.

گروه پایان کارتن‌خوابی 5 ماه پیش تشکیل شده است. ما کار خود را با توزیع غذا در بین کارتن‌خواب‌های منطقه شوش و دروازه غار آغاز کرده‌ایم. در ابتدا 15 غذا توزیع کردیم و خوشحالیم از اینکه گاهی تعداد غذاهایی که در یک روز توزیع می‌کنیم، به 5 هزار وعده غذایی می‌رسد. البته خدمات‌رسانی ما در این منطقه به توزیع غذا خلاصه نشد و کم‌کم تیم‌های پزشکی و آرایشگری را هم به مناطق تجمع کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها بردیم تا به انها خدمات بهداشتی و درمانی و آرایشی ارائه کنند. البته گروه فرهنگی ما به کارتن‌خواب‌ها خدمات مشاوره‌ای هم ارائه می‌کنند. بیمارانی هم که علاقه‌مند به ترک باشند را هم به کمپ می‌فرستیم. البته خودمان کمپ نداریم و با پرداخت هزینه به کمپ‌های خصوصی شرایط درمان بیماران را فراهم می‌کنیم. در حال حاضر به‌طور میانگین هفته‌ای 10 تا 15 بیمار را به کمپ‌ها انتقال می‌دهیم. البته تلاش می‌کنیم برای بیماران بهبودیافته شغل هم ایجاد کنیم. در یکی از کمپ‌ها یک سوله کوچک بسته‌بندی راه‌اندازی کرده‌ایم و در مواردی هم با استفاده از پتانسیل‌های مردمی که داریم برای افرادی بهبودیافته شغل پیدا می‌کنیم تا کم‌کم به زندگی عادی‌شان بازگردند.

انگیزه شما از راه‌اندازی گروه پایان کارتن‌خوابی چه بود؟

من به دنبال آن بودم که به قشری که هیچ حمایتی از آنها انجام نمی‌شود، کمک کنم. با بررسی‌هایی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که کارتن‌خواب‌ها تنها قشری هستند که هیچ حمایتی از هیچ جایی دریافت نمی‌کنند. هیچ ان جی او و هیچ نهاد رسمی نبود که از آنها حمایت کند بنابراین وارد این کار شدم.

 البته ان جی او های زیادی در این حوزه سالهاست فعال هستند. دفتر گروه پایان بی‌خانمانی در چه منطقه‌ای قرار دارد؟

ما دفتر نداریم؛ یعنی ریالی برای دفتر و کادر اداری صرف نکرده‌ایم.

  ان جی او شما ثبت شده است؟ بدون دفتر؟

بله ثبت شده است. ان جی او را با آدرس مکان شرکتی که دارم ثبت کرده‌ام. نیازی نبود که هزینه‌ای برای جا و مکان بدهیم.

گروه پایان کارتن‌خوابی چند نفر هسته مرکزی دارد؟

هسته مرکزی نداریم اما گروه مشورتی حدود 17 نفر هستند و خانواده خیران حدود 2 هزار نفر است که هر لحظه که اراده کنیم پای کار هستند.

این دو هزار نفر را چگونه جذب کردید، چگونه تبلیغ کردید؟ من باوجوداینکه در حوزه اعتیاد کار می‌کنم تا به حال اسم ان جی او شما را نشنیده بودم؟

ما هیچ تبلیغاتی نداشتیم. من فقط زنگ در همسایه‌ام را زدم گفتم در منطقه شوش افرادی نیازمند کمک هستند، آمدند پای کار. همسایه بغلی هم در همسایه بغلی را زد و همین‌طور این 2 هزار نفر جمع شدند.

چقدر عجیب در مدت زمان 5 ماه بدون اینکه هیچ تبلیغی انجام بدهید، این قدر پیشرفت کرده‌اید و 2 هزار نفر جذب ان جی او شما شده‌اند! چه شد که به این فکر افتادید که در منطقه شوش برای بی‌خانمان‌ها یخچال بگذارید؟ آیا این اقدام شما یک حرکت نمادین است؟

 شما می‌گویید حرکت نمادین، اما به نظر ما این کار نمادین نیست. ما قصد داریم در هر منطقه و محله و هر کوی و برزن یخچال و کمد لباس بگذاریم تا افراد نیازمند بتوانند از یخچال غذا بردارند و از کمد، لباس موردنیازشان را تأمین کنند. شاید قرار دادن این یخچال در منطقه شوش، نمادین به نظر برسد اما ما می‌خواهیم نه تنها در تهران بلکه در تمام کشور این اقدام را گسترش دهیم. البته علاوه بر کمک به بی‌خانمان‌های شهرمان هدف دیگری هم داریم. ما می‌خواهیم که اعتماد به میان مردم بازگردد. از وقتی ما این یخچال را نصب کرده‌ایم. مدام این جمله را می‌شنوم که این یخچال دزدیده می‌شود و مدت‌زمانی زیادی آنجا نمی‌ماند. هدف ما این است که به مردم نشان دهیم که نه تنها یخچال دزدیده نمی‌شود بلکه به عنوان وسیله‌ای برای کمک به مردم شهرمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. ما می‌خواهیم اعتماد به یکدیگر را در بین مردم نهادینه کنیم. اگر این اتفاق بیفتد اقدام بزرگی انجام شده است. از وقتی که یخچال نصب شد هم خبرهای خوبی رسید. یکی از چلوکبابی‌های میدان شوش گفت که روزی 10 پرس غذا داخل یخچال می‌گذارد، کس دیگری هم تماس گرفت و گفت تا آخر محرم هر روز تعدادی غذا در اختیار ما قرار می‌دهد که در داخل یخچال بگذاریم.

گفتید که برنامه بزرگی دارید و می‌خواهید که نه‌تنها در محله‌های شهر تهران بلکه در همه شهرهای کشور یخچال و کمد لباس برای بی‌خانمان‌ها بگذارید، برای هزینه‌هایش هم فکری کرده‌اید؟

وقتی ما تصمیم گرفتیم که بین کارتن خوابها غذا پخش کنیم، کارمان را از 15 غذا شروع کردیم اما اکنون در 21 شهر کشور چهارشنبه شب‌ها غذا توزیع می‌شود و برای این کار هم فقط از کمک‌های مردمی استفاده کرده‌ایم. برای یخچال‌ها هم قرار است همین کار را انجام دهیم. همین یخچالی را هم که در منطقه شوش نصب کردیم، با پول کمک‌های مردمی خریدم. 5 یخچال دیگر هم با کمک‌های مردمی خریداری شده است که به زودی نصب می‌شود. از طرف دیگر از زمان نصب تا حالا هم تماس‌های زیادی داشته‌ام که افرادی برای کمک و همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند. تعدادی از انها حتی اعلام کرده‌اند که حاضرند که یخچال را خودشان خریداری کنند و نزدیک منزلشان نصب کنند. من مطمئن هستند که با کمک‌های مردمی این کار پیش می‌رود به حمایت هیچ سازمان و ارگانی هم نیاز نداریم.

 این 5 یخچال قرار است در کجاها نصب شوند؟ با توجه به جمعیت زیاد کارتن خوابها در منطقه هرندی آیا برنامه‌ای برای نصب یخچالی دیگر  در این منطقه دارید؟

در ابتدا می‌خواهیم در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران یخچال‌ها را نصب کنیم و این اقدام تا پایان ماه محرم انجام خواهد شد. فعلاً هم برای نصب یخچال جدید در منطقه شوش برنامه‌ای نداریم.

خب یک یخچال که برای منطقه شوش خیلی کم است. فکر نمی‌کنید که ممکن است بین کارتن‌خواب‌ها برای دسترسی به غذاهای داخل یخچال رقابتی ایجاد شود؟

تصور ذهنی شما از کارتن‌خواب اشتباه است. شما کارتن‌خواب را فرد گرسنه‌ای تصور می‌کنید که بزهکار است البته من هم منکر این واقعیت نیستم اما نگاه من به کارتن‌خواب این‌طور نیست. من که با کارتن‌خواب‌ها ارتباط مستقیم و رودررو دارم و هر چهارشنبه بیش از صد نفر زن و بچه را به منطقه هرندی که یکی از پرخطرترین مناطق تهران است می‌برم، واقعیت‌های دیگری در مورد کارتن‌خوابی می‌بینم. بارها پیش امده است که وقتی به یکی از کارتن‌خواب‌ها غذا می‌دهیم آن را قبول نمی‌کند و می‌گوید غذا را به دیگری بدهید که گرسنه‌تر است. هدف ما از اینکه مردم را به میان کارتن‌خواب‌ها می‌بریم این است که می‌خواهیم آنها با این واقعیت بیشتر آشنا شوند و فرهنگ کمک به کارتن‌خواب‌ها جا بیفتد. گاهی که روزهایی غیر از چهارشنبه به پارک می‌رویم می‌بینیم که ماشین‌های مدل بالا جلو پارک هستند و مردم‌دارند در بین آنها غذا پخش می‌کنند. این فرهنگ دارد جا می‌افتد. نگاه ما این است که کارتن‌خواب‌ها جامعه‌ای بسیار سالم و بزرگوار هستند.

به گمانم شما در تلاش هستید که از بی‌خانمان‌های شهرمان انگ زدایی کنید که قابل‌تقدیر است اما به نظرم بسیار آرمان‌گرایانه به مسئله نگاه می‌کنید، شاید واقعیت‌ها کمی با نگاه شما متفاوت باشد.

دیگران هم این حرف را به من می‌زنند اما من به همه آنها می‌گویم که برای اینکه با واقعیت کارتن‌خواب‌ها آشنا شوند یک چهارشنبه شب با ما به محله هرندی بیایند تا با چشم خودشان واقعیت‌ها را ببینید. کارتن‌خوابی که تا دیروز جیب مردم را می‌زد وقتی اعتماد می‌کند کیف پولی را که از جیب من افتاده بود، من بازگرداند.

 لطفاً تجربه‌تان را از این چند روزی که یخچال را نصب کرده‌اید، بگویید.

روز اول که یخچال را نصب می‌کردیم برای اینکه سیمان کف یخچال سفت شود و با یک تکان جابه‌جا نشود، برایش در آهنی گذاشته‌ایم. سیمان‌ها که سفت شددر آهنی برداشته شد و دیگر امکان دسترسی به محتویات یخچال وجود دارد. البته همان روز اول که یخچال در داشت هم یکی از همشهری‌های عزیز سبد پر از غذا آورده بود و جلوی در یخچال گذاشته بود.

 سازمان مردم‌نهاد دیگری به نام طلوع بی‌نشان‌ها هم سالهاست که اقدامی مشابه شما انجام می‌دهد، آیا شما این شیوه را از آنها ایده گرفتید؟

 خیر. وقتی ما شروع به این کار کردیم اصلاً خبر نداشتیم که چنین اقدامی در حال انجام است. البته کار ما یک فرق عمده با اقدامات طلوع دارد. موسسه طلوع بین کارتن‌خواب‌ها غذا پخش می‌کند و آنهایی را که تمایل دارند برای ترک به کمپ می‌فرستد. ما این کارها را انجام می‌دهیم اما هدف اصلی ما فرهنگ‌سازی است. ما می‌خواهیم مردم و کارتن‌خواب‌ها به هم اعتماد کنند.

 مصاحبه از: مرضیه نوری


پایان پیام
بازنشر
نظرات (1)
جمشید نادری | ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۰
0 0
من مسئول کمپ ترک اعتیاد صمدیه اصفهان هستم در صورت صلاح دیدتان با توجه به سرد شدن هوا در امر بستری نمودن افراد بی بضاعت میتوانم اگر کمکی از دستم بر می آید انجام دهم
ارسال نظر