پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 769
۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۵۶
اندازه متن
معاون وزير و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور:

ضرورت ايجاد گفتمان و مشاركت اجتماعي در حوزه مبارزه با مواد مخدر

بسياري تصور مي كنند بيكاري علت مهم اعتياد است اما آمارها می گوید 53 درصد جمعيت معتادان كشور را شاغلان تشكيل مي دهند/ يشترين گروه سني درگير با اعتياد 24-20 سال و 39-35 سال مي باشند/ اعتیاد در گروه سنی 15-19 سال ذر حال افزایش است.
 دكتر كورش پرندمعاون وزير و رييس سازمان آموزش فني

معاون وزير و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در برنامه تلويزيوني مثبت 17 تأكيد كرد: «براي موفقيت در حوزه مبارزه با مواد مخدر ايجاد گفتمان اجتماعي و مشاركت اجتماعي ضروري است. »

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از خبرگزاري موج، دكتر كورش پرند، معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و رييس اين سازمان در برنامه تلويزيوني مثبت17 مورخ 22 مهرماه به موضوع بازتواني معتادان بهبود يافته از طريق مهارت آموزي توأم با كارآفريني پرداخت.

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در سخنان خويش بيان کرد: «در طرح ملي شيوع شناسي مصرف مواد مخدر در سال 1390 در بين جمعيت 64-15 ساله در كشور متأسفانه يك ميليون و 325 هزار معتاد داريم كه از اين تعداد 90.7 ( نود و هفت دهم) درصد مرد و 9.3 (9 و 3 دهم ) درصد زن هستند .»

وي در ادامه اظهار کرد:« نكته حائز اهميت افزايش نرخ معتادان زن است كه زنگ خطري براي كشور ما مي باشد .نرخ شيوع مصرف مواد مخدر بين افراد 64-15 سال 2.65 (2 و 65 صدم ) درصد برآورد شده است . امروز هدف از شركت در اين برنامه اين است كه بيش از 97 درصد از جمعيت كشور كه معتاد نيستند بدانند در مقابل معتادان كشور خود وظيفه اي مهم دارند.»

وي افزود:« بيشترين گروه سني درگير با اعتياد گروه سني بين 24-20 سال و 39-35 سال مي باشند . مسأله مهم افزايش جمعيت معتادان در گروه سني 19- 15 سال است كه بايد به طور جدي به آن پرداخته شود.»

رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور بيان کرد:« نكته حائز اهميت اين است كه بسياري از مردم تصور مي كنند بيكاري علت مهم اعتياد است اما متأسفانه آمارهاي موجود حاكي از آن است كه 53 درصد جمعيت معتادان كشور را شاغلان تشكيل مي دهند، حتي تعدادي از اين افراد داراي شغل دولتي بوده اند.»

دكتر پرند تأكيد كرد:«مهمترين عاملي كه در معتاد شدن افراد مي تواند دخيل باشد پيشنهاد مصرف مواد مخدر از سوي دوستان، بستگان و حتي يكي از افراد خانواده است كه فرد براي ارضاي حس كنجكاوي و تفريح پاسخ مثبت مي دهد.»

وي در ادامه بيان كرد: «در آمار مربوط به معتادان 64-15 سال 55 درصد مصرف مواد مربوط به مصرف ترياك، 6 درصد مصرف شيشه و 9 درصد مصرف هروئين است.»

دکتر کورش پرند بيان کرد: «در گلوگاه هايي كه مورد بررسي قرار گرفتند در حوزه زنان آرايشگاه هايي كه غير مجاز و بصورت غير قانون كار مي كنند يكي از حوزه هاي آسيب مي باشد و همچنين مصرف شيشه براي لاغري عامل ديگر اعتياد است كه البته شيشه باعث لاغري شده اما بافت ها و عضلات بدن را از بين مي برد.»

رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در ادامه اظهار داشت: «در حوزه آقايان در سالن هاي بدن سازي و ورزشگاه هايي كه غير مجاز كار مي كنند افراد مورد آسيب اعتياد مي باشند. »

دكتر پرند تأكيد كرد:« آنچه اهميت دارد موضوع پيشگيري از اعتياد است كه والدين بايد به طور جدي به آن توجه كنند.»

وي افزود: «از نكات مهمي كه برادران و خواهران به خصوص دانش آموزان بايد توجه كنند، مهارت نه گفتن است. ما بايد قدرت نه گفتن را در فرزندانمان ايجاد كنيم.»

معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در سخنان خود بيان کرد: «نظارت كامل محسوس و نامحسوس والدين بر رفتار وكردار فرزندان، اجراي قانون مداري به طور جدي در خانواده از سوي والدين و ايجاد رابطه صميمانه با فرزندان از موضوعات مهمي هستند كه والدين بايد توجه داشته باشند. »

در ادامه دكتر پرند در پاسخ به اين سوال كه نقش دولت در حوزه پيشگيري از اعتياد چيست بيان کرد: «در دولت تعاملي بين واحدهاي مختلف به وجود آمده است كه از جمله مي توان به تعامل بين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، سازمان بهزيستي، سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور ، ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت و درمان، نيروي انتظامي و ساير ارگان ها اشاره كرد كه شهرداري هم در اين امر همكاري و مساعدت دارد. »

رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور اظهار داشت: «چند اقدام در حال انجام است كه بخش اول بحث پيشگيري از اعتياد است كه سندي طراحي شده است و برنامه ريزي صورت گرفته است. »

وي در ادامه بيان کرد: «موضوع پيشگيري از اعتياد به صورت جدي در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و وزارت آموزش و پرورش پيگيري مي شود و وزارت آموزش و پرورش برنامه ريزي در اين حوزه را انجام داده است تا در بحث پيشگيري از اعتياد اقدام لازم صورت پذيرد.»

دكتر پرند افزود: «سازمان امور دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در بخش پيشگيري و مشاوره متمركز شده است و همچنين در سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور نيز برنامه ريزي مناسبي در اين زمينه صورت گرفته است.»

رييس سازمان آموزش فني وحرفه اي کشور با بيان اينکه اعتياد مثل بيماري سرماخوردگي نيست افزود: «بايستي همه ارگانها کمک نمايند تا اين بيماري در کشور از بين رود.»

وي افزود: «کمک به معتادين بهبود يافته در دو نوع (ماده 15 و 16)صورت مي گيرد که نوع اول (ماده 15) زير نظر سازمان بهزيستي و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي فعاليت مي کند که معتادين به صورت داوطلبانه خودشان را براي درمان معرفي مي نمايند.»

معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: «نوع دوم کمک به معتادين (ماده 16) به اين صورت است که نيروي انتظامي اين افراد را از اتوبانها، خيابانها و ... جمع آوري مي کند و به کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر در کمپ هاي در نظر گرفته شده درمان مي شوند.»

دکتر کورش پرند با بيان اينکه اشتغال معتادين بهبود يافته امر مهمي است بايستي به آن توجه نماييم افزود: «در اين زمينه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و به خصوص سازمان آموزش فني وحرفه اي کشور به صورت تخصصي فعاليت مي نمايد. »

منبع : خبرگزاری موج 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر