پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 716
۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
اندازه متن

سیستان و بلوچستان خط مقدم مبارزه با مواد مخدر جهان

افغانستان از سال ۱۹۹۲تاکنون بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است/ 260 هزار هکتار از اراضی کشاورزی افغانستان به تولید خشخاش اختصاص دارد/ 75 درصد مرزهای سیستان و بلوچستان با ایجاد کانال،دیوار و سیم خاردار و نیروهای مسلح مسدود شده است.
سیستان و بلوچستان

جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشروترین کشور جهان در مبارزه با مواد مخدر و سیستان و بلوچستان نیز پیشروترین استان این کشور یا به عبارتی خط مقدم ایران و جهان در جبهه مبارزه با مواد مخدر است.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از خبرگزاری ایرنا، ماده مخدر نامی عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی و شیمیایی است که به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جزو مواد اعتیاد آور طبقه بندی می شود و معمولا خرید و فروش آن ها ممنوع است.

انواع مختلفی از مواد مخدر و اعتیاد آور وجود دارد و به همین دلیل، فرد معتاد در طول زمان، برای ارضا و احیای حس نشئگی، معمولا از یک نوع ماده مخدر به مخدری قوی تر نیازمند می شود.

بنابر آمار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰میلادی، از میان ۲۲۰میلیون مصرف کننده مواد مخدر اعتیاد آور در جهان، بیش از ۱۶۰میلیون نفر (افزون بر ۷۰درصد) حشیش و فرآورده های گیاه شاه دانه هندی (کانابیس) استفاده می کنند.

وابستگان انتظامی و نمایندگان پلیس چند کشور از جمله بلژیک، فرانسه، اسپانیا، هند، پاکستان و روسیه اروپایی و آسیایی در روسیه با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران از تلاش های ناجا درمبارزه با موادمخدر به عنوان پیشروترین کشور جهان قدردانی و اعلام کردند ایران در گذر سال های طولانی همچنان رهبر جهانی مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

باید توجه داشت که در کشور پهناور ایران، سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از دروازه های ورود کالا توسط قاچاقچیان محسوب می شود زیرا همجواری با دو کشور پاکستان و افغانستان از یکسو و دست داشتن در آب های آزاد جهانی از سوی دیگر زمینه را برای ورود هرچه بیشتر این مواد فراهم کرده است.

همسایگی با این دو کشور علاوه بر برخی مزیت های تجاری مشکلات عدیده ای را از جمله قاچاق مواد مخدر، انسان، سوخت، سلاح، و ورود اشرار را در پی داشته است.

افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا

افغانستان از سال ۱۹۹۲تا کنون بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است که نبود یک ساختار اقتصادی صحیح و نیز نبود امنیت، کشاورزان افغان را به کشت مواد مخدر واداشته است.

بر اساس گزارش های موجود ارزش جهانی این صنعت غیر قانونی در سال ۲۰۱۲حدود ۷۰میلیارد دلار برآورد شد، تنها ۲٫۵میلیارد از کل این در آمد به کشاورزان افغان و بقیه آن به قاچاقچیان مواد مخدر در سطح جهان می رسد.

با این حال در آمد مواد مخدر ۳۵درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می دهد، به همین دلیل مبارزه با این بخش یکی از مشکلات مهم دولت افغانستان محسوب می شود.

میزان تولید مواد مخدر در این کشور، از زمان جنگ افغانستان و حضور آمریکا و همپیمانش رو به افزایش گذاشته است و امروز در بالاترین سطح خود در طول تاریخ این کشور قرار دارد.

بنابر آمار سال ۲۰۱۴ (میلادی) 260 هزار هکتار از اراضی کشاورزی افغانستان به تولید خشخاش اختصاص دارد که این بخش موجب اشتغال ۴۱1هزار نفر از مردم این کشور شده است.

افغانستان و پاکستان صادر کننده 100 درصد مواد مخدر به ایران

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: «در حال حاضر 90 درصد مواد مخدر قاچاق کشور از مرز پاکستان و 10 درصد از مرز افغانستان به کشور وارد می شود.»

محمدهادی مرعشی ادامه داد:« از آنجاییکه مرزهای شمالی استان به طور کامل مسدود شده است رویکرد قاچاقچیان به انتقال این مواد از پاکستان است.»

وی خاطر نشان کرد:« افغانستان سالانه حدود 8 هزار تن تولید مواد مخدر دارد و قاچاقچیان برای ورود مواد مخدر به ایران وارد پاکستان و از آنجا سعی در ورود به ایران دارند.»

وی ابراز کرد: «هم اینک تولید مواد مخدر در پاکستان به سمت تولید مواد مخدر صنعتی بخصوص شیشه رفته است.»

تحول کشفیات در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان در سال جاری شاهد یک تحول عظیم در زمینه کشف مواد مخدر و مبارزه با سوداگران مرگ بوده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت:« این استان بیشترین آمار کشف مواد مخدر را در سال جاری در سطح کشور داشته است.»

مرعشی ادامه داد: «در شش ماه نخست امسال 91 تن انواع مواد مخدر در این استان کشف شده که در همسنجی با میزان کشفیات سال قبل در این بازه زمانی بیش از 50 درصد رشد داشته است.»

وی خاطر نشان کرد حدود 80 درصد کشفیات و قاچاق مواد مخدر در پنج استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و رضوی بوده که یک پنجم کل این کشفیات مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: «متوسط کشفیات در سیستان و بلوچستان 120 تن در سال بوده است که با برنامه ریزی های انجام شده پش بینی می شود این میزان در سال جاری به 300 تن برسد.»

یکی از دلایل وجود این میزان کشفیات وجود نیروهای نظامی و انتظامی در گلوگاه های ورود و نیز فعالیت این نیرو ها در پاسگاه ها و راه ها و بهره گیری از نیروی اطلاعاتی است.

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:« امسال افزون بر 32 تن مواد مخدر تنها در نقاط صفر مرزی کشف شده است در صورتی که اگر این میزان مواد مخدر به کشور وارد می شد تبعات سوئی برای جامعه برجای می گذاشت.»

سردار سرتیپ دوم پاسدار رهام بخش حبیبی افزود:« با تلاش مرزبانان استان در سال جاری بیش از شش میلیون لیتر مواد سوختی در نقطه صفر مرزی استان کشف شد و کشف مشروبات الکلی نیز در همسنجی با سال قبل 20 درصد افزایش داشته است.»

وی تصریح کرد: «چهار جرم اصلی جهانی از جمله قاچاق انسان، مواد مخدر، اسلحه و شرارت در مرزهای همجوار استان قابل مشاهده است که تا کنون همه این موارد با کمک و یاری خداوند و تلاش های فرزندان این مرز و بوم در مرزهای سیستان و بلوچستان کنترل و از ورود آنها به داخل کشور جلوگیری شده است.»

وی اظهار داشت:« پس از حضور کشور های خارجی به ویژه آمریکا در حاشیه مرز ایران و درون افغانستان، کشت مواد مخدر در کشور همسایه چندین برابر افزایش یافته است.»

سردار حبیبی افزود: «با توجه به کنترل شدید مرز، قاچاقچیان برای انتقال مواد مخدر از منجنیق های دست ساز استفاده می کنند که آن هم با تلاش مرزبانان کشف می شود.»

وی ادامه داد: «هم اینک با پشتیبانی و حمایت مردم، وضع امنیت استان بسیار خوب و عالی ارزیابی می شود.

وی خاطر نشان کرد: کار مرزبانی در واقع همراهی مردم است زیرا کار اصلی حفظ امنیت مرز را مردم بر عهده دارند.»

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان گفت: «هم اینک 75 درصد مرزهای استان با روش های مختلف از جمله ایجاد کانال، دیوار و سیم خاردار و نیز استقرار نیروهای مسلح در نقاط مختلف، مسدود شده است و تنها برخی نقاط صعب العبور هنوز مسدود نشده که به زودی بسته خواهد شد.»

با این تفاسیر و با توجه به پیشرو بودن ایران در کشف مواد مخدر می توان گفت سیستان و بلوچستان پیشرو ترین استان در جهان از لحاظ مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک دیو خانمان سوز است.

منبع : خبرگزاری ایرنا


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر