پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 70
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۳
اندازه متن
مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

لزوم همکاری ایران و آسیای مرکزی در مبارزه با قاچاق موادمخدر/ ضرورت کشت جایگزین در افغانستان

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به ضرورت همکاری ایران و آسیای مرکزی در بحث مبارزه با قاچاق موارد مخدر گفت: «تنها با همکاری صادقانه کشورهای همسایه افغانستان مبارزه با مواد مخدر نتیجه خواهد داد.»
محمود بیات، مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) ، محمود بیات به بررسی نتایج کنفرانس بین‌المللی «تحکیم همکاری‌های بین‌المللی برای مبارزه با مواد مخدر» که در دوشنبه برگزار شد، پرداخت.

وی برگزاری این کنفرانس از سوی دولت تاجیکستان و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته ملل متحد را دارای اهمیت ویژه دانست و گفت: «در این همایش هیئت‌های کشورهای هم‌مرز با افغانستان و همچنین کشورهای کمک‌کننده و سازمان‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای شرکت کرده و وضعیت مواد مخدر و روندهای آن در شرایط فعلی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.»

بیات در ادامه افزود: «تلاش شد تا از طریق طرح نقطه نظرات مراجع مربوطه ملی و منطقه‌ای زمینه برای جلب توجه جامعه جهانی نسبت به این مشکل و آمادگی لازم برای نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2016 که به بحث مبارزه با مواد مخدر اختصاص خواهد یافت، فراهم شود.»

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران ادامه داد: هیئت‌های شرکت‌کننده با تاکید بر افزایش کشت و تولید مواد مخدر، ازدیاد تولید را باعث تحمیل مشکلات بیشتری برای مردم و دولت‌های منطقه دانستند.

به گفته بیات، هیچ کشوری به‌تنهایی قادر به حل این معضل نخواهد بود و در این راستا همکاری‌های صادقانه یکی از ابزار مهم تلقی می‌شود، متاسفانه شرایط حاکم بر افغانستان و عدم وجود نظم و امنیت لازم در این کشور زمینه بیشتری را برای تولید مواد مخدر فراهم کرده است. امروز بخش‌های از افغانستان را کسانی در اختیار دارند که یا اجازه کشت خشخاش را می‌دهند و یا مردم را به آن وا می‌دارند.

وی ضمن اشاره به موضوع تبعات منفی قاچاق مواد مخدر در منطقه، تصریح کرد: «کشورهای همسایه و بخصوص ایران به خاطر داشتن مرز طولانی با افغانستان و پاکستان (مواد مخدر عمدتا از طریق پاکستان وارد ایران می‌شود) و مواجه شدن با تهدید مواد مخدر خسارات زیاد مالی و جانی را متحمل می‌شوند بنابراین هم ایران و هم عده‌ای از کشورهای منطقه همواره کمک به افغانستان برای حل این مشکل را مد نظر دارند.»

بیات افزود:«در یکی از بندهای سند پایانی کنفرانس دوشنبه با توجه به نشست ویژه سال آینده مجمع عمومی سازمان ملل بحث ارائه کمک موثر به افغانستان مطرح شده است. منظور از کمک‌ موثر تدوین برنامه ویژه با مشارکت همه کشورهاست تا بتوان در افغانستان کشت جایگزین و معیشت بدیل داشت و امنیت را تامین کرد.»

این مقام مسئول ستاد مبارز با مواد مخدر ایران گفت: «بیشتر سخنرانان کنفرانس دوشنبه مواد مخدر را باعث رشد افراطی‌گری و تروریسم دانستند .»

بیات در پاسخ  به این سوال که چرا همکاری‌های ایران با کشورهای آسیای مرکزی که از ناحیه مواد مخدر با مشکلات متعددی رو به رو هستند، در سطح لازم وجود ندارد، گفت: «وقتی کشت و تولید مواد مخدر رو به افزایش است، طبیعتا مسائل هم گسترده‌تر می‌شود. بنابراین بایستی سطح همکاری‌ها با آسیای مرکزی را ارتقاء دهیم.»

وی ادامه داد، البته در حال حاضر نیز همکاری‌های دنبال می‌شود. به عنوان مثال بین کشورهای منطقه مبادله اطلاعات عملیاتی (تحویل نظارت‌شده) صورت می‌گیرد. اما اینکه در لحظه وقوع همه بتوانند اطلاعات را در کوتاه‌ترین فاصله تبادل کنند، از موضوعاتی بود که در نشست دوشنبه به آن پرداخته شد.

وی در ادامه این بحث به راه‌کارهای حل مشکل اشاره و تصریح کرد: «در جمهوری اسلامی مرکز طراحی عملیات مشترک ایران، افغانستان و پاکستان ایجاد شده است که اطلاعات را بین این 3 کشور و همچنین مرکز هماهنگی و تبادل اطلاعات مبارزه با قاچاق مواد مخدر در آسیای مرکزی مبادله می‌کند.»

مدیر کل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری‌های ایران با تاجیکستان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما و طرف تاجیک در اغلب نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از مواضع مشترکی برخوردار می‌باشیم و بین خود نیز یادداشت تفاهم همکاری به امضا رسانده‌ایم و از این طریق پلیس 2 کشور در ارتباط هستند.

بیات در پایان افزود: «ارتباط ایران با کشورهای منطقه در مورد مبارزه با مواد مخدر نزدیک است و در این زمینه تهران فعالیت‌های متعدی را تاکنون صورت داده و یا در دست انجام دارد.»

منبع: خبرگزاری فارس



پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر