پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 651
۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۲
اندازه متن
رئیس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

آمارهاي مصرف مواد، نگران‌کننده است

در دهه 70، آمار اعتیاد در زنان 4.5 درصد از کل مصرف کننده‌ها بود که اکنون با توجه به آمار رسمي‌به 10 درصد رسیده است/حداقل روزانه 100 نفر جدید آلوده موادمخدر می‌شوند/از ابتدای انقلاب اسلامي‌تا سال گذشته 18 میلیون دستگیری داشتیم (البته با تکراری‌ها).
علی هاشمی رئیس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع

آمارها مي‌گويد كه روند مصرف مواد مخدر در ايران روند رو به فزوني دارد. شايد دسترسي آسان به مواد مخدر و شايد هم فقدان آموزش هاي لازم سبب شده تا امروز مصرف علني مواد مخدر بيش از پيش شود.

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از روزنامه قانون ، رئیس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اين باره با بیان اینکه یک نگرانی دیگر ما مصرف مواد مخدر در جمعیت زنان است، می‌گوید:« در دهه 70، آمار اعتیاد در زنان 4.5 درصد از کل مصرف کننده‌ها بود که اکنون با توجه به آمار رسمي‌به 10 درصد رسیده است. »

هاشمي‌می‌افزاید:« طبق برآورد اجمالی در یک دهه اخیر روزانه 8 نفر بر اثر موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند و از سوی دیگر حداقل روزانه 100 نفر جدید آلوده موادمخدر می‌شوند.»

وی در ادامه به آمار دستگیرشدگان مرتبط با موادمخدر اشاره و عنوان می‌کند:« از ابتدای انقلاب اسلامي‌تا سال گذشته 18 میلیون دستگیری داشتیم (البته با تکراری‌ها) که از این تعداد 45 درصد ارتباط مستقیم با موادمخدر (قاچاقچيیان، خرده فروش‌ها و...) و 19-18 درصد نیز جرائمي‌هستند که به صورت غیرمستقیم مرتبط با اعتیاد هستند یعنی فرد معتاد به بزه هایی چون قتل، سرقت و ... اقدام می‌کند. در واقع حدود 65 درصد دستگیری‌ها و زندانی‌های ما مربوط به موادمخدر است.»

وی درباره میزان دسترسی به موادمخدر گفت: «در زمان مدیریت بنده زمان دسترسی به مواد مخدر 25 دقیقه بود. مدتی پیش برای انجام تحقیقاتی به یکی از شهرهای شمالی رفته بودم و با معتادی صحبت ‌کردم. او می‌گفت کافی است تماس بگیرم تا دو دقیقه بعد مواد را به من برسانند. در تهران هم حدود هفت سال پیش طی بازدیدی از یک کمپ معتادی می‌گفت که 10 دقیقه‌ای با پیک برایم مواد می‌آورند. چرا دسترسی به مواد مخدری که پیامدهایی چون اعدام، زندان و آسیب‌های متعدد بر خانواده و ده‌ها ناهنجاری اجتماعی در پی دارد به این راحتی و سهولت در دسترس است. متاسفانه این موضوع نشان دهنده وضع نابسامان توزیع موادمخدر در کشور است.»

هاشمي‌همچنین به آمار اعتیاد در کارگران اشاره و عنوان می‌کند: «کارگران رکن اقتصاد مقاومتی هستند. براساس آخرین تحقیقات انجام شده 21 درصد کارگران در بعضی محیط‌های صنعتی بزرگ معتاد هستند.»

بالاترین نرخ مصرف مواد در جمعیت 35 تا 39 سال

وی در ادامه به اعلام نتایج پژوهش گسترده‌ای که در سال 90 توسط دکتر تقی آزاد ارمکی طی مقاله ای منتشر شد می‌پردازد و می‌گوید: «در سال 90 تعداد تقریبی جمعیت مصرف کننده 3 میلیون و 150 هزار نفر برآورد شد.»

 بر این اساس 52.19 درصد از معتادان تریاک، 2.83 درصد شیره، 9.77 درصد هروئین، 3.08 درصد اکستازی ، 26.22 درصد شیشه، 15.94 درصد کراک و 6.43 درصد حشیش مصرف مي‌کردند که برخی مصرف چندگانه و مشترک دارند و به همین علت مجموع درصد این اعداد از 100 بیشتر می‌شود.»

رئیس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره توزیع سنی مصرف‌کنندگان هم توضیح می‌دهد و می‌گوید:« در جمعیت 60 سال به بالا پایین‌ترین نرخ مصرف و در جمعیت 39 تا 35 ساله بالاترین نرخ مصرف را شاهدیم. بر این اساس سن اولین مصرف مواد تا قبل از 15 سالگی را در 5.6 درصد معتادان داریم و میانگین اولین مصرف 19 تا 21 سال است.»

وی درباره محل اولین مصرف هم می‌گوید:« 38.77 درصد در منزل یکی از دوستان ، 22.46 درصد در منزل خود ، 8.29 درصد در پارک‌ها، 7.22 درصد در اماکن مخروبه  5.88 درصد در خوابگاه دانشجویی ، 4.81 درصد در محل کار ، 3.74 درصد در مدرسه و 2.41 درصد از معتادان در سربازخانه برای اولین بار مواد را تجربه کرده‌اند.بر اساس این پژوهش 33.7 درصد از معتادان روزانه چند بار مواد مخدر مصرف می‌کنند.»

وی همچنین به نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اشاره و عنوان می‌کند:« بر اساس این نظرسنجی میانگین تمایل به مصرف مواد درجامعه آماری 1230 نفره در کل کشور، 16.81 درصد بوده است و این خود یک زنگ خطر است. همچنین به طور میانگین 28 درصد مردم نسبت به مصرف مواد نگرش مثبت دارند.در سال 90 تعداد تقریبی جمعیت مصرف کننده 3 میلیون و 150 هزار نفر برآورد شد. بر این اساس 52.19 درصد از معتادان تریاک، 2.83 درصد شیره ، 9.77 درصد هروئین ، 3.08 درصد اکستازی ، 26.22 درصد شیشه ، 15.94 درصد کراک و 6.43 درصد حشیش مصرف مي‌کردند. 65.5 درصد از افراد مصاحبه شونده اعلام کرده‌اند در آینده وضعیت مواد مخدر بدتر می‌شود و به این معناست که به اقدامات انجام شده امیدی ندارند.»

وی با بیان اینکه از دیدگاه بیش از 77 درصد مردم، اصلی‌ترین عامل موثر در جلوگیری و کنترل مصرف مواد خود فرد است و در ردیف دوم خانواده، سوم دوستان و چهارم دولت قرار دارد، می‌گوید: «این موضوع هم بار مثبت دارد و هم بار منفی. اگر خانواده آگاه باشد مي‌تواند بازوی کنترلی خوبی باشد.»

منبع : روزنامه قانون

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر