پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 610
۰۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۱۸
اندازه متن

تحقیقات درباره اعتیاد کاربردی نیست/ هر سال میلیارد‌ها تومان در بحث پیشگیری هزینه‌ می‌شود

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به هزینه‌های زیاد آمارگیری درباره مصرف کنندگان مواد، گفت: روند تحقیق فعلی عدد اشتباهی از میزان معتادان کشور را به ما می‌دهد که برنامه ریزی‌های برای مقابله با اعتیاد را به انحراف می‌کشاند.
دکتر سعید صفاتیان

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد(ادنا) و به نقل از خبرگزاری ایلنا، سعید صفاتیان درباره اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف مواد مخدر در کشور گفت: به دلیل اینکه در کشور شاهد تغییر الگوی مصرف از مواد سنتی به مواد صنعتی هستیم، متاسفانه سن مصرف مواد مخدر در کشور کاهش یافته است.

وی گفت: عموما سن مصرف مواد مخدر صنعتی زیر 20 سال است. در سال 86 در ایران آمار مصرف‌کنندگان مواد روانگردان 4 درصدمعتادان را به خود اختصاص می‌داد و در سال 91 تحقیقات نشان داد که 25 درصد از معتادان را به خود اختصاص داده است. همچنین اعتیاد در بین زنان نیزدو برابر شده که نگران کننده است.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تحقیقی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی در حال انجام است که خود همین تحقیق به دلیل الگویی که در روند آن استفاده می‌شود می‌تواند چالش زا باشد.

وی افزود: تحقیقاتی در سال 86 و 91 انجام شد و الان هم از همان روش استفاده می‌کنند.

صفاتیان گفت: روند تحقیق به این گونه است که مامور جمع آوری آمار به درب منازل می‌رود و درباره مصرف مواد مخدر سوال می‌کند که آیا سابقه مصرف مواد دارید؟

وی افزود: متد تحقیق باید تغییر کند. اعتیاد و مصرف مواد در کشور ما جرم تلقی می‌شود و کسی به صورت علنی به مامور اخذ آمار اعلام نمی‌کند که مصرف‌کننده مواد مخدر است یا فردی در منزل آنها مصرف کننده مواد است.

صفاتیان تاکید کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر برای یکبار هم که شده باید روش مناسب و علمی را برای آمار گیری مصرف کنندگان مواد انتخاب کند.

وی افزود: نیاز است از تیم‌های دانشگاهی استفاده کند و روش مناسبی را برای این مهم درنظر بگیرد.

رئیس کارگروه کاهش تقاضا در کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متد‌ی که در شرایط کنونی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد مربوط به کشور‌هایی است که اعتیاد در آنها جرم نیست.

وی افزود: در ایران با چنین روشی درباره میزان معتادان به مواد مخدر و یا مصرف کنندگان الکل آمار درستی بدست نمی‌آید.

صفاتیان با اشاره به هزینه‌های زیادی که برای چنین تحقیقاتی صرف می‌شود؛ گفت: روند تحقیق فعلی در حوزه اعتیاد عدد اشتباهی از میزان معتادان کشور را به ما می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های درست برای مقابله با پدیده شوم اعتیاد را به انحراف می‌کشاند.

وی تاکید کرد: طبق برنامه ششم توسعه در سال 95 باید اعتیاد به میزان 25 درصد در کشور کاهش داشته باشد. اما عدد و ارقامی که از چنین تحقیقاتی بدست می‌آید اعداد و ارقامی نیست که واقعی باشد.

صفاتیان همچنین درباره وضعیت مصرف مواد مخدر در مدارس و اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: متاسفانه تاثیر مصرف بودجه‌ای که وزارت آموزش و پرورش برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر دریافت می‌کند؛ ملموس نیست.

وی گفت: این وزارت خانه‌ در برخی مدارس بحث پیشگیری از مصرف مواد را در قالب بحث‌های آموزشی انجام داده است اما هنوز بررسی نکرده تا مشخص شود آیا این روش موجب کاهش مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان شده است یا خیر!

صفاتیان گفت: مشکل ما در بحث پیشگیری از مواد مخدر این است که اقداماتی که در این حوزه انجام می‌شود کاربردی نیست. ما در حوزه پیشگیری دارای ضعف هستیم و موفق نبوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هر سال میلیارد‌ها تومان در بحث پیشگیری هزینه‌ می‌شود؛ گفت: باید شاخصها و روش تحقیقی مناسبی در بحث پیشگیری از مواد مخدر ایجاد شود در غیر این صورت تلاش‌ها به ثمر نمی‌نشیند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر