پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 590
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۱
اندازه متن
شهرداری تهران با ایجاد مرکز ٥ هزار نفره صفرتا صد ساماندهی معتادان را در دست می‌گیرد:

با معتادان شوش عکس یادگاری می‌گیرند و می‌روند

التیامی کوچک روی زخم عمیق شیشه‌ای/با شوش و هرندی عکس یادگاری می‌گیرند و می‌روند/اسکناس‌های رنگی در دستان سیاه/شهرداری صفر تا صد کار را دستش می‌گیرد
بوستان هرندی

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از روزنامه شرق، محله شوش و هرندی سال‌هاست درگیر زخم عمیق اعتیاد است. معتادان کارتن‌خواب این محله هر روز از یک نقطه به نقطه دیگر کوچ داده می‌شوند و حالا مدتی است در یک پارک به نام حقانی دور هم جمع‌اند؛ روی چمن و کارتن می‌خوابند و همان‌جا مردم و گروه‌های مردمی غذا و لباس برایشان می‌آورند و همان‌جا موادشان تأمین می‌شود.

 شهرداری تهران از چندی قبل اقدام به هدایت و سوق‌دادن کارتن‌خواب‌های محله هرندی در منطقه ١٢ تهران به سمت یک محدوده و پارک خاص کرد تا به‌این‌ترتیب، علاوه بر ایجاد فضایی سالم برای زندگی مردم این منطقه، کنترل بیشتری روی این تعداد معتاد و کارتن‌خواب پرآسیب داشته باشد.

التیامی کوچک روی زخم عمیق شیشه‌ای

شهرداری تهران در منطقه ١٢، هم‌زمان با این هدف خود اقدام به انجام برخی اقدامات محله‌ای در هرندی کرده تا برخی از سرانه‌ها و نیازهای اولیه زندگی مردم این محلات را به آنها برگرداند. شست‌وشوی پارک‌ها و گذرها و معابری که از بوی تعفن نمی‌توان در آنها لحظه‌ای ماند یکی از این اقدامات است. شهرداری تهران با حذف معتادان از این پارک‌ها و محلات در کنار افزایش فضای سبز، ایجاد فضای اختصاصی برای کارگران فصلی برای اینکه با معتادان یک جا نمانند، قراردادن گشت‌های ویژه برای کنترل این معتادان و... تلاش کرده فقط در یک نقطه آسیب را کنترل کند و از اشاعه آن بکاهد. شهرداری همچنین در همین محله و در فاصله کمی از پارک‌های خواجوی کرمانی و حقانی و بهاران و... دو مدرسه متروکه را تملک کرده تا با ایجاد دو مجموعه برای زنان معتادِ کارتن‌خواب، نسبت به ترک اعتیاد و کارآفرینی برای آنها در همین محله اقدام کند. شهرداری تهران در اقدام دیگری یک مدرسه را تبدیل به مکانی برای تحصیل کودکان کار، برگزاری کلاس‌های کاهش آسیب برای مردم محله، مدرسه فوتبال، مهدکودک و... کرده است. این مدرسه‌ با مجوز وزارت آموزش‌وپرورش فعال شده و قرار است در ساعت‌هایی که کودکان کار این محله می‌توانند درس بخوانند، فعال باشد.

مردم محله هرندی جزء محروم‌ترین اقشار جامعه هستند که در چند دهه گذشته شرایط اجتماعی و سیاسی و اقتصادی اثری بر روند زندگی آنها نداشته است. بیشتر خانه‌های آلونکی ٤٠، ٥٠ متری آنها چند خانوار را در خود جای داده است که بسیاری از آنها در دام اعتیاد هستند. تعدادی از مردم محله هرندی در گفت‌وگو با خبرنگار «شرق» از تصاویری که فرزندانشان هر روز در مسیر رفتن به مدرسه و برگشتن می‌ببینند، می‌گویند؛ از معتادانی که جلوی چشم آنها ادرار می‌کنند و همان‌جا می‌خوابند و ممکن است هر اقدام دیگری هم انجام دهند. او می‌گوید: « این معتادان خطرناک هستند و حتی جرئت برخورد و مقابله با آنها را نداریم، چند باری که برخورد کردیم تا مدت‌ها برای خانواده‌مان مشکل ایجاد می‌شد. اهالی دل پری دارند و می‌گویند: «این محله دستشویی عمومی ندارد و حتی در پارک‌ها هم دستشویی وجود ندارد و معتادان در هر جایی، حتی جلو چشم ما قضای حاجت می‌کنند یا موادشان را می‌کشند. »

با شوش و هرندی عکس یادگاری می‌گیرند و می‌روند

بسیاری از مردم این محله، حتی آنهایی که در قالب گروه‌های مردمی در حال کمک به شهرداری هستند امید چندانی به موفقیت این طرح‌ها ندارند. آنها می‌گویند در این سال‌ها ما فقط محل عبور و دلیل شعاردادن مسئولان بودیم و هر بار با یک طرح آمدند و با ما عکس گرفتند و رفتند و پشت‌سرشان را هم نگاه نکردند.

بنابر اعلام گروه‌های محلی که اقدام به نظرسنجی از بیش از سه هزار خانوار محله هرندی کرده‌اند، دو عامل امنیت و سلامت در صدر خواسته‌ها بوده و در‌عین‌حال، انواع بیماری‌های عفونی مورد اشاره قرار گرفته است. یکی از مسئولان محلی می‌گوید: «معنای امنیت در این محله به جای مردم برای قاچاقچیان و معتادان تعریف شده و اگر در محله‌های دیگر خاله‌نرگس و خاله‌سارا معنای دیگری دارد، اینجا این خاله‌نرگس و خاله‌سارا، زنان ساقی هستند که مواد زنان و مردان این محله را تأمین می‌کنند. او می‌گوید برخی از خانه‌های این محل برای راحت‌کردن خیال خود که مزاحمی نداشته باشند دم در دوربین هم نصب کرده‌اند. یکی دیگر از همین اهالی می‌گوید آن‌قدر روند تهیه و قیمت مواد مخدر در این محله راحت و بدون دردسر و در دسترس است که از محلات دیگر شهر حتی از ورامین برای این ساقی‌ها مشتری می‌آید، با کوله‌پشتی خالی می‌آیند و با کوله پر می‌روند و کسی هم مزاحم آنها نمی‌شود. همین حالا شما وارد پارک حقانی شوید، روند خریدوفروش را به چشم می‌بینید.»

اسکناس‌های رنگی در دستان سیاه

راست می‌گوید. زنان و مردان فروشنده از سایر معتادان قابل تشخیص هستند؛ یکی، دو نفر مرد هیکلی دوروبرشان هستند و یک موتور هم برای مواقع ضروری که روشن کنند و فلنگ را ببندند. آنها هنوز جان اینکه از دست مأموران فرار کنند را دارند؛ بسیاری‌ از آنها هنوز معتاد نیستند و آنهایی هم که معتادند، هنوز اول کارند و موی رنگ‌کرده و آرایش صورتشان یا تی‌شرت رنگی و بازوهای آمپول‌خورده و ورم‌کرده‌شان از امید و انگیزه در آنها حکایت دارد؛ چیزی که معتادان متجاهر مدت‌هاست آن را از دست داده‌اند. اسکناس‌های رنگی در دستان سیاه و چرکش می‌چرخد و بعد با یک تا آنها را داخل لباس می‌چپاند. احتمال حمله‌کردن و هر اتفاق دیگری هست، پس باید مسالمت‌آمیز کنارشان بمانی و رد شوی! آنها مهم‌ترین آدم‌های این پارک و اصلی‌ترین شخصیت‌های زندگی آدم‌های ساکن در این پارک هستند. خودشان واقعیت این وابستگی را می‌دانند و همین مسئله باعث شده بدون نگرانی روی چمن‌ها لم بدهند و بازی کنند.

شهرداری صفر تا صد کار را دستش می‌گیرد

شهرداری تهران طبق قانون همواره مسئول جمع‌آوری و ایجاد فضایی برای نگهداری موقت یا دائم معتادان و کارتن‌خواب‌ها بوده است، اما همواره از همین جهت مورد اتهام و حتی آسیب هم بوده است. نمونه آخر این آسیب را باید آتش‌سوزی اخیر در مرکز «شفق» دید؛ وقتی که دولت (استانداری تهران) به‌منظور فراهم‌کردن شرایط برای حضور معتادان کارتن‌خواب در مرکز شفق یا مراکز دیگر دستور بالادستی صادر کرد. شهردار تهران در آخرین اظهارنظر، مخالفت خود را با این نوع اجرای ماده ١٦ و نگهداری اجباری معتادان اعلام کرد و حالا خبرنگار «شرق» مطلع شده است محمد باقر قالیباف دستوری متفاوت و ویژه برای ساماندهی کارتن‌خواب‌های معتاد و متجاهر صادر کرده است. او تصمیم دارد مسئولیت این ظرفیت جدید چند هزار نفری را صفر تا صد در دست بگیرد تا دیگر شاهد اتفاقاتی، مانند حادثه شفق نباشیم. حجت‌الاسلام میثم امرودی، ضمن تأیید اقدامات شهرداری تهران در محله هرندی، به «شرق» گفت:« شهرداری تهران درحال‌حاضر، دوهزارو ٩٠٠ ظرفیت برای نگهداری معتادان کارتن‌خواب دارد که فقط هزار نفر از آن استفاده می‌کنند. شهرداری فضای دیگری را با ظرفیت پنج هزار نفر در «شرق» در حال آماده‌سازی دارد و تلاش می‌کنیم ظرفیت نگهداریمان را به شش هزار نفر برسانیم. درحال‌حاضر هم در حال رایزنی هستیم تا زودتر تملک را انجام داده و این مرکز را آماده کنیم. »

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران معتقد است سال‌هاست همه‌چیز تهران از «اتلاف موش» تا «ارتقای هوش» به نام شهرداری تمام می‌شود و در ادامه می‌گوید:« به هر صورت شهرداری بیش از تکلیف و ظرفیت پای کار آمده است. »

محمدرضا آذرنیا، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر استان تهران هم در گفت‌وگو با «شرق» با تأیید این خبر که شهرداری تهران در شرق تهران در حال آماده‌سازی مرکزی چهار تا پنج هزار نفری برای معتادان کارتن‌خواب است، گفت: «تمام اقدامات و مجوزها و هماهنگی‌های لازم برای ایجاد این مرکز انجام شده و مشکلی در این باره وجود ندارد. »

وی گفت این مرکز با مجوز وزارت بهداشت و مدیریت شهرداری تهران اداره خواهد شد و درواقع شهردار تهران تصمیم گرفته خودش وارد این کار شود و همه کار را در دست بگیرد و وقتی خودشان می‌خواهند این کار را انجام دهند، ما هم استقبال می‌کنیم. با این روند کار شهرداری در شوش و هرندی موافق هستیم و این روش که شهرداری خودش معتادان را جمع‌آوری، نگهداری و ساماندهی کند، روند مطلوبی است.  فارغ از اینکه مسئولان پشت میزهای مختلف چه برنامه‌ای برای معتادان و کارتن‌خواب‌های تهران دارند و نمره دیکته شهرداری تهران در محله شوش، هرندی و مرکز جدید نگهداری معتادان چند می‌شود، باید پایان‌یافتن پاییز را یادآوری کنیم. زمستان برنامه و طرح ضربتی، معتاد و کارتن‌خواب یا افراد سالم را از هم تشخیص نمی‌دهد و باید قبل از آمدن سرما تکلیف این بمب شیشه‌ای نگه‌داشته‌شده در پارک حقانی روشن شود.

معصومه اصغری

منبع : روزنامه شرق 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر