پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 545
۲۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۲۰
اندازه متن
معاون فرهنگی وزارت ورزش عنوان کرد:

سهم بزرگ ورزش در پیشگیری از اعتیاد

معاون فرهنگی وزارت ورزش با اشاره به سهم بزرگ ورزش در پیشگیری از اعتیاد خواستار افزایش اطلاع رسانی از عوارض مواد نیروزا و محرک‌های صنعتی شد.
عبد الحمید احمدی معاون فرهنگی وزارت ورزش

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از خبرگزاری مهر ،عبد الحمید احمدی گفت : «ورزش یکی از مهمترین بخش‌های است که در رابطه با کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد نقش پررنگی دارد. ورزش سهم بزرگی در پیشگیری از اعتیاد دارد و در صورتی که مردم به فواید ورزش چه در رشته‌های خاص و چه ورزش همگانی آشنا باشند، آن را در سبک زندگی خود جای داده و به طریقی می‌توانند خود را از بلیه خانمان سوز اعتیاد مصون سازند.»

وی افزود:« کسی که اهل ورزش باشد از آلودگی به مواد مخدر دور می‌ماند و ورزش با اعتیاد به هیچ عنوان کنار هم قرار نمی‌گیرند. ورزشکار نه تنها دارای زندگی سالم است بلکه از اعتیاد نیز محفوظ و مصون است. لذا توجه به مساله ورزش به ویژه میان جوانان و نوجوانان هم از لحاظ پرکردن اوقات فراغت آنها و هم به لحاظ مصونیت از اعتیاد بسیار حائز اهمیت استفاده از آن است.»

معاون فرهنگی وزارت ورزش با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند هزینه های ورزش بسیار سنگین است و خانواده‌ها با سطح درآمد متوسط قادر به استفاده از آن نیستند، گفت: «برخی از ورزش‌ها نیاز به پرداخت مبالغی دارد ولی این مساله در همه رشته‌های ورزشی عمومیت ندارد و کسی که اهل ورزش باشد با ارزان ترین شرایط هم ورزش مي‌كند.»

وی در رابطه با مصرف روانگردان‌ها میان جوانان گفت: «بخش عمده ای از اعتیاد افراد با مخدرهای صنعتی به دلیل ناآگاهی ایجاد شده است که ارتقاء اطلاع رسانی‌ها در این زمینه ضرورت دارد. باشگاه‌های ورزشی، رسانه‌ها و نهادهای مسئول باید در این زمینه هشدار لازم را ارائه دهند. وزارت ورزش نیز این مساله را از وظایف خود می‌داند تا ورزشکاران از عدم آگاهی با بهانه افزایش نیروی بدنی اغفال تبلیغات سوء نشوند.»

احمدی افزود : «قهرمان تنها متعلق به خودش نیست و برای جامعه و کشور اهمیت زیادی دارد. این افراد دارای مسئولیت اجتماعی هستند و همیشه مورد توجه مردم و رسانه‌ها بوده‌اند؛ لذا باید در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر سهیم باشند تا تاثیرات مثبت فراوانی را در جامعه برجای گذارند.»

وی با اشاره به اینکه ورزش همواره در معرض انواع مواد نیروزا و ممنوعه قرار دارد، تصریح کرد:« بخش‌های فعالی در وزارت ورزش در این رابطه وجود دارد و تنبیهات جدی نیز برای ورزشکاران در نظر گرفته شده، هشدارهای لازم در این زمینه به همه ورزشکاران ارائه می‌شود و مجازات‌هایی همچون محرومیت مادام العمر از مسابقات ورزشی پیش بینی شده است.»

معاون فرهنگی وزارت ورزش  در ادامه با بیان اینکه ورزش با تعرق و افزایش ضربان قلب، کاهش اضطراب و افسردگی را موجب می شود، عنوان داشت: «ورزش در درمان اعتیاد و ترک آن بسیار موثر است و ترک اعتیاد در واقع به معنای تغییر الگوی زندگی فرد به سمت زندگی بدون آسیب است این تغییر شامل نحوه  تغذیه و ورزش نیز هست برای آنکه فرد در مقابل وسوسه مصرف مواد مقاومت کند. بنابراین توجه بیشتر به امر ورزش در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد اهمیت بسزایی دارد.»

احمدی در پایان ضمن ابراز امیدواری به رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است،گفت : «قطع به یقین با ورود همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی به بخش پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر به نتایج بسیار مطلوبی در کاهش اعتیاد به ویژه میان جوانان دست خواهیم یافت.»

منبع :

خبرگزاری مهر 

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر