پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 537
۲۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۱
اندازه متن
رئیس شبکه منطقه ای ادنا:

بودجه های ملی باید وارد برنامه های کاهش آسیب مواد شوند

رئیس شبکه منطقه ای ادنا گفت: این شبکه در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای گسترش برنامه ها است و به دولت ها توصیه می کند که برنامه های کاهش آسیب را در کشورهایشان گسترش دهند.
نهمین کنگره دانش اعتیاد

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اعتیاد(ادنا)،نشست تخصصی چالش های کاهش آسیب در منطقه، در روز جمعه، 20 شهریور در نهمین کنگره ملی دانش اعتیاد در کشور برگزار شد. در این جلسه برخی از اعضای هیئت مدیره شبکه ادنا، شبکه ای متشکل از سازمان های مردم نهاد منطقه غرب و شمال غرب آسیا حضور داشتند و سخنرانی کردند.

امان الله کاکار، از NGO سوسیو(SOCIO)  در پاکستان؛ زمرای امین از Ngo اوهرا(OHRA)  در افغانستان، تاتیانا  نیکیتینا از NGO اینتیلیش (INTILISH) از ازبکستان، دیلوروم اگامبردیوا از NGO بزرگ (BUZURG) از تاجیکستان و عباس دیلیمی زاده از NGO تولدی دوباره (Rebirth) در ایران سخنرانان این نشست بودند. در این نشست هر یک از اعضای ادنا، توضیحاتی را درباره برنامه های کاهش آسیب در کشور خود ارائه دادند.

عباس دیلمی زاده، مدیرعامل انجمن تولدی دوباره، در توضیح راجع به ادنا گفت: این شبکه نخستین و تنها شبکه سازمان های مردم نهاد در منطقه غرب و شمال غرب آسیاست که در زمینه کاهش  آسیب و کاهش تقاضای مواد، ایجاد شده است و به مدت دو سال است که فعالیت های مختلفی را برنامه ریزی کرده است.

او به 2 رویداد مهم این شبکه اشاره کرد و گفت: سال گذشته در تهران، برنامه آموزش کاهش آسیب مواد محرک برگزار شد و نمایشگاه دیگری نیز در ماه مارس سال جاری میلادی در خصوص فعالیت های شبکه در اجلاس CND در وین برگزار شد.

دیلمی زاده، ضمن تقسیم بندی کشورهای مورد بحث خود در ادنا به خاورمیانه و شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان و آسیای میانه، گفت: میزان ابتلا به ایدز در حال افزایش است و شیوع آن بین افرادی که تزریق می کنند، بیشتر است.

او قیمت هروئین در منطقه را کمتر از سایر نقاط دنیا دانست و افزایش قیمت تریاک را عامل دیگری برای افزایش تعداد افرادی که به تزریق روی می آورند، دانست.

دیلمی زاده با توجه به روند رو به افزایش مصرف مواد محرک، لزوم تحقیقات، برنامه ریزی و اقدام موثر در این زمینه را در منطقه ضروری دانست.

دیلمی زاده در مورد منطقه افغانستان و پاکستان نیز توضیحاتی ارائه داده و گفت: بیش از 80 درصد تریاک جهان در افغانستان کشت و برداشت می شود و پاکستان با روند رو به افزایش شیوع ایدز از طریق تزریق غیرامن مواجه است.

 او ادامه داد: اگرچه رویکردهای کاهش آسیب در منطقه در حال گسترش است، چندگانگی سیاست‌گذاری ها و ضعف قانونی در این زمینه مانع حرکت سازمان های مردم نهاد در منطقه می شود.

رئیس شبکه منطقه ای ادنا، با تاکید بر اهمیت سازمانهای مردم نهاد و نقش آن ها در زمینه کاهش آسیب و کاهش تقاضا، گفت: برنامه های کاهش آسیب در منطقه به شدت به کمک های مالی بین المللی وابسته هستند و بودجه ملی برای این کار در اغلب کشورهای آسیای میانه و غرب آسیا تعلق نمی گیرد.

او برنامه های کاهش آسیب در منطقه را شامل توزیع سوزن وسرنگ، درمان جایگزین با مخدرها، ویروس هپاتیت، بیماری سل و کاهش آسیب در زندان ها دانست و گفت: ایران در میان تمام کشورهای منطقه موفق تر عمل کرده است و توانسته است از بودجه های ملی برای کاهش آسیب استفاده کند، اما سایر کشورها در این کار به این میزان موفق نبوده اند و هنوز متکی به کمک های مالی و بین المللی هستند.

او افغانستان را مثال زد و گفت: بخش های کاهش آسیب و کاهش تقاضا در افغانستان دو بخش متضاد با یکدیگر هستند و ما در منطقه چندگانگی سیاست ها را شاهد هستیم.

 او با تاکید به نقش سازمان های غیردولتی در این روند گفت: سازمان های غیردولتی هم در مورد انگ زدایی و هم کاهش آسیب فعالیت های گسترده ای در منطقه انجام داده است و اصولا کاهش آسیب با سازمان های مردم نهاد پا گرفته و ادامه یافته است.

او به نقش شبکه ادنا نیز اشاره کرد و گفت: وجود شبکه ای از سازمان های مردم نهاد در منطقه که با هم و در کنار هم مشغول به کار هستند در تغییر سیاست ها و برنامه های کاهش آسیب نقش موثری را ایفا کنند.

رئیس شبکه منطقه ای ادنا ، در پایان با اشاره به کم شدن کمک های مالی جهانی در سال های اخیر، بر لزوم تمرکز سازمان های مردم نهاد بر بودجه های داخلی تاکید کرد و گفت: ادنا در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای گسترش برنامه ها  است و در حال حاضر به توصیه دولتها و همکاران برای گسترش برنامه های کاهش آسیب می پردازد. او دومین هدف ادنا را تمرکز آن برای ورود بودجه ملی در زمینه کاهش آسیب در کشورهای شبکه ادنا  دانست.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر