پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 528
۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۸
اندازه متن
رئیس بخش سلامت و پیشگیری از سو مصرف مواد دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در وین:

مصرف مواد تنها لذت فرد دچار سوء مصرف است

رئیس بخش سلامت و پیشگیری از سو مصرف مواد دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در وین،در نشست عمومی بعدازظهر روز نخست از نهمین کنگره ملی اعتیاد در ایران با موضوعی به محوریت "ترجمه پژوهش های علمی به عملیات و سیاستگزاری"، سخنرانی کرد.
نهمین کنگره دانش اعتیاد

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد(ادنا) گیلبرتو گرا،در رابطه با تاثیر مواد بر احساسات فرد، گفت: مصرف مواد به دزدیدن حافظه و احساسات فرد دچار سو مصرف منجر می شود و همین قدرت لذت بردن او از رابطه جنسی، داشتن خانواده و فرزند را از میان می برد. او برای تاکید بر مفهوم لذت در مصرف مواد مخدر و تعقل در مصرف آن نیز گفت: مصرف مواد برای فرد دچار سو مصرف، مثل آب برای فرد تشنه است. اما اگر فرد تشنه درون یک بیابان باشد و شیری بر سر چشمه آب باشد، فرد تشنه لذت نوشیدن آب را بر خود برای لحظاتی متوقف می کند تا ریسک نزدیک شدن به شیر را به جان خود تحمیل نکند. فرد سالم، می تواند بین ریسک و لذت تعادل ایجاد کند ولی فرد دچار سومصرف مواد، خیر. گرا، زندگی فرد دچار سو مصرف را بدون لذت های معمول دانست و گفت: این افراد لذت را فقط در مصرف مواد درک می کنند و فقط تصور کنید که جهان بدون لذت چگونه جهانی است!

او ضمن تقدیر از محتوای بحث های مطرح شده در نشست های عمومی کنگره ملی اعتیاد ایران، به تغییر نگرش دست اندرکاران در عملکرد و قضاوت بیماران دچار سو مصرف اشاره کرد و گفت: 30 سال پیش تعداد افرادی که مثل شما فکر کنند بسیار اندک بود و دیدن این افراد با چنین نگرش هایی مرا بسیار خوشحال کرد.

شکاف عمیق بین عمل و دانش در زمینه اعتیاد

 گرا، درباره اعتیاد گفت: ما در مورد بیماری به رسمیت شناخته نشده، تبعیض آمیز و پیچیده ای صحبت می کنیم که اصولا مشخص نیست که چه کسی قرار است آن را به رسمیت بشناسد. مشخص نیست که پارلمان، شهروندان، رفراندوم یا کدام یک از ساختارهای رسمی آن را به رسمیت خواهند شاخت. او این موضوع را عامل اصلی شکاف عمیق بین عمل و دانش در این حوزه دانست.

ژنوم فرد در سو مصرف مواد تاثیرگذار است

رئیس بخش سلامت و پیشگیری از سو مصرف مواد دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در وین، در ادامه با اشاره به تاثیر ژن ها و محیط زندگی بر تمایل افراد به سو مصرف مواد اشاره کرد و گفت: ژنوم مشخصی مانع خودداری در مقابل هوس مصرف مواد می شود. او این موضوع را به سرتونین ترشح شده در مغز مرتبط دانست و گفت: غفلت والدین در زمینه ژن در تمایل فرزند آن ها به سو مصرف مواد واقعا موثر است و چنین فردی در مواجهه با محیط نا امن میزبان سو مصرف مواد می شود.

فقر و استرس درکودکی به تمایل سو مصرف منجر می شوند

گرا، همچنین به تاثیر  وابستگی های احساساتی در درون خانواده اشاره کرد و گفت: غفلت والدین در زمان کودکی و پاسخ نامناسب به احساسات فرد در آن دوران، شرایط بد برای فعال شدن ژنوم متمایل به مصرف مواد را فعال می کند.

گرا به فقر و استرس در دوران کودکی به عنوان عوامل تاثیرگذار در افزایش تمایل به سو مصرف مواد اشاره کرده و ادامه داد: مرکز احساسات و تنظیم احساسات کودک در شرایط فقر و استرس تشدید می شود. آینده او تخریب می شود و ما در مقابل این تخریب مسئول هستیم.

برای تکرار تجربه لذت اولیه، هر روز بیشتر از دیروز

او ضمن تاکید بر پیشرفت های بسیار زیاد در زمینه ریشه یابی علل سو مصرف مواد، گفت: 10 سال پیش ما نمی دانستیم مواد چگونه بر مغز فرد تاثیرگذار است. اما امروز می دانیم که اگر به بدن فرد به اندازه 1 ماه مواد نرسد، بدن به حالت عادی باز می گردد، اما مواد در واقع وارد DNA سلول ها می شود و در روند ترجمه DNA به RNA تاثیرگذار است. او مصرف مواد را برای فرد  دچار سوء مصرف، به مثابه روشنایی توصیف کرد و عدم مصرف آن را تاریکی. گرا در روند پاسخ مغز فرد دچار سوء مصرف به مصرف مداوم نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: مغز فرد در مرور زمان پاسخ کمتری به مواد ثابت می دهد و در یاد لذت اولیه باقی می ماند، بنابراین مدام دوز مصرف را بالا می برد، اما هرگز به آن سقف لذت اولیه نمی رسد.

توجه به مشکلات روانی جدی است

گرا، تصور حاصل شدن بیماری های روانی پس از اعتیاد را نادرست دانست و گفت: بیماری های روانی در اغلب موارد پیش از مصرف مواد نیز در فرد مشاهده شده اند و نتیجه مصرف نیستند. او لزوم توجه دست اندرکاران به مشکلات روانی را تذکر داد و گفت: سو مصرف کنندگان مواد که اختلالات روانی دارند در اقلیت نیستند و تعداد آن ها بین 43 تا 47 درصد از افراد دچار سو مصرف مواد است.

متادون را "مواد" نخوانیم

گرا به متادون درمانی و اثرات مثبت آن نیز اشاره کرد. او با بررسی یک مطالعه انجام شده در ایالات متحده که با مصرف 11 ساله متادون توانسته است میزان ارتکاب جرم بین سوءمصرف کنندگان مواد را تا نصف کاهش دهد و میزان مصرف را به نزدیک صفر برساند، گفت: باید به اتلاق کلمه "مواد" به متادون را متوقف کنیم. او حتی از تاثیر مثبت متادون بر درمان اسکیزوفرنی که بیماری متداول بین مبتلایان به اعتیاد هست نیز اشاره کرد.

فرزندپروری مناسب عامل کاهش تمایل به سومصرف مواد

رئیس دفتر  بخش سلامت و مصرف مواد UNODC، بر نقش ثبات احساسات والدین در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان تاکید داشت و گفت: کنترل والدین، صرف زمان برای کودکان، سبک گرم و حمایتی در رفتار با کودکان و وضع قوانین و مقررات مشخص در درون خانواده را از جمله عوامل فرزندپروری مثبت در جهت کاهش تمایل به سوء مصرف مواد دانست.

گرا در انتها، به این نکته پرداخت که در شرایط کنونی، اعتیاد قابل درمان نیست چون هنوز درهای زندان ها به روی سوء مصرف کنندگان مواد باز است. او در این زمینه به مطالعاتی در دانشگاه کلمبیا در ایالات متحده اشاره کرد و گفت: درک نادرست از پدیده مصرف مواد حتی بین متخصصان نیز بسیار رایج است و این کار را بسیار دشوار می کند. 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر