پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 515
۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۸
اندازه متن
هوشیار در نهمین کنگره ملی دانش اعتیاد مطرح کرد:

همه شهروندان و سازمان ها در کارتن خوابی افراد نقش دارند

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران می گوید که شهرداری تهران بر خلاف سابق که نگاهی پلیسی، امنیتی و سلبی به اعتیاد داشت، امروز در پی کنترل آسیب ها در شهر تهران است.
همه شهروندان و سازمان ها در کارتن خوابی افراد  نقش دارند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اعتیاد(ادنا)، فرزاد هوشیار، در نشست مدل اجتماعی پیشگیری و درمان اعتیاد در شهر تهران در نهمین کنگره ملی اعتیاد ایران، ضمن توضیح در مورد فعالیت های کاهش آسیب در مراکز اقامتی ویژه آسیب دیدگان اجتماعی این سازمان به باز بودن درهای سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران به روی تمامی پژوهشگران و علاقه مندان اشاره کرد و گفت: همه شهروندان و سازمان ها از جمله شهرداری در کارتن خواب شدن افراد نقش دارند.

هوشیار ضمن اشاره به تقسیم بندی شهر تهران به 354 محله، از وجود و توسعه شبکه مویرگی  کنترل آسیب و مشارکت مردمی در شهرتهران خبر داد و گفت: سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، در هر مرحله سرای محله، دپارتمان تخصصی را تشکیل داده است که مهم ترین ماموریت آنها بهبود زیست شهری، اخلاق شهروندی و رسیدگی به آسیب های اجتماعی و فقر است.

او به لزوم عبور شهرداری از مدیریت شهری و رسیدن به مدیریت محله اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که در آینده به تعداد کافی مددسرا و سامان سرا برای اسکان، ارائه خدمات و آموزش های ضروری به اقشار آسیب پذیر و معتادان متجاهر داشته باشیم.

او در مورد خدمات ارائه شده در 22 مددسرای شهر تهران نیز توضیحاتی ارائه داده و گفت: اطلاع رسانی و مشاوره برای افراد دارای رفتار پرخطر، در مورد رابطه جنسی سالم و تزریق سالم؛ توزیع سرنگ رایگان و جمع آوری سرنگ و سوزن های مصرف شده در کلونی های پرخطر؛ توزیع مواد ضدعفونی کننده؛ برگزاری جلسات گروه های همتا؛ امکان استحمام و توزیع غذا، چای، و لباس مناسب فصل و نهایتا ارجاع به مراکز درمانی از جمله خدمات ارائه شده در این راستا هستند.

هوشیار در مورد ساعات کار و خدمات مددسراها و سامان سراها نیز گفت: مددسراها از ساعت 6عصر  تا 7 صبح و با ارائه خدماتی در زمینه پزشکی و روان پزشکی فعال هستند و امکان غربالگری این مراجعان وجود دارد. چنانچه وضعیت مراجع وضعیت وخیمی باشد، او به سامان سرا منتقل خواهد شد.

او در مورد تعداد سامان سراهای شهر تهران گفت: در حال حاضر دو سامان سرا داریم. یکی برای زنان  و یکی برای مردان. سامان سرای مردان 270 نفر ظرفیت دارد، درحالیکه ظرفیت سامان سرای زنان، 71 نفر است.

 هوشیار همچنین اعلام کرد: در سطح شهر تهران 20 گشت فوریت اجتماعی به منظور جمع آوری، تشویق و مشاوره وجود دارد.

هوشیار در مورد راهبردهای شهرداری تهران در زمینه کاهش آسیب اعتیاد نیز گفت: راهبرد اصلی ما این است که کار کاهش آسیب به خیریه ها و NGO های تخصصی واگذار شود.

او وظیفه شهرداری در این زمینه را سیاست گذاری و ایجاد راهبرد معرفی کرد و بر لزوم توانمندسازی افراد درگیر از طریق مشارکت های مردمی، افزایش زیرساخت ها و استانداردسازیخدمات  اشاره کرد.

رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران، درباره لزوم مشارکت های مردمی نیز تصریح کرد: اگر تمام بودجه شهرداری تهران را نیز وارد این حوزه کنیم، در نهایت کاری انجام نخواهد شد و تنها مشارکت مردمی و شبکه مویرگی کاهش آسیب است که می تواند کارگشا باشد.

او در مورد روند کار در شهرداری تهران در طول زمان نیز توضیح داد: کار شهرداری با مقوله کاهش آسیب اعتیاد از سال 78 آغاز شد. در سال 83، تنها برخی اقدامات موقتی و مقطعی برای جلوگیری از فوت بی خانمان ها که 80 درصد آن ها معتادهستند، در سرمای زمستان ایجاد شد. در سال 84، اولین سامان سرا و مددسرا افتتاح شد و امروز تعداد این مددسراها به 22 عدد رسیده است که در تابستان به حدود 2 تا 3 هزار نفر و در زمستان بین 3 تا 6 هزار نفر خدمات ارائه می کنند.

او در مورد چالش های پیش روی سازمان رفاه و خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران نیز به افزایش روزانه افراد بی خانمان و مهاجرت افراد آسیب پذیر از روستاها و شهرهای کوچک  به تهران اشاره کرد و گفت: محدودیت های قانونی در حوزه جذب در سامانسراها وجود دارد که مصداق آن مصوبه شورای عالی اداری در سال 78 است.

او در ادامه در مورد این چالش ها افزود: همکاری ضعیف نهادهای اصلی متولی بی خانمانی و کاهش آسیب و عدم مشارکت شهروندان در فرآیند ساماندهی مددجویان  و نهادینه نشدن رویکرد مشارکتی، مانند طرح حامی در محلات از جمله سایر چالش های سازمان در زمینه کاهش آسیب هستند.

او در پایان با ابراز امیدواری به تاسیس 15 سرای کار و زندگی تا پایان سال 95، از شروع به کار مدل این سرا در منطقه 19 و افتتاح قریب الوقوع یکی دیگری از این سراها در منطقه 15 شهر تهران خبر داد و گفت: روند کاهش آسیب در این مدل به این گونه است که پس از ترغیب معتاد متجاهر به ترک توسط گشت های فوری سازمان، در بیش از 50 مرکز ترک اعتیاد، معتاد متجاهر خدمات ترک دریافت می کند و بعد از ترک وارد خانه کار و زندگی می شود. در سه ماهه اول، آموزش های لازم برای ورود به بازار کار برای او ارائه می شود. در سه ماهه دوم، در داخل خانه کار و زندگی و بدون خروج از آن، در راستای مهارت آموخته شده، مشغول به کار می شوند و در سه ماهه سوم، به اشتغال در  خارج از خانه مشغول می شوند  و پس از آن با شناسایی خانواده، به خانواده باز می گردد.


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر