پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 446
۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۵
اندازه متن
در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما :

وزير کشور ازايجاد سامانه ضدپولشويي در حوزه قاچاق مواد مخدر خبر داد

وزیر کشور گفت: «در افغانستان پیش از ورود نیروهای آمریکایی کمتر از هزار تن تولید مواد مخدر بود این رقم بعد از ورود آمریکاییها به شش هزار و 500 تن رسیده است.»
وزیر کشور  رحمان فضلی

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از واحد مرکزی ، رحمانی فضلی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود:« مواد مخدر یکی از معضلات مهم ماست که دایره آسیب ناشی از آن بسیار وسیع و گسترده است. »

وی با اشاره به اینکه 46 درصد از زندانی زندانیان بطور مستقیم مربوط به مواد مخدر است و 20 درصد نیز بطور غیرمستقیم به این موضوع برمی گردد گفت:« دستگاههای مختلفی در کشور وظایف اجتماعی و فرهنگی دارند و برای آن منابعی در نظر گرفته شده است که چنانچه این منابع یکجا باشد و اجازه هزینه کرد آن از یک محل باشد اثر بیشتری خواهد داشت تا اینکه این هزینه ها در بخشهای مختلف تقسیم شود. »

رحمانی فضلی گفت: «ما در مسیر ترانزیت مواد مخدر هستیم و همانطور که می دانیم 60 میلیارد دلار ترنوول (گردش مالی) ناشی از مواد مخدر در دنیاست که این رقم در کشور ما حدود 3 میلیارد دلار است که در نوع خود تجارتی بسیار بزرگ است. »

وی افزود: «کنترل بیش از هزار کیلومتر مرزهایی را که در شرق کشور داریم کار ساده ای نیست با این حال پارسال ما 570 تن مواد مخدر کشف کردیم که تاکنون سه هزار و 800 نفر فقط در این راه شهید شدند.»

وزیر کشور با اشاره به اینکه اولویت امسال ما برای چهار استان کرمان ، سیستان و بلوچستان ،‌ هرمزگان و ارومیه است گفت: «کشفیات نسبت به پارسال 20 درصد افزایش یافته است و در برخی از مواد مخدر امسال 300 درصد افزایش قیمت داشتیم و با این حال شیوه ها و روشهای جدیدی قاچاقچیان در پیش گرفته اند. »

رحمانی فضلی افزود: «با روشهای معمولی نمی توان با این مسئله مقابله کرد زیرا از یک طرف باید موضوع کنترل عرضه را انجام داد و در طرف دیگر کنترل تقاضا. »

وی گفت:« در کنترل عرضه اقدامات خوبی توسط دستگاههای مربوطه انجام شده اما مهمترین وسیله در کنترل تقاضا اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد است به این معنا که همه اقشار و افراد جامعه دست به کار شده و به هم کمک کنند تا صیانت اجتماعی ایجاد شود.»

وزیر کشور افزود:« دولت و شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر موضوع اجتماعی کردن را از ابتدا به من سپرده بودند و ما نیز در این زمینه با همه اقشار و صنفهای مختلف جلسات متعددی گذاشتیم و توافقنامه هایی حاصل شد و البته صدا و سیما هم نسبت به قبل گامهای خوبی برداشته است که باید در این زمینه گامهای بلندتری برداشته شود. »

رحمانی فضلی گفت: «نتایج اجتماعی کردن مقابله با اعتیاد را در سالهای بعد خواهیم دید اما مهمترین مقوله در این زمینه ارتقاء سطح آگاهی های مردم است. »

وی افزود:« مردم اکنون نسبت به مواد مخدر صنعتی اطلاع کمی دارند ضمن اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی در مقایسه با نوع سنتی آن راحت تر است و بیش از 380 مورد تنوع دارد. »

رحمانی فضلی گفت: «در این زمینه باید به مردم آگاهی بیشتری داده شود و این آگاهی نیز از طریق رسانه های مختلف باید انجام شود. »

وزیر کشور در باره موضوع جمع آوری معتادان نیز افزود:« وقتی در وزارت کشور کار را برعهده گرفتم کل ظرفیت جمع آوری معتادان در تهران حدود 400 نفر بود که برنامه ریزی کردیم تا این تعداد به 10 هزار نفر برسد. »

رحمانی فضلی گفت: «هم اکنون ظرفیت شش هزار نفری برای جمع آوری معتادان فراهم شده این در حالیست که در این کلانشهر حدود 13 هزار معتاد متجاهر داریم.»

وی افزود: «البته این ظرفیت در استانها همچون مشهد، تبریز، شیراز بیشتر است زیرا در آنجا امکانات بیشتری است با این حال با کمک شهرداری ، بهزیستی و وزارت تعاون و با کمک دستگاههای دیگر این متجاهرین را در تهران جمع آوری کنیم البته جمع کردن آنها و درمانشان یک مقوله است و بازگشت آنها به جامعه مقوله دیگر و مهمتری است. »

وزیر کشور گفت: «در زمینه مواد مخدر با وجود اینکه هزینه های زیادی جمهوری اسلامی ایران پرداخت کرده است هیچگونه کمک و حمایتی از طرف جامعه بین الملل دریافت نکرده ایم که البته باید اراده جامعه بین المللی بر این موضوع باشد.»

رحمانی فضلی در خصوص ضربه زدن به پیکره اقتصادی قاچاقچیان نیز افزود:« مقام معظم رهبری سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر را قبل از اقتصاد مقاومتی و هر چیز دیگر عنایت فرمودند که نشان از اهمیت آن است و بنده نیز در این دوره برای تمام سیاستهای کلی برنامه های اجرایی تدارک دیده ایم.»

وی گفت:« یکی از بندهای این سیاست ضربه زدن به بنیادهای مالی این قاچاقچیان است که متأسفانه در کشور با آن فعال برخورد نشده است که یکی از علتهای آن ضعف قانون است که باید اصلاح شود. »

وزیر کشور با اشاره به ایجاد سیستم ضد پولشویی در حوزه قاچاق افزود: «با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی این سیستم را وارد کردیم و به محض دستگیری قاچاقچیان کلان سیستم پولشویی روی آنها اجرا شده و تمام تعاملات بانکی و شبکه های مالی آنها بررسی می شود که در مواردی نیز از طریق همین شناخت به باندهای دیگری برخورد کرده ایم.»

رحمانی فضلی گفت:« امسال با دستور رئیس جمهور برای شرق کشور اعتبار خوبی اختصاص داده شده و سپاه نیز قرار شده معادل همین اعتبار از منابع داخلی هزینه کند زیرا مقطعی حدود 200 کیلومتر در منطقه شرق داریم که 90 درصد واردات مواد مخدر و انواع قاچاق از آنجا صورت می گیرد. »

وی افزود:« سپاه قول داده است تا با این اعتبار در دو سال کاملاً آن منطقه مدیریت شود و چنانچه این اتفاق رخ دهد یقین بدانید که 90 درصد این مسائل و مشکلات قابل کنترل است.»

منبع : واحد مرکزی خبر


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر