پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 402
۰۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۵
اندازه متن
داروهایی که برای آزمایش اعتیاد شما دردسر ساز می‌شوند:

مصرف برخی مسکن‌ها باعث می‌شوند که تست اعتیاد افراد مثبت شود

مصرف برخی داروهای پرمصرف چون مسکن‌ها باعث می‌شوند که تست اعتیاد افراد مثبت شود که لازم است پیش از انجام آزمایش‌ها از مصرف آنها خودداری کرد.
دارو

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد(ادنا) و به نقل از خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تست اعتیاد از جمله آزمایشات مهمی است که باید برای استخدام در برخی ارگانها و پیش از ازدواج صورت گیرد. آزمایش‌های ترک و بررسی وضعیت اعتیاد می‌تواند وجود ماده مصرفی مورد نظر را در ترشحات بدن شناسایی کند. شاید درخواست انجام این تست از برخی افراد موجب رنجش‌ آنها شود، چراکه آنها  از دید خود حتی یکبار هم سمت سیگار نرفته و سالم  هستند اما دانستن این نکته که هر فردی برای گرفتن سوء پیشینه باید آزمایش اعتیاد دهد کمک می‌کند تا این افراد نرم‌تر شده و به انجام آن اقدام کنند.

همچنین باید افزود هیچ آزمایش تشخیصی عاری از خطا نیست. به این معنا که مصرف برخی مواد دارویی می‌تواند به غلط جواب آزمایش‌ها را مثبت نشان دهد که در این شرایط برای اثبات پاک بودن فرد بایستی آزمایشات تکرار شده و به بررسی هرچه دقیق‌تر آن پرداخته شود.

در این راستا کارشناسان علوم آزمایشگاهی برای رفع هرگونه شبهه‌ای توصیه دارند که افراد تا دو روز پیش از انجام آزمایش از مصرف داروهای شبه مخدر خودداری کنند.

 مسکن‌هایی که انگ اعتیاد را به شما می‌زنند

دکتر خیری مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: «کلیه داروهایی که آلکولوئید تریاک داشته باشند، می‌توانند تست اعتیاد را مثبت کنند. همچنین برخی مسکن‌هایی که کدئین داشته باشند نیز در این امر دخیل‌اند، چرا که کدئین جزء آلکولوئیدهایی است که در تریاک وجود دارد.»

وی ادامه داد:« در حین انجام این آزمایش از افراد سوال می‌شود که آیا جدیداً دارویی را مصرف کرده‌اند؟ چرا که مصرف کدئین که بسیار رایج و پرمصرف است در آزمایش مشخص می‌گردد.»

خیری افزود: «قرص‌های دیکلوفناک، دتای نوولاک و یا مورفینی که به عنوان مسکن به بیماران خاص زده می‌شود نیز باعث مثبت‌شدن تست اعتیاد افراد خواهد شد.»

پیش از انجام آزمایش اعتیاد این داروها را مصرف نکنید

واقفی عضو انجمن داروسازان نیز با اشاره به برخی داروها که تست اعتیاد را مثبت می‌کنند، افزود: «مصرف روانگردانهای بسیار قوی چون آمفتامین و دیگر داروهایی چون متادون و بوپرنورفین که ترکیبات استخراج شده از تریاک هستند، باعث می‌شوند که نتیجه آزمایشات اعتیاد را در افراد مثبت نشان دهند.»

وی ادامه داد: «طبیعتاً مصرف خود تریاک، کدئین بالا، مورفین و آپومورفین به خودی خود باعث مثبت‌شدن تست اعتیاد می‌شوند. شیشه و کراک نیز تست خاص خود را دارند که اعتیاد اپتوتریاکی نبوده و اعتیاد گروه دیگری از داروها هستند.در مجموع می‌توان گفت که این داروها به 10 قلم می‌رسند.»

عضو انجمن داروسازان خاطرنشان کرد: «خود تریاک و ترکیباتش مورفین و هروئین به طور مستقیم تا 21 روز از سرم خون و ادرار افراد پاک نمی‌گردد. شاید طی 15 روز از ادرار پاک شود، اما از آنجا که از خون نیز آزمایش گرفته می‌شود، خود را در کروماتی گرافی نشان خواهد داد.»

گفتنی است، استامینوفن و کدئین نیز ظرف 48 ساعت از بدن دفع می‌گردند، چراکه جذب کبدی داشته و در بدن باقی نمی‌مانند.

به هیچ وجه نمی‌توان آزمایش اعتیاد را دور زد

خیری عنوان کرد:« اینکه با مصرف داروهایی بتوان نتیجه آزمایش‌های اعتیاد را منفی کرد شایعه‌ای بیش نیست.اما برخی خوراکی‌های خاص را که تا حدی در این امر دخالت دارند را می‌توان نام برد که آن نیز تایید نمی‌گردد. اما ممکن است در فاصله زمانی که مصرف کرده و تست را انجام داد.» ( حدود 10 روز) از بدن وی دفع شده باشد.

واقفی نیز برخی خوراکی‌ها را مؤثر می‌داند اما معتقد است که قانوناً و اخلاقاً حق نداریم که اسمی از آنها برده شود.

گزارش از الهام رضایی

منبع : باشگاه خبرنگاران 


پایان پیام
بازنشر
نظرات (1)
فرهاد میری | ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
0 0
برای استخدام در ارگان ها مانند قوه قضاییه عدم اعتیاد شامل چه موادی است ؟ آیا عدم مورفین و شیشه و متادون میگیرن یا مواردی مثل حشیش و گل و هم میگیرند ؟
ارسال نظر