پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 378
۰۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۱۸
اندازه متن
11 درصد از جمعیت افغانستان از مواد مخدر استفاده می‏‌کنند:

بودجه بازپروری هر معتاد در افغانستان نیم دلار است

یک تحقیق تازه که توسط بخش امور بین ‏المللی مبارزه با مواد مخدر و تنفیذ قانون وزارت خارجه آمریکا با همکاری وزارت‏‌های بهداشت و درمان و مبارزه با مواد مخدر افغانستان انجام شده، نشان می‌‏دهد که 11 درصد از جمعیت افغانستان از مواد مخدر استفاده می‏‌کنند.
خشخاش

 به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از خبرگزاری تسنیم، آمارهای رسمی دولت افغانستان نشان می‌دهد که بیشترین میزان مواد مخدر در افغانستان، در مناطقی از پنج ولایت هلمند، قندهار، فراه، ارزگان و بادغیس تولید می‌شود و ولایت هلمند همچنان در صدر ولایت‌هایی است که در آن مواد مخدر تولید می‌شود.

مافیای مواد مخدر که اسمش رویش است، کسی زورش به آنها نمی‌رسد، در همه جا هستند، قانون می‌گذارند و پول دارند، آدم و اسلحه دارند و خیلی ها را در داخل و خارج افغانستان می‌شناسند. سالهاست مقامات افغان از افشای نام مسئولین دولتی که  در کار قاچاق مواد مخدر هستند دم می‌زنند اما دریغ از یک مورد. از زمان سقوط حکومت طالبان کشت مواد مخدر در افغانستان روند صعودی داشته است. با وجود اینکه یک وزارتخانه و یک معاونت وزارت خانه دیگر مسئول رسیدگی به این امر هستند.

براساس گزارش وزیر بهداشت و درمان افغانستان که در سال 2005 میلادی منتشر شد، شمار معتادین به مواد مخدر در افغانستان به 920 هزار نفر می‏‌رسید. این رقم در سال 2009 به بیش از یک میلیون و در سال 2014 میلادی به سه میلیون نفر رسیده است  و بودجه‌ای که برای بازپروری این تعداد در نظر گرفته شده است تنها یک میلیون دلار در سال است، یعنی برای هر معتاد نیم دلار بدون احتساب حقوق کارمندان و هزینه‌های متفرقه.

یک تحقیق تازه که توسط بخش امور بین ‏المللی مبارزه با مواد مخدر و تنفیذ قانون وزارت خارجه آمریکا با همکاری وزارت‏‌های بهداشت و درمان و مبارزه با مواد مخدر افغانستان انجام شده، نشان می‌‏دهد که 11 درصد از جمعیت افغانستان از مواد مخدر استفاده می‏‌کنند.

در این گزارش آمده است: نتایج آمار شهری و روستاهای افغانستان نشان می‏‌دهد که میزان استفاده از مواد مخدر در سطح ملی به 11 درصد رسیده و یکی از بالاترین ارقام در سطح جهان است.

میزان استفاده از مواد مخدر در روستاهای افغانستان سه برابر بیشتر از استفاده‏‌کنندگان در مناطق شهری می‌باشد. براساس یافته‌‏های این آمار، 13 درصد جمعیت روستاهای افغانستان از مواد مخدر استفاده می‌‏کنند، در حالی‏که این رقم در شهرها به 5‏ درصد می‌‏رسد.

نتایج آمار گیری مذکور در سطح افغانستان نشان می‏‌دهد که 9 درصد کودکان زیر سن 15 سال افغان از یک یا چند نوع مواد مخدر استفاده می‏‌کنند.

فقر و مشکلات  روانی ناشی از سالها جنگ، در دسترس بودن آسان مواد مخدر، بی‌سوادی و عدم اطلاع رسانی کافی درباره ضررهای این مواد دور نمای تاریکی از این سونامی خاموش متصور می شود؛ تاریک تراز جنگ.

منبع : خبرگزاری تسنیم 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر