پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 345
۲۶ امرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۴
اندازه متن
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تاکید کرد:

ضرورت توجه به ظرفیت شهرهای مرزی در حذف و مهار قاچاقچیان مواد مخدر

الفت گفت: «نباید از نقش قوه قضائیه در کاهش تخلفات مواد مخدر غافل بود. البته نقش دادگاه‌ها و دادگستری‌های کلان‌شهرها و به‌خصوص شهرهای مرزی برای حذف و مهار قاچاقچیان بسیار مهم است.»
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ، م

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت پیشگیری از وقوع جرم، «محمدباقر الفت» در چهل و هفتمین جلسه کمیته فرهنگی مبارزه با مواد مخدر که با حضور افشار معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، وهاب‌زاده دبیر کمیته فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم و محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، اظهار کرد:« به‌طورکلی در عرضه کاهش مواد مخدر اتفاقات خوبی رقم خورده است و فعالیت‌های کمیته فرهنگی در رابطه با کاهش عرضه مواد مخدر بسیار اثرگذار بوده است.»

وی افزود:« بایستی به‌گونه‌ای عمل کنیم که برنامه‌های سازمان‌های مرتبط در یک راستا باشد و دراین‌بین نباید از نقش قوه قضائیه در کاهش تخلفات مواد مخدر غافل بود. البته نقش دادگاه‌ها و دادگستری‌های کلان‌شهرها و به‌خصوص شهرهای مرزی برای حذف و مهار قاچاقچیان بسیار مهم بوده است.»

به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از 5 جرمی که در کشور صورت می‌گیرد، مواد مخدر جزء 2 جرم ابتدایی است.

الفت ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های مرتبط و به‌خصوص رسانه ملی در این امر کمک شایانی به کمیته فرهنگی داشته باشد.

در ادامه افشار معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: «اعتیاد به مواد مخدر ام‌الامراض جامعه کنونی است و حدود 40 درصد از زندانیان فعلی تنها به دلیل مصرف و یا حمل مواد مخدر در زندان هستند. »

به گفته وی بایستی به‌گونه‌ای به موضوع اعتیاد و مواد مخدر نگاه کنیم که فعالیت قاچاقچیان به‌صورت محسوسی کاهش پیدا کند. در همین رابطه تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای بین وزارت کار و وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین معاونت راهبردی ریاست جمهوری منعقدشده است که از معاونت راهبردی خواسته‌ایم که گزارشی درباره عملکرد این تفاهم‌نامه به کمیته فرهنگی اعلام کنند.

همچنین رضازاده معاون پیشگیری سازمان بهزیستی نیز اظهار کرد:« شهرداری‌ها یک‌نهاد فرهنگی و اجتماعی هستند و بایستی این طرح در شورای عالی استان‌ها و سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور موردبررسی قرار گیرد.»

کاوه معاون پیشگیری از مواد مخدر نیروی انتظامی نیز درباره نقش ناجا در پیشگیری از اعتیاد و مواد مخدر  یادآور شد:«در موضوع پیشگیری از مواد مخدر در محلات همکاری جدی بین شهرداری و ناجا انجام‌شده است که عرضه مواد مخدر را به‌شدت کاهش داده است. اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضا نسبت به این‌چنین موضوعات به‌طورجدی دارای اهمیت بوده است.»

یکی از دستورات این جلسه، رسیدگی به مصوبات جلسه 128 ستاد بود که طبق آن در اجرای بند 11 سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر مبنی بر ارتقاء و اصلاح ساختار مدیریتی مبارزه با مواد مخدر و روانگردان ها در دستگاه‌های اجرایی عضو و مرتبط موردبررسی قرار گرفت و تعداد زیادی از اعضا نسبت به وظیفه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری انتقاد داشتند.

در ادامه این جلسه به طرح تخصیص 10 درصد از بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌های بالای 500 هزار جمعیت درباره پیشگیری از اعتیاد و درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی معتادان رسیدگی شد.

دستور آخر جلسه، درباره آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به گروه‌های مختلف جامعه به‌خصوص جوانان درباره مضرات سوءمصرف مواد مخدر و روانگردها بر اساس بند 9 قانون اساسنامه صداوسیما و ماده 38 قانون خط‌مشی کلی و اصول برنامه‌های سازمان صداوسیما و همچنین بند 4 سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر بود. دراین‌باره تعداد زیادی از اعضای کمیته فرهنگی نسبت به عملکرد رسانه ملی انتقاد داشتند و معتقد بودند که بودجه‌هایی که صرف تبلیغات کالاهای مصرفی می‌شود را بایستی برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مردم از عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر هزینه کرد.

همچنین بر اساس اکثریت آرا محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی به‌عنوان رئیس کمیته فرهنگی مبارزه با مواد مخدر  انتخاب شد.

منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت پیشگیری از وقوع جرم


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر