پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 328
۲۴ امرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۲
اندازه متن
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر:

حداکثر پوشش پیشگیری از اعتیاد توسط آموزش و پرورش 5 تا 8 درصد است

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد:«با وجود اینکه بخش قابل توجهی از بودجه‌های مربوط به پیشگیری به آموزش و پرورش اختصاص دارد ولی حداکثر پوشش جمعیت دانش آموزی حدود پنج تا هشت درصد است.
پرویز افشار ،معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد (ادنا) و به نقل از خبرگزار ایسنا ، پرویز افشار ، درخصوص اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از اعتیاد در جمعیت دانش آموزی با توجه به کاهش سن اعتیاد در کشور و ضرورت آگاه سازی والدین اظهار کرد:« بر اساس آخرین طرحی که در مدارس کشور حدود پنج سال گذشته در مدارس انجام شد 0.9 درصد از دانش‌آموزان مواد مصرف می‌کنند.»

وی افزود:‌ «متاسفانه 0.4 درصد از این آمار، مصرف کننده آمفتامین‌ها و شیشه هستند و این علامت خوبی نیست.»

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مدارس مهمترین مکان برای مداخلات پیشگیرانه اعتیاد محسوب می شوند عنوان کرد:« بودجه های ستاد بسیار محدود است، با این وجود بخش قابل توجهی از بودجه‌های مربوط به پیشگیری را به آموزش و پرورش اختصاص می‌دهند ولی یافته‌ها، نظارت و ارزشیابی ما حکایت از آن دارد که حداکثر پوشش آموزش و پرورش در جمعیت دانش آموزی حدود پنج تا هشت درصد است.»

افشار افزود: «اگر بخواهیم در این امر توفیق یابیم و جلوی اعتیاد را بگیریم، باید پوشش خود را در دانش آموزان به بالای 50 درصد برسانیم. برنامه‌هایی را در دست داریم که بخشی از آنها طرح‌های موفق بین‌المللی بوده‌اند که بومی سازی شده‌اند. برنامه «همکاری خانه و مدرسه» از این جمله است که به صورت آزمایشی سال گذشته در تهران در مقطع اول دبستان اجرا شد و بناشده به تمام استان‌های کشور تعمیم یابد.»

وی با بیان اینکه طرح «همکاری خانه و مدرسه» برنامه‌ای جذاب و شاد است که با حضور اعضای خانواده دانش آموز در کلاس درس و با مربیگری تعدادی از معلمان و اولیای دانش آموزان که آموزش دیده‌اند اجرا می‌شود گفت: «برنامه «روی پای خودم» نیز با همکاری سازمان ملل و آموزش و پرورش برگزار می‌شود و دانش آموزان مقطع متوسطه اول مخاطب آن هستند و در مرحله پایلوت قرار دارد.»

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:« برنامه «توانمندسازی روانی - اجتماعی» دانش آموزان نیز ویژه دانش آموزان متوسطه دوم در حال اجرای آزمایشی است که مراحل آخر خود را طی می‌کند. علاوه بر این از سال‌های گذشته برنامه‌هایی در دست اجرا بوده است که همچنان ادامه دارد. تولید و توزیع بسته‌های آموزشی،‌ برپایی جشنواره‌های نوجوان سالم، کارگاههای آموزشی والدین و ... از این جمله هستند. بر این اساس در سال 93 بیش از دو میلیون نفر تحت آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند.»

منبع : خبرگزاری ایسنا 


پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر