پایگاه خبری اعتیاد

کد خبر 268
۱۲ امرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
اندازه متن
پژوهشگران گزارش می کنند:

احتمال کاهش عود مصرف با ارسال پیامک به عنوان مداخله پس از درمان

پژوهشگران گزارش می‌کنند که ارسال پیامک به‌عنوان برنامه تعاملی مراقبت پس از درمان باعث می‌شود که نوجوانان و جوانان با درگیر شدن در فعالیت‌های بهبودی پس از درمان کمتر دچار عود مصرف شوند.
پیامک

به گزارش پایگاه خبری اعتیاد و به نقل از نایدا، در مطالعه آزمایشی که با حمایت نایدا انجام گرفت، این برنامه تحت عنوان آموزش و پشتیبانی جوانان کنجکاو در بازتوانی (Educating & Supporting Inquisitive Youth in Recovery) ، از کاهش احتمال عود مصرف در جوانان در مقایسه با استانداردهای پس از درمان خبر داد.

دکتر راشل گونزالس و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس UCLA )( ، این برنامه را جهت آموزش و استحکام خود مدیریت سلامتی طوری طراحی کردند که با سبک نگرش و ارتباط جوانان همخوانی داشته باشد. این محققین به مزایای متعدد روش پیامک زدن اذعان دارند:«این روش گران نیست و دارای ویژگی‌هایی همچون محتوای اختصاصی، راحتی استفاده، سهولت ارزیابی و کنترل و انعطاف‌پذیری در زمان و مکان ارائه خدمات هست.»

نیاز به چنین برنامه‌ای

برخی جوانان به‌ندرت از مداخلات پس از درمان تبعیت می‌کنند و تنها به حضور در برنامه‌های 12 قدم و سایر فعالیت‌های بهبودی پس از درمان بسنده می‌کنند. دکتر گونزالس می‌گوید:« نوجوانان و جوانان مایل نیستند به‌واسطه داشتن یک بیماری یا همچنین تحت نظر برنامه‌های بهبودی بودن، به آن‌ها انگ زده شود. در ذهن آن‌ها، پس از درمان اولیه، همه‌چیزتمام شده تلقی می شود. جوانان اغلب به اعتیاد به‌عنوان یک بیماری نگاه نمی‌کنند، در عوض به مصرف مواد مخدر به‌عنوان سبک زندگی و انتخاب شخصی‌شان می‌نگرند. درنتیجه، 85٪ نوجوانان و جوانان ظرف یک سال عود مصرف پیدا می‌کنند.»

دکتر گونزالس و تیم تحقیقاتی او بر این باور بودند که جوانان احتمالاً با ارسال پیامک با مداخلات پس از درمان بهتر ارتباط برقرار می‌کنند. این روش ارتباطی در میان جوانان رایج است بطوری که از هرگونه شکل ارتباط اجتماعی پیشی گرفته است. پیام‌ها می‌توانند شخصی‌سازی شوند و در زمان و مکانی که جوانان نیاز به کمک دارند و احساس راحتی می‌کنند به‌صورت خصوصی ردوبدل شوند. مداخلات ارسال پیامک هم‌اکنون جهت درمان امراضی همچون چاقی مفرط، بیماری‌های منتقله از طریق ارتباط جنسی، و اعتیاد به سیگار در جوانان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دکتر گونزالس می‌گوید، « مؤثرترین برنامه‌ها، مصرف‌کنندگان، نیازهایشان، تمایلاتشان و روش ارتباطی آنان را دربرمی گیرد. » بر این اساس، هنگامی‌که او و تیمش پروژه ارسال پیامک را طراحی کردند، اطلاعات را از جوانان در حال بهبودی از اختلالات مصرف مواد مخدر استخراج کردند. پیامک‌های این برنامه بر اساس نظرات آن‌ها و برابر کردن دیدگاه‌هایشان در رابطه با بهبودی و گفتگو در رابطه با نیازهای مربوط به بهبودی‌شان است.

روش مطالعه

80 داوطلب بین 26- 14 سال از مصرف‌کنندگان ماری جوآنا، متامفتامین، کوکائین، هروئین، داروهای تجویزی و الکل انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. نیمی از آن‌ها شامل برنامه خدمات پیامکی و نیمی دیگر شامل برنامه‌های ارجاع 12 قدمی شدند.

گروه اول، هر روز هفته پیامکی در رابطه با یادآوری دوره بهبودی و توصیه‌ای بهداشتی دریافت می‌داشت، به‌عنوان‌مثال، امروز روز جدیدی در بهبودی توست، در رابطه با تحولی که در پیش داری فکر کن. چنین پیامک‌هایی در قالب توصیه‌های شخصی، اجتماعی، جسمانی، یا عاطفی ارائه می‌شدند. به‌عنوان‌مثال پیامکی حاوی این مطلب بود، « سه عامل اصلی استرس‌زا که می‌باید برای کمک به خودت، از آن‌ها پرهیز کنی یا از پس آن‌ها برآیی، چه هستند؟ » در پیامکی دیگر جهت خود نظارتی از آن‌ها خواسته شد تا در رابطه با رفتارهای ترک خود مواردی را ذکر کنند.»

دکتر گونزالس می‌گوید:«پیامک‌های خود نظارتی به شرکت‌کنندگان در این برنامه این امکان را می‌دهد که همواره و به‌ویژه در موقعیت‌های پرخطرنسبت به محرکه‌ای بالقوه عود مصرف آگاه باشند . بدین ترتیب آن‌ها قادر بودند تا در مواجه با چنین موقعیت‌هایی، بدون مواد مخدر، تصمیم درستی اتخاذ کنند. همچنین، در پایان هفته، آن‌ها پیامک‌های شخصی حاوی مطالب آموزشی با استفاده از منابع نایدا دریافت می‌کردند.

نتیجه

محققین دانشگاه یو سی ال ای UCLA )( ، در طول این مطالعه آزمایشی، نمونه‌های ادرار مواد مخدر و الکل شرکت‌کنندگان را کنترل کردند. نتایج حاکی از آن بود که باگذشت زمان، عود مصرف گروه اول که شامل برنامه پیامکی بهبودی پس از درمان بودند، نصف گروه دیگر بود که برنامه‌های پس از بهبودی استاندارد را دنبال می‌کردند. 

همچنین، دکتر گونزالس و همکارانش در حال برنامه‌ریزی جهت توسعه این پروژه هستند تا به‌عنوان‌مثال پیامک‌های حاوی آگاه‌سازی و پیشگیری در رابطه با اچ آی وی طراحی کنند.

منبع: نایدا  NIDA

پایان پیام
بازنشر
ارسال نظر